مقدار گسیل گردوغبار در کشور معادل حدود ۵.۲ میلیون تن ذرات زیر ۱۰ میکرون است

مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: حدود ۳۵ میلیون هکتار مناطق غبارخیز با شدت‌های گوناگون در کشور وجود دارد، همچنین مقدار گسیل گردوغبار در کشور حدود ۵.۲ میلیون تن ذرات زیر ۱۰ میکرون بوده که بیش از ۲۰ برابر حجم گردوغبار عبوری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی‌محمد طهماسبی امروز _پنجشنبه بیست‌ودوم تیرماه_ در حاشیه بازدید میدانی از دشت سجزی و کانون‌های گردوغبار استان اصفهان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: کانون بحرانی یا فوق بحرانی به شدت در فصول گرم سال بادهای شرقی به غربی استان اصفهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، از این رو از دهه‌های ۵۰ و ۶۰ در این مناطق اقدامات مختلفی توسط سازمان‌های متولی از جمله اداره کل منابع طبیعی انجام شده است.

وی با بیان اینکه به طور تقریبی ۱۰ هزار هکتار عملیات موفق بیولوژیک با گونه‌های مختلف انجام شده که نقش مهمی در جلوگیری از گسیل گردوغبار به سمت شهر داشته است، افزود: بر اثر گردوغبار، فرودگاه به عنوان نقطه آسیب‌پذیر، جاده ترانزیت و صنایع مختلف آسیب می‌بینند، این در حالی است که اقدامات انجام شده در راستای کاشت گونه‌های مختلف باعث شده مقدار کم و در حد مجازی گسیل گردوغبار داشته باشیم.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست کشور تصریح کرد: اقداماتی بسیاری در راستای کنترل گردوغبار انجام شده است اما سطح وسیع‌تری از کشور و استان اصفهان هنوز نیاز به اقدامات ویژه دارد که باید با عملیات اصلاحی، پیشگیرانه و احیایی اقدامات لازم را انجام داد.

وی گفت: حدود ۳۵ میلیون هکتار مناطق غبارخیز با شدت‌های گوناگون در کشور وجود دارد، همچنین استان اصفهان بیش از ۲.۵ میلیون هکتار مناطق غبارخیز دارد؛ این در حالی است که مقدار گسیل گردوغبار در کشور حدود ۵.۲ میلیون تن ذرات زیر ۱۰ میکرون است که بیش از ۲۰ برابر حجم گردوغبار عبوری است.

طهماسبی با بیان اینکه برنامه‌های عملیاتی در دستور کار سازمان محیط زیست است، اضافه کرد: طی سه سال گذشته برنامه‌های عملیاتی در بسیاری از استان‌ها به تصویب رسید، همچنین برای تمام دستگاه‌های عضو و استان‌ها برنامه ۱۰ ساله منتهی به سال ۱۴۱۰ طراحی کردیم که به استان‌ها ابلاغ شده است، امروز نیز این طرح را در اصفهان به عنوان نقشه راه مقابله با گردوغبار همراه با وظایف گوناگون به استان اصفهان ارائه خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: وظایفی برای اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، محیط زیست، هواشناسی و تمام دستگاه‌های عضو ستاد ملی که کارگروه استانی در برنامه عملیاتی سازمان تعیین شده است که هیچ‌گونه کمبودی در این راستا وجود ندارد.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست کشور با اشاره به میزان اعتباری که برای کنترل کانون‌ها گردوغبار در سال جاری در نظر گرفته شده است، افزود: امسال ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار ویژه کانون‌های فوق بحرانی گردوغبار در نظر گرفته شده است که با مشارکت مردم و نهادهای ذیربط به تفکیک استان و دستگاه‌ها توسط ستاد ملی توزیع و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این اعتبار به غیر از اعتباری است که دستگاه‌های مختلف در اختیار دارند؛ به عنوان مثال سازمان منابع طبیعی در بحث مقابله با بیابان‌زایی اعتبارات جداگانه‌ای دارد.

وی با اشاره به اینکه دولت مردمی در یک سال گذشته توفیقات خوبی کسب کرده است، تصریح کرد: از فروردین‌ماه سال گذشته سفرهای منطقه‌ای شروع شد و بازدیدهایی از کشورهای همسایه صورت گرفت که نتیجه این سفرها برگزاری کنفرانس منطقه‌ای مقابله با گردوغبار در بیست‌ویکم تیرماه سال گذشته شد که مطابق آن سازمان ملل مجمع عمومی ضمن تقدیر و تشکر از جمهوری اسلامی ایران از دبیرکل تقاضا کرد که روزی تحت عنوان روز جهانی مقابله با گردوغبار تعیین شود که در نهایت بیست‌ویک تیرماه به عنوان روز جهانی مقابله با گردوغبار به تصویب رسید.

طهماسبی خاطرنشان کرد: امسال نیز با دعوت از ۵۴ کشور و ۱۹ نهاد بین‌المللی در تراز وزیران و دبیران اجرایی نهادهای بین‌المللی کنفرانسی در نیمه دوم شهریورماه برگزار خواهد شد.

کد خبر 673172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.