تلخ اما ایثارگرانه / روایت فرمانده هوانیروز اصفهان از سرگذشت ۲ خلبان

هوانیروز از زیرمجموعه‌های نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی است که ماموریت‌های مختلف و متنوعی را بر دوش دارد، گاهی در بحران هایی همچون سیل و بارش برف و گاهی در میان میدان نبرد با رژیم بعث میدان‌دار آسمان است و رزمندگان اسلام را یاریگر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شاه‌بیت سخنرانی امام درباره ارتش این بود که ارتش از ملت جدایی‌ناپذیر است و ایشان برای اولین بار ارتش ولایی را مطرح کردند. ۴۳ سال از آن اتفاق می‌گذرد و در کارزار انقلاب، علاوه بر حضور نیروهای مخلص سپاه و بسیج شاهد حماسه‌های ارتشیان قهرمان بودیم.

این حماسه‌ها از دفاع مقدس شروع شد و هوانیروز در پشتیبانی از عملیات‌های دفاع مقدس نقش پررنگی داشت که تا امروز ادامه دارد. امروز شاهد این هستیم در هر اتفاق یا رخدادی، ارتش یکی از رکن‌های اساسی در صحنه است. چه در دوران دفاع مقدس و چه در عملیات‌های امروز.

پایگاه هوانیروز شهید وطن‌پور اصفهان یکی از مراکز مهم نظامی کشورمان است که دارای پتانسیل‌های خوبی است. همواره دیده‌ایم هرکجا قرار بوده است رژه یا مانوری برگزار شود، از این پایگاه تعداد زیادی بالگرد اعزام شده است؛ چه در گذشته و رژه‌ای که مقابل حضرت امام (ره) داشتند بود و چه در حال حاضر که بالگردهایی از اصفهان برای رژه در دیگر شهرها همچون قم اعزام شدند.

برای پرداختن و آشنایی بیشتر با مأموریت‌های هوانیروز و همچنین شناخت ویژگی‌های ارتش انقلابی و روزآمد، با امیر سرتیپ دوم خلبان ستاد علی اقلیمی، فرمانده مرکز آموزش هوانیروز شهید وطن‌پور اصفهان گفت‌وگو کرده‌ایم که مشروح آن را در ادامه از نظر می‌گذرانید.

هوانیروز انقلابی؛ محبوب مردم-میدان دار آسمان

ایمنا: در اتفاقی که نوزدهم تیر ۱۳۵۸ رخ داد با وجود همه مسائل و تنگ‌نظری‌هایی که وجود داشت، شاهد بودیم که حضرت امام (ره) با وجود مسائل امنیتی رژه هوانیروز را دیدند و فرمودند: ارتش از ملت جدایی ناپذیر است. به نظر شما در گذر زمان تا چه حد این شعار تحقق پیدا کرده است؟

امیر اقلیمی: برای پاسخ به این سوال باید به چند سال قبل از اتفاق سال ۱۳۵۸ برگردیم. زمانی که حضرت امام در تبعید بودند، تعداد زیادی از نیروهای مسلح آن موقع به‌ویژه ارتش به صورت غیر سازمانی و مخفیانه با امام بویژه در نجف اشرف در ارتباط بودند.

چندسال قبل از انقلاب، خلبان‌های هوانیروز که برای مأموریت خاصی به عراق رفته بودند، شبانه با امام دیدار کردند. البته به‌خاطر یک سری مسائل محرمانه این موضوعات بعد از چندین سال مطرح شد تا افراد شناسایی نشوند. آن زمان، این ارتباط باعث شد امام به مسائلی که در ارتش اتفاق می‌افتاد، اشراف پیدا کنند. اولین بار پنج یا شش سال قبل از انقلاب، امام و نزدیکان ایشان در اذهان این بحث ارتش شاهنشاهی را به‌طور رسمی مردود اعلام کردند. ارتش شاهنشاهی یک بدنه خاص از ارتش بود که مأموریت او حفظ نظام سلطه یا شاهنشاهی در ایران بود؛ در همین رابطه اگر ادعا نکنیم ارتش ما مذهبی یا انقلابی بود، به راحتی می‌توانیم اثبات کنیم که یک ارتش ملی بود و این مسئله در بحبوحه انقلاب و اوایل آن کاملاً خود را نشان داد.

