دستاوردهای اقتصادی سفر رئیس جمهور به آفریقا

در سفر رئیس جمهور ایران به آفریقا چهار سند همکاری برای افزایش تجارت بین دو کشور امضا شد که نشان می‌دهد آفریقا به عنوان کشوری که فرصت‌های بسیاری برای اقتصاد ایران فراهم می‌آورد می‌توان منجر به افزایش صادرات ایران در حوزه‌های دارویی، خودرو و قطعات، گوشت و دام، مصالح ساختمانی، مواد شیمیایی و ...شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران از روز _چهارشنبه بیست‌ویکم تیرماه_ به قاره آفریقا و سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه سفر کرد. گفته می‌شود که آفریقا سرزمین فرصت‌ها است و این سفر می‌تواند پنجره خوبی به سوی آینده‌ای روشن‌تر باشد و دستاوردهای زیادی را به همراه دارد.

رخدادهای صنعتی به منظور صادرات بین دو کشور

لیلا باغبان، سرپرست اداره کل آفریقای سازمان توسعه تجارت ایران در رابطه با دستاوردهای اقتصادی این سفر می‌گوید: اقتصاد آفریقا بیشتر بر مبنای کشاورزی و دامداری است و صنایع مرتبط با این حوزه‌ها در آنجا بازار مناسبی دارد. حوزه خودرو و قطعات آن و همچنین حوزه دارو و تجهیزات پزشکی نیز می‌تواند معاملات تجاری زیادی را بین ایران و آفریقا رقم بزند.

همچنین معادن فراوان طلا و الماس در آفریقا می‌تواند زمینه تهاتر بین دو کشور را ایجاد کند. از دیگر محصولات مناسب صادرات به آفریقا مصالح ساختمانی مانند کاشی و سرامیک، چینی‌آلات بهداشتی و… است. حیطه لوازم خانگی هم بازار بسیار مناسبی در آفریقا دارد.

سید ابراهیم رئیسی در صحبت‌های خود در این سفر عنوان کرده که تمایل بر این است که شرکت‌های دانش‌بنیان بیشتر وارد عمل بشوند و محصولات آنها محور صادرات قرار گیرد و تلاش این است که برخلاف خواسته‌های غربی‌ها که تمرکزشان بر خرید مواد خام معدنی از ایران بود، تا حد امکان از خام‌فروشی جلوگیری شود.

موضوع مهم در افزایش مبادلات و مراودات تجاری بین دو کشور، وجود زیرساخت‌های لازم برای تجارت است که تا کنون موفقیت‌آمیز نبوده و در این سفر درباره سازوکارهای لازم برای بهبود زیرساخت‌های آبی، هوایی و حتی پولی و مالی صحبت می‌شود.

طبق بررسی‌های انجام‌شده صنعت نفت و گاز از مهم‌ترین محورهای همکاری اقتصادی بین دو کشور است. طبق آمار بین ۱۳ قلم از باارزش‌ترین محصولات وارداتی آفریقا ،۱۰۰ میلیارد دلار شامل نفت و مشتقات نفتی است که توسط ایران تولید می‌شود و می‌تواند به آفریقا صادر شود.

همچنین سهامداری ایران در پالایشگاه‌های فرا سرزمینی یکی از محورهای همکاری نفتی بین ایران و آفریقا است. ظرفیت پالایشگاه آفریقا ۳.۵ میلیون بشکه در روز است اما نیمی از آن غیر فعال است و ایران می‌تواند با نوسازی این پالایشگاه‌ها به عنوان مقصد صادرات نفت از آنها استفاده کند.

داروهای ایرانی نیز چند سال است که به آفریقا صادر می‌شود و روز به روز تقاضای آنها برای این داروها بیشتر شده اما استفاده کافی از این ظرفیت نمی‌شود.

شکل‌گیری دیپلماسی اثربخش در حیاط خلوت آمریکا

رئیس پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت معتقد است هدف‌گذاری هوشمندانه و دقیق افزایش تبادلات ایران و ونزوئلا به‌عنوان کشوری با بالاترین ذخایر نفتی تا بیش از پنج برابر فعلی (۲۰ میلیارد دلار)، موجب شکل‌گیری دیپلماسی فعال و اثربخش در آینده نزدیک در این منطقه راهبردی خواهد شد.

