در ادبیات تبلیغی و دینی باید تحول ایجاد شود

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه در ادبیات تبلیغی و دینی باید تحول ایجاد شود، گفت: در عصر دانش به‌سر می‌بریم و در این عرصه دین پیش‌قدم و بالاتر است؛ دین به تجربه بها می‌دهد و اگر ادبیات اصلاح شود، در جامعه بی‌دینی با نادانی برابر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان پیش از ظهر امروز _شنبه بیست‌وچهارم تیرماه_ در مجمع بزرگ مبلغان ماه محرم با بیان اینکه جریان تبلیغ و مبلغان، مظلوم و عمل آنها پرثواب است، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب بیان کردند "درباره تبلیغ نگرانم و توجه به این دغدغه باید در اولویت حوزه علمیه قرار گیرد."

وی افزود: اگر حوزه علمیه قصد در اولویت قرار دادن تبلیغ را داشته باشد، باید تحولاتی در سرفصل‌ها ایجاد کند که در این راستا یکی از لوازم، ارتقای تحصیلی، توان و تجربه تبلیغی طلاب است.

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه باید بنیه علمی در حوزه مورد بررسی قرار گیرد، تصریح کرد: اگر علم در حوزه به چند شاخه از جمله فقه، کلام و فلسفه محدود شود، هر قدر هم که دانایی و دانش بالا برود، باز هم برای تبلیغ کافی نخواهد بود.

وی گفت: با خواندن فقه می‌خواهیم مکلف را از حیرت در عمل خارج کنیم و قصد انگیزه دادن به او را نداریم، در حالی که رکن اساسی در تبلیغ، انگیزه دادن دانشمندانه است و در حوزه در این باره صحبتی نمی‌شود.

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به اینکه مبلغ باید اسلام‌شناس باشد و در این راستا امام (ره) نیز بیان کردند یک فقیه لزوماً اسلام‌شناس نیست، تاکید کرد: شخصی که فقه مطالعه کند می‌تواند قرآن، تاریخ اسلام و روایات را مطالعه نکرده باشد و در عین حال فقیه به معنای خاص کلمه باشد، اما چنین شخصی که اسلام‌شناس نیست و نمی‌داند چگونه انگیزه دین‌داری ایجاد کند، مُبلغ خوبی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه تا زمانی که تبلیغ را محتاج دانش ندانیم، در این امر موفق نخواهیم بود، خاطرنشان کرد: امروز برخی از مردم و جوانان رجوعی به دین ندارند و شاید سخت‌تر سخن دینی معمول را بپذیرند.

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه مبلغ هم باید اسلام‌شناس باشد و هم باید مخاطب را برای دین‌داری باانگیزه کند، اظهار کرد: برای انگیزه‌مند کردن مخاطب، انسان‌شناسی لازم است؛ در این راستا کم‌کاری شده است و مطالب را در حوزه مخاطب‌شناسی، تبیین و تدوین نکرده‌ایم.

وی با یادآوری اینکه وقتی کسی به خوبی تاریخ اسلام را مطالعه نکرده باشد، اشتباهات به او هجوم می‌آورد، تاکید کرد: گاهی برای مخاطب‌شناسی باید افراد را به‌صورت جداگانه بشناسیم، اما چون در جمع سخنرانی می‌کنیم نباید سخنانمان محدود به قشر و سن خاصی شود، یعنی در سخنرانی به صورت جمعی، مخاطب‌شناسی باید از حیث جامعه‌شناسی باشد.

حجت‌الاسلام پناهیان با بیان اینکه دعوت ما باید بر اساس تقوا باشد نه اخلاق، زیرا مردم برداشت‌های متفاوتی از اخلاق دارند، خاطرنشان کرد: افرادی که امروز در صف اول ضدانقلاب هستند، معتقدند باید برای مبارزه با جامعه دینی، عَلَم اخلاق را برافراشته کنند، لذا باید زمان و جامعه خود را بشناسیم.

برای تبلیغ، نیازمند دانشی گسترده‌تر از فقه به معنای خاص و مجاهدت علمی هستیم

وی با یادآوری اینکه در جامعه از اخلاقی سخن گفتیم که دیگران آن را برای مردم ترجمه کرده بودند و لذا آن تعریف از اذهان مردم خارج نمی‌شود، گفت: ما به تقوا مأمور هستیم و در این راستا موظف به شناخت جامعه و افراد و کلیت دین هستیم، در حالی که در حوزه، چنین دروسی را نمی‌خوانیم.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه بسیاری از مباحث عقیدتی گران‌قیمت است اما خوراک مردم نیست، اظهار کرد: برای تبلیغ، نیازمند دانشی گسترده‌تر از فقه به معنای خاص و مجاهدت علمی هستیم و نباید تبلیغ را به شخصیت و منش مبلغ و دانش‌های موجود در حوزه واگذار کرد، زیرا قصد داریم در گستره روح، قلب و انگیزه‌های مخاطب ورود پیدا کنیم و تصویری صحیح از دین را ارائه دهیم.

وی تصریح کرد: اگر با ادبیات فقهی به سراغ تبیین مسائلی مانند ولایت فقیه برویم، تنها از اطاعت و تبعیت سخن خواهیم گفت، در حالی که این امر، بخش راحت ماجرا است و اصل ماجرا زمانی است که پای ولایت به تشخیص و بصیرت برسیم یعنی شاخص رسیدن به پیروزی است. علت غربت معصومان این است که نخواستند به راحتی فرمان دهند.

بخش عمده‌ای از مسائل امروز، اجتماعی است نه اعتقادی

حجت‌الاسلام پناهیان اظهار کرد: اگر فرزندانمان تنها به امامت معتقد باشند مشکل ما حل نخواهد شد زیرا بخش عمده‌ای از مسائل امروز، اجتماعی است نه اعتقادی، لذا در تبیین ولایت، ادبیات اجتماعی حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر اینکه ولایت مسئله‌ای اجتماعی است، ادامه داد: ادبیاتی که برخی ذاکران اهل بیت ترویج می‌دهند، صرفاً ادبیات عاشقانه و اخلاقی است و در این راستا شاهد سینه‌زن غیرسیاسی خواهیم بود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه زمانی که می‌خواهیم به تبلیغ دین بپردازیم باید محتوایی عالمانه تولید کنیم، خاطرنشان کرد: قیام امام حسین (ع) برای امر به معروف و نهی از منکر بود اما در محرم موضوع «هیهات مناالذلة» مطرح است و زمانی که به این موضوع توجه کنیم، حقیقت محرم برایمان روشن خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه باید در ادبیات تبلیغی و دینی تحول ایجاد شود، گفت: در عصر دانش به سر می‌بریم و در این عرصه دین پیش‌قدم و بالاتر است؛ دین به تجربه بها می‌دهد و اگر ادبیات اصلاح شود، در جامعه بی‌دینی با نادانی برابر خواهد شد.

حجت‌الاسلام پناهیان با اشاره به اهمیت توصیف در تبلیغ تصریح کرد: استدلال در امور، بسیار ساده‌تر از توصیف امور است، اما توصیف نیازمند حکمت بیشتری است، لذا شاهد هستیم قرآن و روایات ما بیشتر به توصیف می‌پردازند.

کد خبر 673446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.