عملیات اجرایی اصلاح سیما و منظر بدنه غربی چهارباغ عباسی آغاز شد

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان گفت: عملیات اجرایی اصلاح سیما و منظر ضلع غربی چهارباغ عباسی توسط این سازمان آغاز شد و در مرحله نخست، حذف زوائد و اصلاح نازیبایی‌های ۱۰۰ متر ابتدایی شمال این مسیر انجام می‌شود.

محمدعلی ایزدخواستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه مطالعات پروژه اصلاح سیما و منظر غرب چهارباغ عباسی از سال گذشته آغاز شده است، اظهار کرد: در این طرح ابتدا به پیرایش جداره‌ها با حذف نازیبایی‌ها و زوائد و ساماندهی تابلوهای شهری در ۱۰۰ متر ابتدای ضلع غربی چهارباغ عباسی از سمت میدان امام حسین (ع) می‌پردازیم، سپس تصرف‌های انجام‌شده در این بخش از خیابان چهارباغ، آزادسازی می‌شود و زوائد نمای ساختمان‌ها حذف و ساماندهی خواهد شد.

وی با بیان اینکه کانال‌های کولر و تأسیسات به بام ساختمان‌ها منتقل می‌شود و آزادسازی جداره خیابان از حواشی، انجام خواهد شد، افزود: به‌طور کلی حذف کابل‌های برق و تلفن و آلودگی‌های بصری بخش اول جداره غربی چهارباغ در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان با بیان اینکه تعدادی بنای واجد ارزش معماری از دوران معاصر در چهارباغ عباسی داریم که مغفول مانده اما قرار است نمای بیرونی آن مرمت و بازسازی شود تا زیبایی بصری دوچندانی پیدا کند، خاطرنشان کرد: در این طرح، مرمت ساختمان‌هایی در راستای اصلاح و مرمت تزئینات، پیرایش جداره‌ها و آزادسازی بالکن‌ها و موارد مشابه است، انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بسیاری از بناها و سقف‌ها دارای کاشی‌کاری‌های ارزشمند معرق و هفت‌رنگ است که قسمتی از سیما و منظر چهارباغ عباسی را در سده گذشته شکل می‌داد که بعضی از این کاشی‌ها از بین رفته یا آسیب دیده است و بعضی توسط تابلوهای جدید پوشانده شده که در قالب این پروژه کاشی‌کاری‌ها نمایان، اصلاح و مرمت خواهد شد تا سیمای منحصربه‌فرد از چهارباغ عباسی به‌عنوان یک گذر تاریخی ارزشمند در شهر اصفهان، دوباره احیا شود.

ایزدخواستی با بیان اینکه احیای سیما و منظر چهارباغ عباسی می‌تواند به احیای هویت این خیابان ارزشمند به‌عنوان مهم‌ترین گذر شهر اصفهان و یکی از مهم‌ترین گذرهای ایران، بینجامد، تاکید کرد: توجه به داده‌های تاریخی و احیای معماری فاخری که در نقطه نقطه چهارباغ به چشم می‌خورد نیز از مزیت‌های طرح اصلاح سیما و منظر به حساب می‌آید.

وی با تاکید بر لزوم حذف پیش‌آمدگی‌های غیرقانونی مغازه‌ها در خیابان چهارباغ عباسی گفت: با جمع‌آوری این موارد ارتباط چهارباغ عباسی با آسمان و فضای سبز، منطقی می‌شود و حذف پیش‌آمدگی‌ها تأثیر شگرفی در خلق تصویر درست از چهارباغ خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان ادامه داد: گروه‌های طراحی این سازمان، بیش از شش ماه در مورد مسئله تابلوها به‌عنوان یکی از نمونه‌های واجد ارزش شهری فعالیت کرده و به گزینه‌های مطلوبی رسیده‌اند؛ نگاه سازمان این است که با اصلاح تابلوها، گالری شهری ارزشمندی از خلق طراحی‌های هنر گرافیک را در چهارباغ شاهد باشیم تا بتواند به احیای هویت تاریخی این گذر ارزشمند نیز کمک کند.

وی تصریح کرد: بسیاری از تابلوها در دوران گذشته دارای سیما و منظر ارزشمندی بوده است و از مواد و مصالح مطلوبی تولید شده بود که در این پروژه قرار است این کاشی‌ها نمایان، اصلاح و مرمت شود و تابلوهایی که با توسعه مواد و متریال جدید مثل بنر و پلاستیک به وجود آمده، حذف و جایگزین شود؛ همچنین از طرفی بعضی تابلوها بزرگ‌تر از اندازه مصوب است که در نتیجه سیمای چهارباغ را پوشانده و هویت این خیابان را خدشه‌دار کرده که قرار است تابلوهایی که در جداره غربی چهارباغ دیده می‌شود، از مواد ارزشمند ساخته شود و طراحی فرهنگی و هنری ارزشمندی داشته باشند تا مؤلفه‌های فرهنگی و هویتی شهر اصفهان را بازنمایی کند.

ایزدخواستی با بیان اینکه اگر تابلوهایی که از گذشته وجود دارد، واجد ارزش و دارای استانداردها و ضوابط پیرایش شهری است، مرمت و حفظ می‌شود، تاکید کرد: توجه به اصل گذر فرهنگی و هنری چهارباغ به‌عنوان خیابانی که جزو نخستین خیابان‌های تفرجگاهی جهان محسوب می‌شود، مهم است، لذا توجه به این المان‌های هویتی چهارباغ، شهر را به سمت سیما و منظر واجد ارزش هدایت می‌کند، سیما و منظری که هر عنصر آن جدا از استقلالی که برای خود دارد، می‌تواند نماینده‌ای از معرفی فرهنگی شهر اصفهان باشد.

وی اضافه کرد: امروز چهارباغ را با دو رویکرد اساسی می‌شناسیم؛ نخست این است که چهارباغ عباسی یک گذر فرهنگی، هنری و تاریخی است و دوم اینکه این گذر دیگر محل حرکت خودرو نیست و به یک پیاده‌راه انسان‌محور تبدیل شده است و همه‌چیز باید متناسب با حرکت انسان در این خیابان باشد، لذا با همین استدلال اندازه و نوع گرافیک و طراحی تابلوی مغازه‌ها نیز باید متناسب با حرکت آهسته و نزدیک انسان در پیاده‌راه باشد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان با بیان اینکه نشانه‌هایی برای معرفی روایت‌های تاریخی چهارباغ نیز در بخش‌های منتخب و بر اساس موقعیت‌های محلی متناسب، نصب می‌شود، گفت: احیای جداره چهارباغ عباسی ارتباط مستقیمی با حیات امروز این پیاده‌راه به‌عنوان یک گذر فرهنگی دارد و عملیات جدید سازمان گامی در راستای معرفی داشته‌های ارزشمند اصفهان و جذب گردشگر است.

کد خبر 673167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.