محمد اسماعیل کفایتی با بیان اینکه فرصت‌های ایجادشده از سوی دولت سیزدهم در کشورهای آمریکای لاتین چشمگیر است، اظهار کرد: در این بین واگرایی و افزایش فاصله این کشورها با آمریکا که روزی حیاط خلوت و حوزه استعماری ظالمانه شیطان بزرگ بود، به همگرایی بیشتر ما با بعضی از این کشورها منجر شده است.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های مهندسی و صنعتی و فناوری در کشور اقدام‌های تحسین‌برانگیز در جهت فعالیت‌های فرامرزی و فرصت‌های متنوع به‌ویژه در حوزه انرژی اهمیتی بسزا دارد.

رئیس پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت افزود: بدون شک، صدور خدمات فنی و مهندسی به این کشورها، ضمن اینکه بیانگر بی‌تأثیر بودن تحریم‌ها و حاکی از پیشرفت کشور است می‌تواند ظرفیت‌های اقتصادی و بین‌المللی زیادی برای کشور ایجاد کند.

کفایتی تصریح کرد: خوشبختانه ایجاد فرصت خدمات فنی و مهندسی ضمن ارتقای جایگاه صنعت کشور می‌تواند از اشباع این ظرفیت در داخل نیز جلوگیری کند.

وی اظهار کرد: با توجه به تراکم زیاد شرکت‌های داخلی در حوزه خدمات فنی و مهندسی و تعداد بالای نیروی انسانی در این حوزه، می‌توان شاهد شکوفایی هرچه بیشتر آن در آینده بود.

ترکیه ۲۰ برابر ایران به آفریقا صادرات دارد

ترکیه با وجود اینکه ۱۰ سال دیرتر از ایران وارد کشورهای آفریقایی شده است، حدود ۲۰ برابر ایران (۱۳ میلیارد دلار) به این کشورها صادرات می‌کند.

حضور استرالیا و همچنین رژیم صهیونیستی در آفریقا برای کشت صنعتی

از دیگر مزایای آفریقا، مهیا بودن کشورهای مختلف این قاره برای کشت فراسرزمینی است، به عنوان مثال در کنیا کشت آناناس بسیار مرسوم است، از این رو بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی نظیر شرکت آمریکایی دل مونته (delmonte)، حدود ۱۰۰ سال است در کنیا مشغول به کشت و فرآوری و کنسروسازی از آناناس و صادرات آن به کشورهای مختلف از جمله اروپا است.

کشوری مثل کنیا ۳-۴ نوبت امکان کشت کشاورزی دارد و کشوری نظیر استرالیا و همچنین رژیم صهیونیستی به‌شدت مشغول کشت صنعتی در این کشور هستند.

آفریقا درخواست زیادی برای واردات داروی ایرانی دارد

بازار دارو در کشور کنیا برای حضور ایرانی‌ها بسیار مستعد است. پس از حضور هلال احمر در کنیا و استفاده مردم کنیا از داروهای ایرانی، درخواست برای داروهای ایرانی به‌شدت وجود دارد، اما استفاده کافی نمی‌شود.

امضای ۴ سند همکاری بین ایران و اوگاندا

روز بیست‌ودوم تیرماه رئیس جمهور کشور پس از پایان سفر به اوگاندا، به سمت زیمبابوه حرکت کرد. در سفر به اوگاندا بین رؤسای جمهور دو کشور چهار سند مهم همکاری امضا شد. افتتاح دفتر نوآوری و فناوری ایران در اوگاندا، نشست با فعالان اقتصادی ایران و اوگاندا، بازدید از مزرعه کشت فراسرزمینی ایران در این کشور و شرکت در نشست گفت‌وگوی ادیان در مسجد ملی کامپالا بخشی از برنامه‌های سفر رئیسی به اوگاندا بود.

کد خبر 673292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.