این شهر عزادار حسین(ع) است

بوی محرم می‌آید و کوچه‌های شهر را دلتنگ حسین(ع) می‌کند؛ شهر سیاه بر تن کرده است تا مرهمی بر جگر خونین زهرای مرضیه(س)، دخت نبی اکرم(ص) باشد و عاشقان حسینی بی‌تاب با لب‌های تشنه، فریاد العطش و یالثارات‌الحسین(ع) سر می‌دهند تا عرش خدا برای راه سیدالشهدا و یارانش بلرزد و جهان برای مظلومیتش ناله سردهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قرن‌ها از واقعه «عاشورا» می‌گذرد اما همچنان زخم‌های تن حسین‌بن علی (ع) تازه است، لب‌های عباس هنوز تشنه و کودکان، چشم انتظار آب هستند؛ هنوز روایت عروسی قاسم و رفتن تازه داماد به میدان نبرد قلبمان را در سینه می‌فشارد و داستان پرپر شدن کودک شش‌ماهه اباعبدلله (ع) جگرمان را می‌سوزاند.

آری، قرن‌ها از سکوت کوفه و خیمه‌های خاکستر شده اهل بیت حسین (ع) می‌گذرد، از بال‌های سوخته دختران آفتاب و برهنه پای کودکان، از تن‌های بی‌سر و از سرهای بی‌تن، از ناله‌های زینب و دیدگان اشک‌بار مادران؛ اینجا در صحرای سوزان کربلا، قرن‌ها است که خورشید عطش کرده است.

سال‌ها است که عزاداران حسینی با خلوص نیت و عشق به حسین (ع) و یارانش وارد خیمه‌های حسینی می‌شوند تا بار دیگر با امام عاشقان بیعت کنند.

«عاشورا» اسلام را در دل تاریخ زنده نگه داشته و قرن‌ها است که شیعیان جهان در روز عاشورا و در سوگ امام خود، ناله سر می‌دهند.

این روزها کوچه‌های شهر شهیدان، بوی محرم گرفته و عزادار حسین (ع) است و از هر گذر که عبور می‌کنی، بوی اسپند و نوای عاشورایی، عشق سید و سالار شهیدان را فریاد می‌زند؛ شهر سیاه‌پوش حسین (ع) شده و نوای «هَلْ مِنْ ناصِرٍ یَنْصُرُنی؟» در گوش فلک پیچیده است.

مدیریت شهری اصفهان همزمان با آغاز ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، اقدامات مختلفی همچون نصب پرچم‌های مشکی و المان‌های اشک، اهتزاز پرچم سید الشهدا (ع)، صدور مجوز برای برپایی موکب و ایستگاه‌های صلواتی در سطح شهر، سرویس‌دهی مطلوب اتوبوسرانی به هیئت‌های مذهبی، بررسی وضعیت ایمنی تکایا، مساجد، حسینیه‌ها و بسیاری موارد دیگر را انجام داده است تا به‌نوعی دین خود را به امام حسین (ع) و یاران باوفایش ادا کند.

این شهر عزادار حسین(ع) است

اصفهان مشکی‌پوش محرم شد

حمید قنادنیا، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان اظهار می‌کند: در آستانه فرارسیدن ایام محرم و شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) دو هزار پرچم با طراحی جدید به‌مناسبت این ایام در سطح شهر اصفهان نصب شد.

وی با بیان اینکه آذین‌بندی خیابان‌ها ویژه ایام محرم نیز توسط مناطق شهرداری انجام شد، می‌افزاید: در سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان به‌مناسبت این ایام، چند برنامه ویژه در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه در آستانه محرم، شهر شهیدان سیاه‌پوش حضرت اباعبدالله الحسین (ع) شده است، تصریح می‌کند: ویژه این ایام، ۴۰۰ المان اشک بر تیرهای چراغ‌های روشنایی شهر، ۸۰۰ ریسه عرضی با طرح اشک در محورهای اصلی شهر و ۱۱۰ المان با طرح کتل برای سازه‌های سولار در سطح شهر نصب شده است.

