لزوم توجه به مشکلات بیماران کلیوی / دستگاه دیالیز پوشیدنی در فاز طراحی است

بیماران کلیوی با مشکلات متعددی دست به گریبان هستند و بیماری در سراسر زندگی آنها رسوخ کرده و اختلالات متعددی را به وجود آورده است؛ از همین رو تلاش برای تسهیل زندگی آنها برای همگان اهمیت دارد و متخصصان نیز در تلاش برای ساخت دستگاه دیالیز پوشیدنی هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، زمانی که کلیه‌ها به‌درستی کار نمی‌کنند، می‌توان با فرآیندی به نام دیالیز مواد زائد و مایعات اضافی را از خون جدا کرد. در حالت طبیعی کلیه‌ها مسئول تصفیه کردن خون هستند و در یکی از مرسوم‌ترین انواع دیالیز، به‌طور معمول خون وارد یک دستگاه می‌شود تا عملیات تصفیه روی آن انجام شود.

این بیماران حداقل هفته‌ای دو یا سه جلسه چهار ساعته باید از دستگاه‌های دیالیز بیمارستانی استفاده کنند و هزینه این رفت و آمدها و زمانی که برای آن اختصاص می‌دهند باعث می‌شود نتوانند شغل مناسبی داشته باشند یا در تحصیل آنها اختلال ایجاد می‌کند.

تورم اطراف چشم‌ها، درد در قسمت پهلوها و زیر دنده‌ها، بالا بودن فشار خون و تکرر ادرار به خصوص در شب، از نشانه‌های بیماری کلیه است؛ البته ارثی بودن این بیماری نقش مهمی در ابتلای افراد دارد.
بیشتر بیماران کلیوی به علت ناآشنایی با علائم و نشانه‌های بیماری کلیه و درمان نکردن به موقع، متحمل رنج و به وجود آمدن عوارض روانی و اجتماعی می‌شوند، در حالی که کنترل به موقع فشار خون، متعادل نگه داشتن وزن بدن، پرهیز از خوردن غذاهای مانده، پرچرب و پرنمک و خودداری کردن از مصرف هرگونه دارو بدون تجویز پزشک، باعث جلوگیری و پیشگیری از بیماری کلیه می‌شود.

طراحی دستگاه دیالیز پوشیدنی با وزن ۳ تا ۴ کیلوگرم

محمد فیروزمند، رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی ایران، با اشاره به مراحل اولیه ساخت دستگاه دیالیز پوشیدنی در کشور، اظهار کرد: سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی ایران از دهه هفتاد به بعد مشغول فعالیت در زمینه دیالیز است و اقدامات تحقیقاتی مفصلی را انجام می‌دهد.

وی افزود: یکی از فعالیت‌های تحقیقاتی این پژوهشگاه، منجر به بومی‌سازی دستگاه همودیالیز رایج بیمارستانی و تولید و صادرات آن توسط یک شرکت دانش بنیان ایرانی شد. با توجه به نیاز بیماران دیالیزی برای مراجعه یک روز در میان به بیمارستان و مختل شدن عمده فعالیت‌های روزمره آن‌ها، تحقیقاتی در دست انجام است تا تصفیه خون بیمار دیالیزی ضمن انجام فعالیت‌های روزمره وی انجام شود.

رئیس پژوهشگاه فناوری‌های نوین سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی ایران تصریح کرد: دستگاه دیالیز پوشیدنی با الهام از عملکرد کلیه طراحی شده و به دلیل اینکه همراه بیمار است وزن قابل تحمل و حدود سه تا چهار کیلویی دارد. عملکرد این دستگاه به شکلی است که خونِ در گردش بدن بیمار، وارد فیلتر تصفیه می‌شود و خون تصفیه شده به داخل بدن بیمار باز می‌گردد و محلول دیالیز با مواد سمی خون هم دو مرتبه در فیلتر دفع می‌شود و این عمل را تکرار می‌کند.

وی با بیان اینکه دستگاه دیالیز پوشیدنی به خود فرد وصل است و بیمار می‌تواند با آن تردد کند و جابه‌جا شود، گفت: حدود دو سال است که این دستگاه در فاز طراحی است و زیر پروه‌های آن انجام شده است، اما زمانی که نمونه‌های آزمایشگاهی آن ساخته و ۱۲ زیر پروژه آن تکمیل شود به یک دستگاه دیالیز همراه به شکل کوله پشتی یا دستگاه کمری تبدیل خواهد شد.

فیروزمند ادامه داد: بخش مانیتورینگ، کنترل سیستم گردش خون، مسائل حفاظتی مانند حباب هوا و توان الکتریکی بسیار پایین از مهم‌ترین زیرساخت‌هایی است که باید در این دستگاه تکمیل شوند. زمانی که کلیه دفع ادرار نداشته باشد مواد سمی ناشی از سوخت و ساز بدن در خون تجمیع می‌شود و باعث بروز علائمی مانند احساس خستگی و دفع نشدن آب بدن می‌شود و اینجا است که دستگاه دیالیز به صورت هوشمند می‌تواند آب اضافی بدن را دفع و خون بیمار را تصفیه کند.

لزوم بازنشستگی زودتر بیماران کلیوی

پیش از این و در خردادماه سال گذشته، اعظم پناهی، مدیرعامل انجمن بیماران کلیوی ایران، اظهار کرده بود: درحال‌حاضر بیش از ۱۰۰ هزار بیمه کلیوی تحت پوشش انجمن قرار دارند و با کمک خیرین در رفع نیازهای این بیماران تلاش می‌کنیم. تأمین دارو، گرانی هزینه‌های درمان و پیوند و کمبود داروهای خارجی از جمله مشکلات بیماران دیالیزی است که از مسئولان و خیرین درخواست می‌کنیم در این زمینه مساعدت کنند.

وی افزود: بیماران کلیوی باید چند سال زودتر بازنشسته شوند، زیرا قادر به کار نیستند و هزینه‌های زندگی نیز آنها را آزار می‌دهد. سیاست‌های مسئولان درمانی کشور استفاده از داروهای تولید داخل است، اما بعضی بیماران خاص سال‌ها است که از داروی خارجی استفاده می‌کنند و این تغییر می‌تواند از نظر روحی و روانی بر سلامت آنها تأثیر داشته باشد؛ لذا تأمین داروهای خارجی نیز باید در دستور کار مسئولان باشد.

مدیرعامل انجمن بیماران کلیوی ایران تصریح کرد: بسیاری از بیماران به دلیل ناتوانی مالی از پیوند کلیه منصرف شده‌اند و با بحران مواجه هستند که تلاش می‌کنیم با جلب حمایت خیرین ضمن تأمین هزینه دارو، درمان و پیوند بیماران به معیشت آنها نیز رسیدگی کنیم.

کد خبر 673184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.