افتتاح ۶۸ پروژه به ارزش ۱۵ میلیارد دلار در صنعت نفت

وزیر نفت گفت: امسال ۶۸ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۵ میلیارد دلار در بخش‌های مختلف نفت، گاز، پتروشیمی، پخش و پالایش به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جواد اوجی امروز _دوشنبه بیست‌وششم تیرماه_ در آئین آغاز عملیات راه‌اندازی پتروشیمی گچساران اظهار کرد: این پروژه نزدیک به دو دهه با سرعت بسیار کمی پیش می‌رفت. در دوران دولت سیزدهم شتاب چشمگیری گرفت و بخش اعظمی از آن امروز افتتاح می‌شود.

وی افزود: گازهای مشعل که در پالایشگاه بیدبلند جمع‌آوری می‌شود، در پتروشیمی گچساران تبدیل به ارزش افزوده می‌شود این پروژه اشتغال و درآمدزایی بالایی دارد که در افزایش درآمدهای ارزی و جلوگیری از خام فروشی تأثیر ویژه‌ای دارد.

وزیر نفت گفت: امسال ۶۸ پروژه نیمه‌تمام به ارزش ۱۵ میلیارد دلار در بخش‌های مختلف نفت، گاز، پتروشیمی، پخش و پالایش به بهره‌برداری می‌رسد.

اوجی اضافه کرد: از آنجا که در دولت به افزایش تولید تاکید شده است با راه‌اندازی این پروژه‌ها، تولید نفت ۱۳۰ هزار بشکه افزایش پیدا می‌کند و بیش از ۴۰ میلیون متر مکعب به تولید گاز کشور اضافه می‌شود.

وی ادامه داد: در هفته‌های اخیر، فاز ۱۱ پارس جنوبی که به مدت ۲۰ سال فقط جابه‌جایی قراردادهای آن انجام می‌شد، افتتاح می‌شود. صفر تا صد این پروژه در دولت سیزدهم انجام شده و به‌زودی آماده بهره‌برداری خواهد شد.

وزیر نفت گفت: بالغ بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار در پروژه پتروشیمی گچساران سرمایه‌گذاری شده است، خوراک این پتروشیمی شمال یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن اتان است که تبدیل به اتیلن می‌شود.

اوجی اضافه کرد: اتیلن تولیدی این پتروشیمی در واحدهای پایین دست به ارزش افزوده می‌شود. صفر تا صد زنجیره تولید محصولات پتروشیمی در این استان موجود است. تا پایان امسال پنج پتروشیمی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: ۲.۶ میلیارد دلار پروژه در حوزه نفت در استان کهگیلویه و بویراحمد تعریف شده است. امروز میدان ذخیره‌سازی گاز مختار نیز آغاز به کار می‌کند.

وزیر نفت گفت: این استان بسیار محروم بوده است. در سفر اول رئیس‌جمهور وزارت نفت ۶۰۰ میلیارد تومان پروژه عام‌المنفعه در ین استان تقبل کرد و در سفر اخیر رئیس‌جمهور نیز ۲,۰۵۰ میلیارد تومان پروژه ورزشی، فرهنگی و آبرسانی توسط وزارت نفت انجام خواهد شد. تاکنون نیز در همه پروژه‌های مسئولیت اجتماعی، طبق برنامه عمل کرده‌ایم.

اوجی تصریح کرد: در سال آینده پتروشیمی دهدشت نیز در این استان افتتاح و بهره‌برداری خواهد شد. وعده می‌دهم که صنعت نفت هر ماه یک پروژه افتتاح کند.

به گزارش ایمنا، در این مراسم همچنین عملیات لرزه‌نگاری و ذخیره‌سازی میدان مختار با دستور رئیس‌جمهور آغاز شد.

کد خبر 673958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.