ایمنی بناهای اراک زیر ذره‌بین مدیریت شهری

ایمن‌سازی بناهای شهری از شاخص‌های مهم تاب‌آوری در شهرهای کشور است، این مبحث طی سال‌های اخیر جایگاه بحث‌های فراوان بوده و مدیریت شهری شهرهای کشور از جمله اراک تلاش فراوانی برای ارتقای سطح ایمنی بناهای شهری کرده‌اند و راهکارهای متفاوتی را ارائه داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امنیت ساختمان‌های شهری از مباحث مهم و یکی از شاخص‌های تاب‌آوری است که به درستی مورد توجه مدیران شهری قرار نگرفته است. هر از چندگاهی لیستی از این ساختمان‌ها توسط سازمان آتش‌نشانی شهرداری منتشر می‌شود، بدون اینکه هیچ‌گونه اقدام جدی از طرف سازمان‌های متولی انجام شود، در حالی که اگر هریک از این ساختمان‌های ناایمن از پاساژها گرفته تا برج‌های غیراستاندارد مسکونی بر اثر ناامنی دچار ریزش یا آتش‌سوزی شود، جان صدها انسان به خطر خواهد افتاد.

اراک از کلان‌شهرهای بزرگ کشور است که طی دهه‌های گذشته رشد شتابانی داشته است. طبق آخرین آمار ارائه شده از سازمان آتش‌نشانی اراک بیش از ۴۰ مجتمع ناایمن در سطح شهر وجود دارد که تقریباً ۲۰ مورد آن را مجتمع‌های تجاری ناایمن تشکیل داده‌اند، در همین راستا اقدامات متعددی برای سنجش و ارتقای ایمنی ساختمان‌ها به ویژه اماکن تجمعی در اراک انجام شده است که به نظر کافی نمی‌آید، چراکه این اقدامات همواره در سطح بررسی و شناسایی متوقف شده و منجر به یک اقدام جامع و جدی نشده است.

۳۰ گود بزرگ در سطح شهر اراک بلاتکلیف رها شده است

علی چگینی، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اراک به خبرنگار ایمنا می‌گوید: قوانین و مقررات موجود در بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، این مجموعه را مکلف به پیش‌بینی تدابیر لازم برای حفظ شهر از خطر و ایمن‌سازی بناهای خطرناک می‌کند که امکان ریزش آنها در معابر و کوچه‌های سطح شهر وجود دارد.

وی ادامه می‌دهد: وزارت راه و شهرسازی بنا بر قانون مدیریت بحران کشور، مکلف شده است تا ایمنی ساختمان‌های بلندمرتبه را در برابر آتش‌سوزی و فرونشست زمین مورد ارزیابی قرار دهد، در همین راستا شهرداری اراک با همکاری پارلمان و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط اقدامات مؤثری را انجام داده و حتی گودهای بلاتکلیف رها شده در شهر اراک نیز در حال شناسایی است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اراک خاطرنشان می‌کند: در این زمینه دستگاه‌های مختلفی همچون سازمان نظام مهندسی، معاونت پیشگیری از جرم دادگستری، معاونت امور عمرانی استانداری، مدیریت بحران استان، اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها می‌توانند اقدامات مؤثری را برای پایش ساختمان‌های ناایمن در شهر داشته باشند.

چگینی تصریح می‌کند: لازم است ساختمان‌های عمومی که مراجعه مردم به آن بیشتر است از جمله پاساژها در اولویت پایش‌ها قرار گیرد، چراکه ضریب اهمیت این‌گونه ساختمان‌ها نسبت به دیگر بناها بالاتر است. طبق بررسی‌های انجام شده در سازه‌های دو پاساژ در اراک تَرک‌هایی دیده شده که نیازمند بررسی دقیق‌تر است. چند برج ساختمانی نیز بررسی و به علت ایمن نبودن تخلیه شده است تا تعیین تکلیف شود.

وی تاکید می‌کند: حدود ۳۰ گود بزرگ در سطح شهر اراک وجود دارد که بلاتکلیف رها و اخطار لازم به مالکان آن‌ها داده شده است. این گودها در محدوده تردد عموم شهروندان قرار گرفته است و از آنجا که خاک پس از حدود دو سال هوا زده می‌شود و مقاومت خود را از دست می‌دهد، امکان ریزش ساختمان‌ها در محدوده این گودها وجود دارد، از همین‌رو این گودها به ترتیب بررسی و تعیین تکلیف خواهد شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اراک با تاکید بر اینکه بیشتر سازه‌های مناطق ناکارآمد در حاشیه شهر ناایمن است، اضافه می‌کند: امکان دریافت سند برای ساکنان اراضی دولتی فراهم شده است، شهروندان می‌توانند با اخذ سند نسبت به نوسازی خانه‌هایشان اقدام کنند و مشوق‌های جدیدی نیز در نظر گرفته شده است.

مالکان خصوصی را ملزم به ایمن‌سازی بناهای سطح شهر می‌کنیم

علی‌اصغر غفاری، رئیس کمیسیون فنی، عمران، ترافیک و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک می‌گوید: جلسات بررسی ساختمان‌های ناایمن با حضور دستگاه‌هایی همچون اداره راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی، سازمان آتش‌نشانی و دیگر نهادهای درگیر در این مبحث در شورای اسلامی شهر اراک برگزار و مقرر شده است اداره کل راه و شهرسازی بر اساس ضوابط موجودی کارگروهی را برای بازدید از ساختمان‌ها و گودها تشکیل دهد.

وی ادامه می‌دهد: به منظور ایمن‌سازی بناهای ناایمن از اهرم‌های دستگاه قضائی نیز استفاده خواهد شد تا امنیت ساختمان‌ها و گودهای خطرناک تأمین شود و ایمنی شهروندان به خطر نیفتد.

رئیس کمیسیون فنی، عمران، ترافیک و شهرسازی شورای اسلامی شهر اراک تصریح می‌کند: کارگروهی در این زمینه تشکیل می‌شود تا وضعیت ایمنی در ساختمان‌های قدیمی را مورد بررسی قرار دهد، به محض اینکه گزارش‌ها به دست پارلمان برسد، ابتدا برای ایمن‌سازی ساختمان‌های عمومی همچون پاساژها اقدام خواهیم کرد و مالکان خصوصی را ملزم به ایمن‌سازی بناهای تحت مالکیت آن‌ها در سطح شهر می‌کنیم.

کد خبر 673843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.