حضور پرشور حسینیان در مراسم طشت‌گذاری مسجد جامع اردبیل + فیلم

مراسم آئینی طشت‌گذاری که با حضور گسترده مردم از مناطق مختلف اردبیل و دیگر استان‌های کشور برگزار می‌شود از برنامه‌های مهم ویژه محرم است که هر ساله گردشگران زیادی را به استان اردبیل می‌کشاند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مراسم طَشت‌گذاری که از دوران صفویه در اردبیل برگزار شده است، قدمتی چند صد ساله دارد. این مراسم ریشه در اعتقادات و آداب و رسوم استان دارد که به یاد تشنگی حماسه‌سازان واقعه عاشورا برگزار می‌شود.

در این مراسم پس از عزاداری دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی و مرثیه‌خوانی مفصل حسینیان با خواندن رَجَزهای مختلف طشت‌های برنجی و مسی گرد و مُنقش به نقوش مذهبی را در محل مخصوص قرار می‌دهند و در میان حزن و اندوه حاضران آب‌های مخصوص چشمه‌ها از کوزه‌هایی درون طشت‌ها ریخته و دعای مخصوص خوانده می‌شود. عزاداران از آب طَشت به عنوان تَبرک می‌نوشند یا آن را با خود می‌برند.

دیار دارالارشاد و دارالایمان اردبیل که محل زندگانی شیوخ، عرفا و فضلایی همچون شیخ صفی‌الدین اردبیلی و مقدس اردبیلی بوده و در استقرار حکومت یکپارچه شیعی به همت صفویان نقش مهمی داشته است، ماه محرم را با آئین‌ها و برنامه‌های خاص گرامی می‌دارد.

شکوهمندی این برنامه‌ها به حدی است که اردبیل، به عنوان قطب عزاداری‌های ماه محرم، الگویی برای سایر مناطق کشور محسوب می‌شود.

آئین طشت‌گذاری یکی از قدیمی‌ترین سنت‌ها و مناسک اسلامی است که جمع کثیری از مردم ترک ایران، با این آئین عزاداری‌های محرم را آغاز می‌کنند.
مراسم طشت‌گذاری، مراسمی است سنتی که در عزاداری ایام عاشورا و عمدتاً در شهرستان اردبیل برگزار می‌شود و تشت‌های آب را که رمزی از فرات است در مساجد و حسینیه‌ها می‌آورند و این سنت به پیروی از اقدام حسین بن علی و یادآور رفتار جوانمردانه او در مقابل سپاه حر است.

در ارتباط با علل برگزاری مراسم طشت‌گذاری نظرات و احتمالات مختلفی وجود دارد، اکثراً اعتقاد بر این است که با انجام این مراسم، اهمیت آب و جایگاه آن در حادثه کربلا مورد توجه قرار می‌گیرد. براساس روایت‌های تاریخی، در مسیر راه کاروان کربلا قبل از رسیدن به دشت نینوا، سربازان حر بن یزید ریاحی در منطقه‌ای به نام «زباله» راه بر کاروان بسته و حرکت آن را متوقف ساخته‌اند.

در این محل، حسین بن علی علی‌رغم کمبود آب دستور می‌دهند طشت‌ها توسط آب‌های موجود در مشک‌ها پر شود که هم یاران حسین و هم سربازان حر از آن استفاده کنند و نیز احشام موجود در هر دو کاروان نیز سیراب شوند.

کد خبر 673896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.