ما شاهد بودیم که بعد از پیروزی انقلاب، ارتش راه خود را از طاغوت جدا کرد و نشان داد که با مردم همراه است و نیرویی ملی و میهنی است. ارتش به‌طور رسمی در نهمین روز بعد از انقلاب با حضور هوانیروز در غرب کشور و کردستان مأموریت خود را شروع کرد.

در مجموع اتفاقاتی که رخ داد و ماموریت‌هایی که به این نیرو واگذار شد، ارتش بدون اینکه شاکله اصلی خود را پیدا کرده باشد، در آن حضور پیدا کرد. این نشان داد که نگاه امام به ارتش نگاهی کاملاً صحیح و بر اساس شناخت بوده است. وقتی که قائله کردستان و ترکمن‌صحرا شروع شد، ارتش با وجود تمام مشکلاتی که داشت به‌عنوان یک سازمان وارد عمل شد. هوانیروز به عنوان نوک پیکان همکاری با این نظام نوپا نشان داد که ارتش، ارتش ملی و بالاتر از آن ارتشی انقلابی و مردمی است.

به همین علت با وجود هجمه‌های بسیار زیادی که علیه نیروهای مختلف ارتش، به‌ویژه نیروهای تخصصی که مستشاران زیادی مدت‌ها با آنها از نظر اعتقادی، تخصصی و فکری، در هر زمینه همکاری کرده بودند، وجود داشت، اولین یگانی که به صورت رسمی و تنها یک‌بار در محل سکونت امام در خانه آیت‌الله اشراقی در قم، سازمانی رژه رفتند، نظامیان واحد هوانیروز بودند که به صورت پروازی و زمینی رژه رفتند.

هوانیروز انقلابی؛ محبوب مردم-میدان دار آسمان

هجمه‌های زیادی هم بود که احتمال دارد این بالگردها عملیات‌های خاصی انجام دهند، بالاخره وسیله نظامی پروازی بود و مخاطراتی وجود داشت؛ اما امام هیچکدام از این‌ها را نپذیرفتند و اجازه دادند رژه انجام شود که به نظر من این اتفاق یک نقطه عطف بود و باید برای همیشه در اذهان و تاریخ ثبت می‌شد.

بعد از آن هم به واسطه اعتمادی که سلسله مراتب وقت و در رأس آنها، امام امت به ارتش داشتند، در مهم‌ترین و حساس‌ترین شرایط قبل از جنگ و در طول دفاع مقدس، همواره مأموریت‌های بسیار ویژه‌ای را به ارتشیان سپردند. در تمام عملیات‌هایی که در طول هشت سال دفاع مقدس اتفاق افتاد، یکی از یگان‌هایی که همواره در این عملیات‌ها حضور داشته هوانیروز بوده است.

امیر موسوی، فرمانده ارتش جمهوری اسلامی گفتند که در ۴۰ سال گذشته هر مأموریتی به آن‌ها واگذار شده است را به صورت ممتاز انجام داده‌اند. در ماموریت‌هایی که سپاه یا ارتش به تنهایی یا به صورت مشترک انجام می‌دادند، هوانیروز، همیشه به عنوان نیروی پشتیبان حضور داشته است.

ما مفتخر هستیم که بعد از گذشت سال‌های متمادی از جنگ تحمیلی و از پیروزی انقلاب، گام‌های بسیار مهمی در راستای اینکه هوانیروز به عنوان یک نیروی تخصصی و پویا در خدمت نظام و مردم و مملکت اسلامی ما باشد، برداشته شده است.

در حال حاضر علاوه بر اینکه برای شرایط رزمی و جنگی در هر لحظه و هر نقطه آماده هستیم، در شرایط غیررزمی و غیرنظامی نیز همواره در حال انجام مأموریت هستیم.

