طرز تهیه عرق بیدمشک؛ هر آنچه که نیاز است بدانید!

تهیه عرق بیدمشک در ماه‌های فروردین و اردیبهشت که شکوفه‌های این گیاه زرد رنگ می‌شوند، رونق پیدا می‌کند. بسیاری از افراد به‌صورت سنتی یا کارخانه‌ها به‌شکل صنعتی شروع به تولید عرق بیدمشک خواهند کرد.

عرق بیدمشک طبع سرد دارد، به‌همین دلیل در فصل تابستان به رفع گرمازدگی کمک می‌کند. همچنین، مصرف آن باعث تسکین اعصاب و ایجاد آرامش می‌شوند. برای عرق‌گیری باکیفیت، ابتدا طرز تهیه عرق بیدمشک را مطالعه کرده و سپس مراحل آن را آغاز کنید. درصورت رعایت نکردن نکات عرق گیری بیدمشک، عرق حاصل کیفیت مناسبی نخواهد داشت. در این مقاله، نحوه عرق گیری بیدمشک را توضیح می‌دهیم که با مطالعه آن از کلیه نکات عرق‌گیری مطلع خواهید شد.

چیدن شکوفه‌های بیدمشک؛ اولین قدم برای تهیه عرق گیاهی

اولین مرحله در طرز تهیه عرق بیدمشک، جمع‌آوری شکوفه‌های بیدمشک است. این کار باید اوایل صبح یا هنگام غروب با نور خورشید کم انجام دهید؛ زیرا نور خورشید باعث از بین رفتن خاصیت بیدمشک و له شدن آن می‌شود. برای برداشت شکوفه‌های بیدمشک به رنگ آن‌ها دقت کنید که زرد شده باشند. در غیر این ‌صورت برداشت نباید انجام شود. همچنین، تا قبل از برگ دادن شکوفه بیدمشک، برداشت آن امکان‌پذیر خواهد بود.

در صورت برداشت شکوفه بیدمشک باید مراحل عرق‌گیری آن شروع شود. ولی اگر بلافاصله قصد عرق‌گیری آن را ندارید، شکوفه‌ها را به دور از نور آفتاب، درون کیسه پلاستیکی سربسته و در یک مکان خنک زیر ۱۵ درجه نگهداری کنید. اگر به شکوفه‌های بیدمشک گرما و نور آفتاب برسد، شکوفه‌ها کپک زده و از بین می‌روند.

طرز تهیه عرق بیدمشک؛ هر آنچه که نیاز است بدانید!

به‌طورکلی، روش‌های خانگی برای تولید عرقیات در مقدار کم مناسب است. درصورتی که تعداد شیشه‌های بسیاری عرق بیدمشک می‌خواهید، پیشنهاد می‌کنیم به‌جای عرق‌گیری به روش‌های خانگی، عرق بیدمشک باکیفیت به‌صورت عمده تهیه کنید که مقرون‌به‌صرفه نیز باشد. در لیست قیمت عمده عرقیات گیاهی، می‌توانید قیمت عمده عرق بیدمشک را مشاهده کنید.

مرحله دوم عرق‌گیری بیدمشک؛ شست‌وشو شکوفه‌ها

در مرحله دوم از طرز تهیه عرق بیدمشک، باید به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، بیدمشک‌ها در آب ولرم قرار داده شود تا گل‌ولای آن‌ها از بین برود. در صورت پاک نکردن شکوفه‌های بیدمشک، عرق حاصل از آن بدبو و بدمزه خواهد شد. معمولاً برای تولید عرق بیدمشک عمده، دستگاه‌های مخصوص برای شستشوی شکوفه‌ها و ضدعفونی کردن آن‌ها وجود دارد. علاوه‌بر این، طرز تهیه عرق بیدمشک به‌صورت عمده نیز معمولاً از طریق دستگاه‌های صنعتی خواهد بود؛ زیرا دستگاه‌های خانگی پاسخگوی حجم بالای بیدمشک برای عرق‌گیری نخواهند بود.

