«وزیر عقل» نماینده استان اصفهان در اولین جشنواره ملی تئاتر خیابانی

مدیر کانون تئاتر خیابانی استان اصفهان گفت: یکی از ده اثر برگزیده کشور برای حضور در اولین دوره جشنواره قدمگاه با رویکرد رخداد تاریخی مباهله، نمایش «وزیر عقل» از استان پهناور اصفهان با رویکرد پرده خوانی است.

اسماعیل صرامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: نمایش وزیر عقل، از سوی اولین جشنواره ملی تئاتر قدمگاه، اداره کل هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی ایران برای اجرا به این مراسم اعزام شد.

وی با بیان اینکه مدت زمان اجرای این نمایش ۲۰ دقیقه است، افزود: این نمایش با کارگردانی گروهی امید زمانی (مدیریت برنامه ریزی مکتب نقالی اصفهان) و اسماعیل صرامی (مدیر کانون تئاتر خیابانی استان اصفهان) و اجرای هنرمند پیشکسوت، نقال و پرده خوان مرشد قاسم هاشمی متخلص به «زرین کلاه» به نتیجه رسید.

مدیر کانون تئاتر خیابانی استان اصفهان با بیان اینکه اختتامیه جشنواره قدمگاه صبح امروز در سالن فرهنگ و ارشاد یزد برگزار شد، گفت: دلیل انتخاب موضوع مباهله، لبیک مسئول تئاتر خیابانی استان به فراخوان مرکز هنرهای نمایشی در کانون تئاتر خیابانی کشور بود.

وی با یادآوری اینکه مجلس مباهله در پرده «وزیر عقل» تا به حال اجرا نشده بود و نخستین بار برای جشنواره تئاتر ملی قدمگاه یزد تولید شده است، عنوان کرد: سبک این نمایش، شاخه‌ای از نقالی از آئین‌های ۴۵۰ ساله صفوی است.

به گزارش ایمنا، نقالی، که از آن به‌عنوان داستان سراییِ نمایش ایرانی یاد می‌کنند، در سال ۱۳۹۰ به عنوان میراث معنوی فرهنگی ایرانی در یونسکو به ثبت جهانی رسید؛ پیشینه‌ی پرده‌خوانی را به سده‌های دور نسبت می‌دهند اما همواره از این نمایشِ آئینی – تاریخی ایرانی به‌عنوان یادگاری بر جای مانده از دوران صفویه یاد می‌شود.

نمایش‌های شهروند ساده، ۲۲۲۵، نفرین‌نامه، مصباح الهدی، گذرگاه، رخ به رخ، هله، دو مرد روی پشت بام، منتشاء و دلتشاء و مشق نور نیز از دیگر نمایش‌های حاضر در جشنواره قدمگاه بودند.

کد خبر 673159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.