هوانیروز قهرمان امروز در ۳۲ پایگاه امداد و نجاتی که در اختیار علوم پزشکی کشور است، مستقر است و عملیات‌های امداد و نجات را عهده‌دار است. در بحث مردم‌یاری در بلایای طبیعی نیز هوانیروز همواره به عنوان یگان اول وارد می‌شود و مسئولیت خود را انجام می‌دهد.

علاوه بر این‌ها، در حال حاضر مرکز آموزش هوانیروز به عنوان بزرگترین مرکز آموزش بالگردی در غرب آسیا مطابق با استانداردهای روز دنیا، به نیروهای مسلح کشور از جمله نیروهای چهارگانه ارتش، سپاه و فراجا در عرصه‌های مختلف فنی و پروازی آموزش می‌دهد. الان که من در خدمت شما هستم در نیروی دریایی، نیروی هوایی و فراجا، دانشجوی خلبانی در حال آموزش داریم.

هوانیروز انقلابی؛ محبوب مردم-میدان دار آسمان

ایمنا: ما شاهد بودیم که هفت گروهان از مقابل حضرت امام راحل (ره) رژه رفتند. بالگردهایی از قبیل رنجر، شنوک، و ۲۰۵، امروز به بالگردهای بسیار پیشرفته‌تر تبدیل شده است. برای مثال ما در رزمایش اقتدار ارتش دیدیم قابلیت دید در شب را به دست آورده‌اند، رزمایشی که در تاریکی شب بود ولی عملیات به‌خوبی انجام شد. درباره این سیر پیشرفت که ناشی از بصیرت ارتشیان، متخصصان و تکنیسین‌ها بوده توضیحی ارائه دهید. دیروز یک سری تجهیزات محدود را مقابل حضرت امام (ره) نمایش دادیم اما امروز با تجهیزات بسیار پیشرفته‌تری روبه‌رو هستیم که دستاورد این ۴۳ سال انقلاب است. نظر شما درباره این موضوع چیست؟

امیر اقلیمی: رهبر معظم انقلاب همیشه در سخنرانی‌هایشان چه در حوزه نیروهای مسلح و چه در حوزه‌های غیرنظامی، بر خودباوری و پیشرفت رو به جلو اشاره می‌کنند.

به‌تازگی نظرسنجی‌هایی توسط نهادهای مختلف انجام شده است که من فقط به یک مورد اشاره می‌کنم، یکی از این نظرسنجی‌ها توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس انجام و منتشر شده است که نتیجه آن جالب توجه است؛ طبق نظر مردم در این نظرسنجی، ارتش به عنوان محبوب‌ترین، مخلص‌ترین و پابه‌رکاب‌ ترین نهاد دولتی در کشور ایران شناخته شده است.

ایمنا: علت این مسئله چه بوده است؟

امیر اقلیمی: در ارتش اعتقادی وجود دارد که شاید برای جامعه علمی و پژوهشی خیلی قابل قبول نباشد ولی ما به عنوان نظامی می‌گوئیم در بعضی موقعیت‌ها شما نباید اصلاً فکر کنید.

مثلاً کجا؟ زمانی که از رده‌های بالا دستوری برای اجرا صادر می‌شود، اینجا جای فکر نیست و فقط باید اجرا شود. در همین راستا وقتی دستوری می‌دهند که در حوزه فناوری، ارتقای توان رزمی و ساختارهای تکنولوژی خودتان باید تلاش کنید، این حرف و سخن که من نمی‌توانم وجود ندارد و باید رفت و در دل کار قرار گرفت و آن را به نتیجه رساند. این در ارتش اتفاق می‌افتد.

ایمنا: مثال و مصداقی در این رابطه بیان می‌کنید؟

امیر اقلیمی: برای مثال در سال ۱۳۷۶ اولین بار این فکر به وجود آمد که ما باید محدودیت پروازی خودمان را از طلوع آفتاب تا پایان روز و غروب خورشید حذف کنیم و ۲۴ ساعت شبانه‌روز فعالیت کنیم. ناگفته نماند که صنعت هوانوردی، صنعت خاص و پیچیده‌ای است به‌ویژه در صنعت بالگرد به واسطه اینکه تمام سیستم‌های ما چرخشی و چرخ‌دنده‌ای است، پیچیدگی‌های زیادی وجود دارد؛ با این وجود تلاش بسیاری شد و این خودباوری به‌وجود آمد که می‌شود کاری را که می‌خواهیم انجام داد.

