بررسی ایمنی ۷۵ سازه در سطح شهر / جانمایی انبار تجهیزات اضطراری در ۳ نقطه شیراز

رئیس اداره مطالعات مدیریت بحران شهرداری شیراز گفت: سال گذشته ایمنی ۷۵ سازه ساختمانی که بیشتر پاساژ و مجتمع‌های تجاری بود بررسی و برای دو مجتمع تجاری به علت قدیمی بودن سازه و ناایمن بودن صدور اخطاریه برای پلمب آنها اعلام شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد جواد شمسایی صبح امروز _ شنبه بیست‌وچهارم تیرماه _ در نشست خبری خود با خبرنگاران، اظهار کرد: یکی از بحران‌های دیگری که در شهر شیراز با آن مواجه هستیم ساخت‌وسازها در دامنه کوه است، با توجه به وقوع حادثه سال گذشته در بلوار جمهوری، با هرگونه ساخت‌وساز در این مناطق اعلام مخالفت شده و در این راستا از سال گذشته تا به امروز هیچ‌گونه ساخت‌وسازی در بستر کوه که منجر به برش کوه شود انجام نشده است، در صورت مواجه با این موضوع به شدت با آن برخورد می‌شود.

وی از شناسایی ساختمان‌های ناایمن شهر شیراز خبر داد و افزود: سال گذشته ایمنی ۷۵ سازه ساختمانی که بیشتر پاساژ و مجتمع‌های تجاری بود بررسی و برای دو مجتمع تجاری به علت قدیمی بودن سازه و ناایمن بودن صدور اخطاریه برای پلمب آنها اعلام شد.

دبیر و جانشین دوم کمیته پدافند غیر عامل شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: با اشاره به ایمنی ساختمان‌های شهرداری مناطق یازده گانه، افزود: بازرسی از تمام ساختمان‌های شهرداری از نظر ایمنی، سازه و اطفای حریق انجام و برای تمام ساختمان‌ها در مناطق یازده‌گانه شهر شیراز اعلام هشدار به دلیل فرسودگی سازه‌ها صادر شده است.

شمسایی به تشریح گزارش عملکرد این اداره کل در سال گذشته پرداخت و اضافه کرد: مدیریت بحران پدافند غیرعامل شهرداری شیراز از سال ۹۲ با تشکیل ساختار، فعالیت خود را آغاز می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر اقدامات انجام شده در این سازمان طی سال گذشته در حوزه زیرساختی بود و تلاش شد تا علاوه بر تحول در حوزه بحران و شناخت بیشتر آن به مدیران موضوعات دیگری همچون خرید تجهیزات مدنظر باشد، اضافه کرد: از سال ۹۸ تا به امروز با تصویب مجلس شورای اسلامی، تعداد ۱۶۲ مصوبه قانونی مدیریت بحران مربوط به شهرداری‌ها ابلاغ شد.

دبیر و جانشین دوم کمیته پدافند غیرعامل شهرداری شیراز به چهار اصل مدیریت بحران اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی و پیشگیری، آمادگی، مقابله، بازسازی و بازتوانی از ارکان این چهار اصل است.

شمسایی اظهار کرد: یکی از بزرگترین اقدامات انجام شده توسط حوزه مدیریت بحران شهرداری شیراز، کاهش خطرپذیری در بروز حوادثی همچون سیل، فرونشست، زلزله و گسل است که در راستای این اقدام در سطح شهر شیراز خیابان به خیابان و نقطه به نقطه خطرپذیری این حوادث پیش‌بینی شده است.

وی اضافه کرد: یکی از مطالعاتی که در حوزه بحران در دست انجام است، مربوط به قنات‌های شهر شیراز است، با توجه به اینکه بیشتر آنها خشک شده است، البته آب در تعدادی از آنها به دلیل بارندگی‌های مطلوبی که سال گذشته رخ داد جاری، اما منجر به بروز فرونشست شد.

دبیر و جانشین دوم کمیته پدافند غیرعامل شهرداری شیراز ادامه داد: در خیابان کارگر در منطقه دو به دلیل حرکت قنات‌ها، فرونشست زیادی را شاهد هستیم و با مطالعات انجام شده درصدد ترمیم آنها هستیم.

طرح جامع پدافند غیرعامل شهر شیراز در انتظار تصویب شورای شهر

شمسایی به جذب ۷۳ درصدی اعتبارات بودجه‌ای این اداره کل در سال گذشته اشاره و تصریح کرد: سال گذشته، اعتبارات بودجه‌ای برای سیلاب و پیشگیری از آن و خرید تجهیزات مربوط به این حوزه هزینه شد، اما در سال جاری با تخصیص ۳۳ میلیارد تومانی اعتبارات به این اداره کل، اعتبارات برای آواربرداری و زلزله تخصیص یافت و خرید تجهیزات مورد نیاز در دستور کار است.

وی در این نشست با اشاره به اجرای طرح جامع پدافند غیرعامل شهر شیراز، تاکید کرد: مطالعات این طرح در قالب شش فصل انجام شد و در مسیر تصویب در شورای اسلامی شهر شیراز است.

دبیر و جانشین دوم کمیته پدافند غیرعامل شهرداری شیراز تصریح کرد: در طرح مطالعات پدافند غیرعامل شهر شیراز موضوعاتی همچون نقاط خطرپذیر، درجه‌بندی ساختمان‌های حساس از جمله ساختمان‌های دولتی و شهرداری پیش‌بینی و شناسایی آنها در دستور کار است.

شمسایی به تحت اختیار بودن دو کمپ زیباشهر و جنت توسط مجموعه مدیریت بحران شهرداری به هنگام وقوع حوادث اشاره کرد و گفت: این دو کمپ محل اسکان اضطراری شهروندان هنگام بروز حوادث است، اما به جز این دو کمپ ۲۲ نقطه شهر شیراز که بیشتر پارک‌های بزرگ مقیاس است به عنوان محل اسکان اضطراری شهروندان هنگام بروز حوادث پیش‌بینی شده است.

وی افزود: برای نخستین‌بار در شهر شیراز در سه منطقه شرق، غرب و جنوب سه انبار به منظور نگهداری از تجهیزاتی همچون چادرهای هلال احمر و وسایل اضطراری برای کمپ‌های اسکان ایجاد شده است و در صدد هستیم تا یک انبار دیگر در محور جاده شیراز _ سپیدان ایجاد کنیم.

رئیس اداره مطالعات مدیریت بحران شهرداری شیراز اظهار کرد: مناطق شمال و جنوبی کلانشهر شیراز با دو میلیون نفر جمعیت با معضلات متفاوتی مواجه است؛ لذا با توجه به وسیع بودن حوزه مدیریت بحران، شهروندان باید هشدارها را جدی بگیرند.

ارائه آموزش‌های لازم به دانش‌آموزان برای مواجهه با حوادث در نواحی مختلف آموزش و پرورش شیراز، انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری با هدف آموزش بیشتر به شهروندان در خصوص بحران‌های مختلف، خرید تجهیزات بیولوژیکی، سردخانه‌های سیار حمل جسد، کانتینرهای سیار حمام و سرویس بهداشتی و خرید ۱۵ دوربین مسیر سیلاب به منظور رصد لحظه‌ای وقوع سیلاب و خرید تجهیزات برای بافت تاریخی از دیگر موضوعاتی بود که رئیس اداره مطالعات مدیریت بحران شهرداری شیراز مطرح کرد.

کد خبر 673468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.