بازتاب سفر رئیس جمهور به آفریقا در رسانه‌های بین‌المللی

رسانه‌های بین‌المللی، سفر رئیس جمهور کشورمان به کشورهای آفریقایی را در راس اخبار خود قرار داده و آن را در راستای تلاش ایران برای کم اثر کردن تحریم‌ها و تعمیق همکاری‌ها با کشورهای مختلف در سراسر جهان ارزیابی کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پس از پایان سفر منطقه‌ای فشرده به سه کشور قاره آفریقا که به دعوت رسمی رؤسای جمهور «کنیا، اوگاندا و زیمباوه» انجام شد، بامداد امروز _جمعه بیست‌وسوم تیرماه_ به کشور بازگشت.

رئیس جمهور در این سفر علاوه بر دیدار و گفت‌وگو با رؤسای جمهور سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمباوه با برخی از تجار و فعالان اقتصادی و دانشگاهی نیز دیدار کرد.
در این سفر همچنین به منظور ارتقای سطح روابط با کشورهای دوست و همسو در مجموع ۲۱ سند همکاری میان مقامات عالی‌رتبه ایران و همتایانشان در سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمباوه به امضا رسید.

بازتاب سفر رئیس جمهور به آفریقا در رسانه‌های بین‌المللی

سفر رئیس جمهور ایران به قاره آفریقا پس از یازدهم سال با واکنش رسانه‌های غربی مواجه شد، در مجموع رسانه‌های غربی با یک دستور کار و نظر مشترک ارزیابی‌شان از سفر رئیسی گسترش همکاری‌های جمهوری اسلامی در سراسر جهان و مقابله با تحریم‌های آمریکا است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با پوشش رسانه‌ای از دیدار رؤسای جمهور ایران و کنیا نوشت: رئیسی یک سفر بی‌سابقه را به آفریقا آغاز کرده درحالیکه ایران به عنوان کشوری که هدف تحریم‌های اقتصادی آمریکا قرار گرفته، به دنبال تعمیق همکاری‌های خود در سراسر جهان است.

این رسانه آمریکایی در ادامه آورده است: سفر رئیسی به کنیا در روز چهارشنبه اولین سفر یک رئیس جمهور ایران به آفریقا در یک دهه گذشته است. ایران در مذاکرات هسته‌ای خود با کشورهای غربی به یک بن بست رسیده است، درحالیکه برنامه هسته‌ای ایران از زمان خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا از برجام پیشرفت‌های زیادی داشته است.

این خبرگزاری، کنیا را یک قطب اقتصادی در شرق آفریقا و یک متحد آمریکا توصیف کرد و ادامه داد: جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده به همراه همسرش اوایل سال جاری میلادی از این کشور آفریقایی دیدن کردند. سال گذشته آمریکا و کنیا یک یادداشت تفاهم همکاری برای همکاری غیرنظامی راهبردی در حوزه هسته‌ای امضا کردند. کنیا نسبت به استفاده از نیروی هسته‌ای برای تولید انرژی ابراز علاقه کرده است.

بازتاب سفر رئیس جمهور به آفریقا در رسانه‌های بین‌المللی

وبگاه نِیشِن در گزارش خود به استقبال گرمی که از رئیس جمهور ایران توسط ویلیام روتو انجام شد و همچنین امضای پنج تفاهم‌نامه در حوزه‌های کشاورزی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، شیلات، دام، و تشویق سرمایه‌گذاری اشاره کرده است.

این رسانه سفر آیت الله رئیسی را دارای اهداف اقتصادی ارزیابی کرد و نوشت: سفر رئیس جمهور ایران به آفریقا بعد از بیش از یک دهه، تلاش تهران برای تنوع بخشیدن به روابط اقتصادی در شرایط تحریم‌های فلج کننده آمریکاست.‌

بازتاب سفر رئیس جمهور به آفریقا در رسانه‌های بین‌المللی

تارنمای المانیتور در تمجید از حضور دیپلماتیک ایران، در قاره آفریقا نوشت: سفر رئیس جمهور ایران به آفریقا ذیل الگوی برنامه سیاست خارجی پر جنب و جوش او قرار می‌گیرد، چرا که وی برای کاهش اثرات تحریم‌های فلج‌کننده غرب سنگ تمام گذاشته است.

به نوشته این تارنما، رئیسی در جستجوی اتحادهای جدید، در ۲۳ ماه گذشته سفرهای زیادی را به کشورهای دوست از چین گرفته تا آمریکای لاتین، انجام داده است. دولت او همچنین برای نهایی کردن عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای به خودش افتخار می‌کند در حالی که از سوی دیگر از طریق دیپلماسی به دنبال پیوستن به کشورهای گروه بریکس است.

المانیتور در ادامه هدف از سیاست خارجی رئیس جمهور ایران را این‌طور ارزیابی کرد: اهتمام به تجارت بدون دلار در تقریباً تمام سفرهای خارجی رئیسی مطرح شده است و این یک تلاش است که تهران به شدت برای غلبه بر هژمونی دلار آمریکا نیاز دارد که در نتیجه قادر به فروختن نفت خام خود با ارزهای دیگر می‌شود و به تدریج اقتصاد خود را به مسیر باز می‌گرداند.

بازتاب سفر رئیس جمهور به آفریقا در رسانه‌های بین‌المللی

خبرگزاری رویترز هم نوشت: ایران ارتباط دیپلماتیک خود با کشورهای در حال توسعه را پس از خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌های بیشتر، افزایش داده است. در ماه ژوئن رئیسی به سه کشور آمریکای لاتین سفر کرد تا همکاری با متحدانی که آن‌ها نیز از سوی آمریکا تحریم شده‌اند را تقویت کند. آخرین رئیس جمهور ایران که به قاره آفریقا سفر کرد، محمود احمدی‌نژاد در سال ۲۰۱۳ بود.

خبرگزاری فرانسه با نگاهی متفاوت‌تر به این مسئله پس از انعکاس خبر سفر رئیس جمهور ایران به کنیا، نوشت: آفریقا در ماه‌های اخیر به عنوان یک میدان دیپلماتیک ظهور کرده و روسیه و غرب نیز در تلاش برای جلب حمایت آفریقا در جنگ مسکو و کی‌یف هستند. جنگ اوکراین یک تأثیر مخرب بر قاره آفریقا داشته و قیمت‌های مواد غذایی را افزایش داده است.

این رسانه فرانسوی تاکید کرد که قدرت‌های غربی نیز همراه با چین و هند به دنبال تعمیق روابط تجاری خود با این قاره بوده‌اند.

کد خبر 673334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.