طی چند سال گذشته با انتصاب مجموعه فرماندهانی که در سازمان ارتش حضور دارند از جمله امیر موسوی به عنوان فرمانده کل ارتش، امیر حیدری به عنوان فرمانده محترم نیروی زمینی، همچنین امیر قربانی به عنوان فرمانده هوانیروز، با تمام وجودشان پای کار آمدند تا این تغییرات اتفاق بیفتد.

هوانیروز انقلابی؛ محبوب مردم-میدان دار آسمان

الحمدلله بعد از پنج سال تلاش شبانه‌روزی در کنار خاطرات تلخ و شیرین و روزهای بسیار سختی که گذشت، موفق شدیم برای اولین بار با حضور نخبگان نظامی کشور، در تاریکی شب در منطقه نصرآباد با حضور سرلشکر باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار رشید فرمانده قرارگاه خاتم، سردار سرلشکر حسنی‌سعدی، جانشین قرارگاه خاتم همچنین فرمانده ارتش امیر موسوی، در تاریکی شب عملیات پروازی داشته باشیم و به دوستان و دشمنان نشان دادیم آن چیزی که فکر می‌کردیم هرگز اتفاق نمی‌افتد، اتفاق افتاده است.

این نشان داد می‌توانیم در هر ساعت از شبانه‌روز و در هر نقطه‌ای، هر فعالیتی بخواهیم انجام دهیم. ۴۸ ساعت بعد از آن رزمایش، فرمانده یگان سنتکام نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه غرب آسیا، بیانیه‌ای صادر کرد که از این تاریخ به بعد نیروهای آمریکایی باید هر کجا که هستند، چه روی دریا در ناوهای عظیم خودشان، چه در پایگاه‌هایی که روی زمین در اطراف ایران وجود دارد، هر لحظه آمادگی اینکه در تاریکی شب نیروهای ایرانی بیایند و در پایگاهشان پیاده شوند را داشته باشند.

ایمنا: اشاره‌ای به موضوع ولایت‌مداری مطلق کارکنان و نیروهای ارتش کردید. این ولایت‌مداری که همیشه در دل و عقیده فرماندهان و نظامیان حاضر در ارتش بوده است، ناشی از چیست؟

امیر اقلیمی: در گذشته عده‌ای دوست داشتند بگویند ارتش ما شاهنشاهی بود و متأسفانه الان هم گاهی این حرف‌ها مطرح می‌شود. اما باید گفت این اعتقاد عمیق همیشه در ارتش وجود داشته است که همواره باید در خدمت مردم باشد، چون ارتش برخاسته از مردم است و وقتی مردم خواستند نظامی در کشور حاکم شود که نظامی الهی و ولایی است، ارتش هم به عنوان بخشی از بدنه مردم باید همین دیدگاه را به عنوان پاسبان همان مردم جلوتر از بقیه، بپذیرد.

ما علاوه بر اینکه مثل مردم کشور به مقام معظم رهبری به عنوان یک نماد دینی و ولی فقیه نگاه می‌کنیم، به عنوان فرمانده کل قوا، ۱۰۰ برابر بیشتر از دیگران باید مطابق حرف ایشان رفتار و عمل کنیم و این اعتقاد ما است.

در سلسله کاری و تخصصی ما حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرمانده کل نیروهای مسلح هستند که اطاعت از ایشان واجب است و اگر به عنوان یک مرجع تقلید و رهبر دینی و ولی فقیه هم به ایشان نگاه کنیم باید پیرو ولایت فقیه باشیم، چراکه ولایت ما از خدا است. مسئله ولایت بارها در قرآن آمده است و و الان هم مقام معظم رهبری به عنوان نایب امام زمان، ولایت خداوند در روی زمین را پیاده می‌کند و ما ملزم به اطاعت امر ولی هستیم.