ضدعفونی کردن دستگاه عرق‌گیر و ظرف‌های جمع‌آوری عرق بیدمشک در مرحله سوم

پیش از شروع تولید عرق بیدمشک، دستگاه‌های عرق‌گیری و ظرف‌های جمع‌آوری را شسته و ضدعفونی کنید تا از هرگونه آلودگی و خاک پاک شوند. برای جلوگیری از تغییر طعم و بوی عرق و اسانس، از دستگاه‌های عرق‌گیر استیل استفاده کنید. استیل در دمای بالا با ماده‌ای واکنش نشان نمی‌دهد و به‌مرور زمان دچار پوسیدگی نمی‌شود. علاوه‌بر این، ظروف و دستگاه‌های استیل به‌راحتی شسته خواهند شد.

تعیین مقدار آب براساس وزن شکوفه‌های بیدمشک در مرحله چهارم

برای قرار دادن بیدمشک‌ها در دیگ پخت، ابتدا آن‌ها را وزن کنید تا مقدار آب لازم برای عرق‌گیری مشخص شود. سپس شکوفه‌های بیدمشک را در دیگ پخت قرار دهید. به اندازه ۲ تا ۳ برابر وزن بیدمشک، در داخل مخزن آب بریزید. میزان کمتر یا بیشتر آب، عرق را غلیظ یا رقیق می‌کند. درنهایت اگر به مقدار ۲ تا ۳ برابر وزن بیدمشک آب بریزید، ۲ تا ۳ لیتر عرق بیدمشک دریافت خواهید کرد.

طرز تهیه عرق بیدمشک؛ هر آنچه که نیاز است بدانید!

آغاز عرق‌گیری بیدمشک؛ بررسی چفت دستگاه و روشن کردن مشعل

برای شروع عرق‌گیری پس از ریختن بیدمشک‌ها در دیگ پخت، از بسته بودن چفت دستگاه عرق‌گیر مطمئن شده و سپس مشعل آن را برای تولید بخار روشن کنید. باتوجه‌به نوع و ضخامت دیواره‌های دستگاه عرق‌گیر، زمان جوش آمدن آب در دیگ متفاوت خواهد بود. بااین‌حال در بیشتر دستگاه‌ها پس از یک ساعت عرق‌گیری آغاز می‌شود.

بهترین روش برای نگهداری عرقیات گیاهی، قرار دادن آن‌ها در ظروف با در پرسی است. نگهداری عرقیات در این‌گونه ظروف، از تغییر عطر و مزه آن جلوگیری می‌کند. همچنین، پیشنهاد می‌شود عرقیات را در مقابل نور خورشید قرار ندهید تا عطر و خاصیت آن‌ها از دست نرود.

ویترین مارکت؛ خرید عرق بیدمشک با بالاترین کیفیت

در این مقاله، طرز تهیه عرق بیدمشک را مرحله‌به‌مرحله توضیح دادیم و به نکات مهم هر مرحله را بیان کردیم. معمولاً عرق‌گیری‌های صنعتی بلافاصله پس از برداشت شکوفه‌های بیدمشک انجام می‌شود؛ زیرا در این زمان شکوفه‌ها عطر و بوی خود را از دست نمی‌دهند. بااین‌حال ممکن است روند عرق‌گیری بیدمشک در خانه طولانی‌تر باشد و در عرق حاصل طمع و بوی خوبی حس نشود.

از آن ‌جایی که در دستگاه‌های عرق‌گیری صنعتی، بیدمشک جوشیده نمی‌شود، عرقی بسیار خوش طعم و باکیفیتی تولید خواهد شد. ویترین مارکت از فروشگاه‌های تخصصی است که انواع عرقیات باکیفیت را در بازار عرضه می‌کند. پیشنهاد می‌شود به‌جای عرق‌گیری خانگی، عرقیات گیاهی باکیفیت و خوش طعم و بو را از ویترین مارکت به‌صورت عمده تهیه کنید. برای خرید از این فروشگاه وبسایت ویترین مارکت (vitrinemarket.com) را مشاهده و ثبت سفارش کنید.

کد خبر 673568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.