وی با اشاره به تغییر دیوار پازلی ساختمان جهان‌نما واقع در میدان امام حسین (ع) در ایام سوگواری اباعبدالله‌الحسین (ع)، خاطرنشان می‌کند: به‌دلیل اینکه فضاسازی شهری در این ایام با محوریت اشک طراحی شده، دیوار پازلی نیز با موضوع اشک ریختن برای سید و سالار شهیدان طراحی شده است.

جانمایی ۲۵۰ سازه فلزی برای برپایی موکب، بنر و خیمه امام حسین (ع)

روح‌الله ابوطالبی، مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به فرارسیدن ماه محرم و برپایی موکب‌ها و خیمه‌های عزاداری حضرت امام حسین (ع) در سطح شهر اصفهان اظهار می‌کند: اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری این کلان‌شهر نسبت به‌صدور مجوز برپایی موکب و خیمه عزاداری اقدام به جانمایی حدود ۲۵۰ مکان به‌منظور برپایی داربست برای نصب بنر، خیمه عزاداری و ایستگاه صلواتی کرده است.

وی با اشاره به موقعیت مکانی درخواست‌ها می‌افزاید: بهترین و مناسب‌ترین محل برای برپایی موکب‌ها جانمایی می‌شود و پس از صدور مجوز، از طرف شهرداری امکاناتی نظیر آب و برق در اختیار هیئت‌های متقاضی قرار خواهد گرفت.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به سامانه «میز خدمت صدور مجوزهای مراسم ملی و مذهبی»، مجوز برپایی ایستگاه صلواتی و نصب داربست تصریح می‌کند: هیئت‌ها و موکب‌داران می‌توانند با وارد کردن اطلاعات و ثبت درخواست خود در این سامانه، مجوز نصب سازه مد نظر را پس از دریافت پیامک تأیید نهایی، دریافت کنند.

وی ادامه می‌دهد: از مزایای این سامانه می‌توان به جلوگیری از بروز گره‌های ترافیکی، جانمایی مکان مناسب و تسریع و تسهیل برای دریافت مجوز برپایی خیمه و ایستگاه صلواتی و پذیرایی بهتر توسط موکب‌داران اشاره کرد.

ابوطالبی خاطرنشان می‌کند: خدمتگزاری به هیئت‌های مذهبی و عزاداران حسینی از افتخارات ما و مجموعه شهرداری اصفهان است و از آن‌ها تقاضا می‌کنیم همکاری لازم را در خصوص رعایت موارد ایمنی و ترافیکی با مجموعه شهرداری این کلان‌شهر داشته باشند.

این شهر عزادار حسین(ع) است

تسهیلات ویژه اتوبوسرانی اصفهان به هیئت‌های مذهبی شهر

سیدعباس روحانی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه اظهار می‌کند: شرکت اتوبوسرانی اصفهان مانند سال‌های گذشته خدمت‌رسانی به هیئت‌های مذهبی و عزاداران سید و سالار شهیدان، حضرت امام حسین (ع) را در دستور کار خود قرار داده است و کارکنان و ناوبران با عشق و ارادت نسبت به عزاداران حسینی به‌صورت ویژه و پس از شیفت کاری خود اقدام به سرویس‌دهی به این هیئت‌ها می‌کنند.

وی می‌افزاید: هر سال حدود ۱۹۰ هیئت مذهبی از شرکت واحد اتوبوسرانی شهرداری اصفهان درخواست ارائه اتوبوس برای جابه‌جایی دسته‌های عزاداری می‌کنند و اتوبوسرانی نیز به هریک از این هیئت‌ها، متناسب با درخواست خود و توان شرکت بین یک تا دو دستگاه اتوبوس اختصاص می‌دهد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با بیان اینکه تعرفه هر دستگاه اتوبوس مبلغ ۱۰۰ هزار تومان است، تصریح می‌کند: به‌منظور کمک به هیئت‌های مذهبی شهر، ۸۷ درصد تعرفه توسط شهرداری اصفهان پرداخت می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: هر دستگاه اتوبوس در شب‌های ماه محرم همراه با راننده از ساعت ۲۰:۰۰ تا ۲۴:۰۰ نسبت به جابه‌جایی عزاداران اقدام می‌کند.