ایمنا: عید نوروز خدمت امیر رسیدیم تا ببینیم زمانی که سال تحویل می‌شود چه کسانی کنار خانواده‌هایشان نیستند، چون بحث امداد و نجات همیشه وجود دارد. آن زمان عملیات نجات هوایی در مواقع بحران را بازسازی کردیم و دیدیم حدود ۲۰ ثانیه طول کشید تا خلبان داخل کابین نشست و لندآپ کرد. این نشان می‌دهد که علاوه بر وظایف کاری، به‌خاطر عرق ملی، میهن‌دوستی و علاقه‌ای است که ارتشی‌ها به مردم دارند، وشعار ارتش فدای ملت که حضرت امام فرمودند، امروز محقق می‌شود. در زلزله سر پل ذهاب شاهد بودیم که فرمانده ارتشی خود را پله و پل کرد تا مردم سوار کامیون شوند، در زلزله گلستان شاهد بودیم که فرماندهان هوانیروز با خدمت‌رسانی که داشتند حتی یک دقیقه نگذاشتند روستاهایی که دسترسی زمینیشان قطع شده بود، بدون آب و مواد غذایی بمانند. به نظر شما این شعار ارتش فدای ملت تا چه میزان تحقق پیدا کرده است؟

امیر اقلیمی: بهتر است از مردم بپرسید این شعار تا چه حد تحقق پیدا کرده است، زیرا ما از نگاه خودمان عملکردمان را می‌سنجیم ولی قاضی این مسئله باید مردم باشند.

هیچ‌وقت فراموش نمی‌کنم وقتی که زلزله‌ای در یکی از شهرهای شمالی رخ داد، بچه‌های ما در یک مأموریت آموزشی در اطراف شاهرود بودند؛ همان زمان بلافاصله ۱۰، ۱۲ فروند از دوستان هوانیروز در مسیر اعلام کردند که در استان گلستان سیل آمده و وضعیت بحرانی است. کمتر از دو ساعت بعد ارتیشان قهرمان به آنجا رسیدند و در کمتر از دو ساعت، یک هزار و ۸۰۰ نفر را در آن منطقه نجات دادند. پس باید گفت اگر خواست و اراده و اعتقاد قلبی نبود این اتفاق نمی‌افتاد.

در زلزله سرپل ذهاب و غرب کرمانشاه، دو نفر از همکارانمان به واسطه فشار کار زیاد جانشان را از دست دادند، یعنی یک نفر آن‌قدر کار کرده بود که حین اجرای مأموریت ایست قلبی کرد و متأسفانه به بیمارستان هم نرسید.

تلخ اما ایثارگرانه

پزشک گفته بود آن‌قدر به این فرد فشار آمده که این اتفاق افتاده؛ تلخ اما ایثارگرانه است. بعد از همان زلزله، به گفته مسئولان کشوری و لشکری یک پل هوایی بین کرمانشاه و سرپل ذهاب و غرب استان کرمانشاه توسط هوانیروز ایجاد شد.

این موارد مثال‌های عینی شعار ارتش فدای ملت است. خیلی جاها به واسطه انجام مأموریت برای امداد و نجات و در بلایای طبیعی همکاران ما جانشان را از دست دادند، وسایل و لوازم ما از بین رفت و بعضی از دوستانمان حین انجام مأموریت نقص عضو شدند. این‌ها همه به واسطه خدمت‌رسانی به مردم و نظام مقدس اسلامی است.

به نظر می‌رسد تا به امروز در مناطقی که نیاز بوده نیروهای مسلح حضور داشته باشند و مناطقی که از لحاظ نظامی یا بلایای طبیعی بحران زده بوده‌اند، ارتش خود را به‌طور کامل، به اثبات رسانده است.

فردی که می‌خواهم درباره‌اش صحبت کنم الان در همین شهر اصفهان به‌صورت گمنام زندگی می‌کند. قبل از عملیات بیت‌المقدس در جنوب کشور، این فرد به عنوان فرمانده تیم پروازی حین عملیات بوده است تا زمینه را برای عملیات بیت‌المقدس آماده کنند. برادر ایشان به عنوان یکی از مسئولان در یکی از واحدهای سپاه خدمت می‌کرد و در همان زمان برادرشان شهید شد و به ایشان اعلام کردند که برادرتان شهید شده است، شما برای حضور در تشییع جنازه جبهه را ترک کنید. جمله‌ای که ایشان در جواب می‌گوید یک جمله تاریخی است؛ این فرمانده می‌گوید: زیر تابوت برادر من را خیلی‌ها می‌توانند بگیرند ولی به جای من هرکسی نمی‌تواند بیاید و خلبان پرواز شود. وی بعد از اتمام عملیات، ۲۵ روز می‌گذرد و بر سر قبر مطهر برادر شهیدش حضور پیدا می‌کند.

هوانیروز انقلابی؛ محبوب مردم-میدان دار آسمان

ایمنا: از این دست رشادت‌های وصف‌ناشدنی باز هم سراغ دارید؟

امیر اقلیمی: خاطره دیگر، خاطره‌ای از شهید منفرد نیاکی، فرمانده لشکر ۹۲ لشکر زرهی اهواز است که شاید خیلی‌ها نشنیده باشند. دختر ۱۱ ساله ایشان بیماری صعب‌العلاجی داشت و در بیمارستان بستری شده بود.

به ایشان اطلاع می‌دهند که دخترت در بیمارستان بستری شده است، می‌گوید وقت هست بعداً می‌روم بیمارستان او را می‌بینیم، بعد از دو سه روز به او می‌گویند دکتر دخترت را جواب کرده است و فرزندت جانش را از دست خواهد داد و او می‌گوید بعداً می‌روم دیدنش. چند روز بعد به او خبر می‌دهند دخترت فوت کرده است، برای تشییع جنازه‌اش برو، در جواب می‌گوید تشییع دخترم را فامیل‌ها انجام می‌دهند ولی من اینجا فرزندان زیادی دارم که به خاک می‌افتند و هیچکس نیست جنازه‌شان را بردارد. آن‌طور که من شنیدم ایشان حتی به مزار دخترش هم نمی‌تواند سر بزند و قبل از آن شهید می‌شود.

این قبیل افراد در زمان جنگ تحمیلی، در نیروهای مسلح پرشمار بودند، اما بیشتر آنان گمنام هستند و متأسفانه جامعه ما هم، این گمنامان را نمی‌بیند و نمی‌شناسد.

کلیپی هست که یکی از خبرگزاری‌های داخلی خودمان از خیابان‌های تهران تهیه کرده است و در آن چند عکس را به جوانان امروز نشان می‌دهند، تصاویر از خواننده یا هنرپیشه‌های آمریکایی است، همچنین چند عکس هم از بزرگان و نخبگان خودمان را نشان می‌دهند که شهید شده‌اند مثل شهید ستاری یا شهید صیاد شیرازی؛ متأسفانه جوانان اصلاً اینها را نمی‌شناسند. یکی از این جوان‌ها عکس صیادشیرازی را نگاه می‌کند و می‌گوید به نظر می‌رسد معلم باشد.

این بزرگ‌مردان تا این حد غریب و ناشناخته هستند. همین الان یکی از مسئولان تراز اول ارتش که اسمشان را نمی‌برم، ۷۰ درصد جانباز است و نصف بدنشان از داخل تخلیه است، او زمان جنگ برای اینکه بتواند نیروهای خود را در جزایر سه‌گانه خلیج فارس حفظ کند و انگیزه دهد، زن و بچه خردسال خود را به جزیره می‌برد و در آن گرمای پرحرارت با آن امکانات بسیار ضعیف در جزیره نگه می‌دارد.

هیچ خانواده‌ای آنجا نبوده است اما او زن و بچه خود را می‌برد تا بتواند نیروهایش را آنجا حفظ کند و این کار را هم با موفقیت انجام می‌دهد. همه اینها رشادت‌های رزمندگان گمنام در ارتش قهرمان است.

کد خبر 673662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.