این شهر عزادار حسین(ع) است

آماده‌باش آتش‌نشانی اصفهان برای ایام محرم

آتشپاد دوم ابراهیم مطلبی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به اقدامات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان پیرامون ایمنی محل‌های برگزاری مراسم ایام سوگواری اباعبدالله‌الحسین (ع) در ایام ماه محرم اظهار می‌کند: این سازمان بر اساس روال و وظیفه همچون سال‌های گذشته پوشش ایمنی مراسم ایام محرم را برعهده دارد.

وی با اشاره به تعاملات سازمان آتش‌نشانی با سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان پیرامون صدور مجوز برگزاری مراسم در خیمه‌ها، حسینه‌ها و برپایی ایستگاه‌های صلواتی در سطح شهر، می‌افزاید: مقرر شد طبق سنوات گذشته پس از صدور هر مجوز، نامه درخواست آن نیز برای سازمان آتش‌نشانی ارسال شود تا پس از دریافت نامه، این سازمان از محل برگزاری مراسم بازدید و ایمنی آن را بررسی کند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: پس از بازدید از محل و تهیه چک لیست، در صورتی‌که مکان برگزاری مراسم نیاز به اصلاح یا انجام اقدامات و افزایش ضریب ایمنی داشته باشد، به متولی برگزاری مراسم ابلاغ خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: در ایام محرم هر شب، محل‌های برگزاری مراسم عزاداری، ایستگاه‌های صلواتی و مساجد توسط همکاران در ایستگاه‌های بیست‌وهفت‌گانه شهر اصفهان بازدید می‌شود.

مطلبی تاکید می‌کند: در صورتی‌که متولیان برگزاری مراسم مذهبی در این ایام تذکری از سازمان آتش‌نشانی دریافت کنند، اما به این تذکرات بی‌توجهیکنند و برای اصلاح اقدامی نکنند، سازمان گزارش لازم در این خصوص را برای حفظ ایمنی عزاداران حسینی به مراجع ذی‌ربط خواهد داد تا تصمیم‌گیری‌های لازم در مورد محل مورد نظر را داشته باشند.

وی با بیان اینکه این سازمان همچون سال‌های گذشته همکاری لازم برای برگزاری مراسم اباعبدالله‌الحسین (ع) با هیئت‌های مذهبی را خواهد داشت، می‌گوید: در صورت نیاز مساجد یا حسینه‌ها به کپسول آتش‌نشانی برای تأمین ایمنی عزاداران حسینی، به‌صورت امانت در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: در محل‌های شاخص برگزاری مراسم عزاداری اباعبدالله (ع)، برای پوشش ایمنی محل، خودروهای آتش‌نشانی مستقر می‌شود و تمام ایستگاه‌های آتش‌نشانی در دهه نخست این ایام در آماده‌باش کامل است.

وی اضافه می‌کند: در این ایام هیئت‌های برگزاری‌کننده مراسم باید از ایمنی سیم‌کشی و محل ورود و خروج عزاداران اطمینان لازم را کسب و در ایستگاه‌های صلواتی و آشپزخانه‌های هیئت‌ها استانداردها و نکات ایمنی را رعایت کنند.

این شهر عزادار حسین(ع) است

صدور مجوز برای برپایی ۲۵۰ موکب ویژه ایام محرم در اصفهان

رامین میرعسگری، رئیس اداره هماهنگی و نظارت خدمات شهری شهرداری اصفهان ضمن عرض تسلیت ایام محرم و سوگواری اباعبدالله‌الحسین (ع) اظهار می‌کند: تاکنون برای برپایی ۲۵۰ موکب در ایام محرم، توسط معاونت خدمات شهری شهرداری و اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری این کلان‌شهر، مجوز صادر شده است.

وی می‌افزاید: مکان‌های نصب مواکب مشخص و هماهنگی‌های لازم برای نظافت موکب‌ها و موارد دیگری همچون نظافت شهر انجام شده است.

رئیس اداره هماهنگی و نظارت خدمات شهری شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: از متولیان موکب‌ها تقاضا داریم برای حفظ نظافت معابر و خیابان و دسترسی راحت شهروندان به سطل‌ها و کیسه‌های زباله، این امکانات را به تعداد کافی اطراف موکب قرار دهند تا موکب‌داران و عزاداران بتوانند برای زباله خود از آن استفاده کنند.

کد خبر 673741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.