اجرای مدیریت واحد شهر در برنامه ششم توسعه مورد بی‌توجهی قرار گرفته است

رئیس مجمع مشورتی روسای شورای اسلامی شهرهای مراکز استان‌ها با بیان اینکه جای خالی نهاد شوراهای اسلامی شهرها در برنامه هفتم توسعه کشور احساس می‌شود، گفت: مدیریت واحد شهری یکی از مقولات مهمی است که در برنامه ششم توسعه نسبت به آن بی‌توجهی شده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از روابط‌عمومی شهرداری تبریز، مهدی چمران در شصت‌وهشتمین اجلاس مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌های کشور اظهار کرد: از برنامه سوم تا ششم توسعه کشور، موضوع مدیریت واحد شهری مطرح شده بود و اما در عمل هیچ توجهی به این مقوله نشده است.

وی افزود: به اذعان برخی‌ها نزدیک به ۳۰ درصد از برنامه‌های ششم توسعه کشور اجرا نشده است که از آن جمله می‌توان به اجرا نشدن مدیریت واحد شهری اشاره کرد، چراکه این موضوع مورد غفلت برنامه ششم توسعه کشور قرار گرفت.

چمران با بیان اینکه شوراها و شهرداری‌های کشور مشکلات متعددی پیش‌ِروی خود دارند، گفت: شوراهای اسلامی شهر با ۲۰ سال تأخیر آغاز به کار کردند و این تأخیر موجب شده است سهم شورا و شهرداری‌ها را دیگر نهادها استفاده کنند، بر همین اساس باید با هم‌فکری و انسجام بیشتر باعث بهبود شرایط مدیریت شهرهای کشور شویم.

رئیس مجمع مشورتی رؤسای شورای اسلامی شهرهای مراکز استان‌ها با اشاره به جای خالی نهاد شوراهای اسلامی شهرها در برنامه هفتم توسعه کشور خاطرنشان کرد: شورای عالی استان‌ها، موارد متعددی در ارتباط با این موضوع به دولت ارسال کرده بود ولی در عمل توجه چندانی به این موضوع نشد، در این راستا پیشنهادهایی به مجلس ارائه شد و بخشی از آن موارد مطرح شده به تصویب مجلس رسید.

چمران با بیان اینکه گردهمایی و مشورت‌ها وقتی به نتیجه می‌رسد که نتیجه آن خدمت بیشتر به مردم باشد، تصریح کرد: تاکید مقام معظم رهبری نیز در این زمینه فارغ از تعداد جلسات، بر نتایج و خروجی جلسات است.

وی با اشاره به اینکه انتظار زیادی از مجلس شورای اسلامی برای حل مسائل شورا و شهرداری داریم، یادآور شد: هرچند در بعضی موارد مصوبات شورای عالی استان‌های کشور، مورد موافقت مجلس قرار نمی‌گیرد، ولی با تلاش و پیگیری‌ها، ۴۶ مورد از مصوبات شورای عالی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و راهگشای مشکلات متعددی شده است.

چمران ضمن اعلام اینکه نزدیک به ۸۰ درصد مردم کشور ساکن شهرها هستند، خاطرنشان کرد: مهاجرت به شهرها باعث متروکه شدن روستاهای کشور و ایجاد مشکلات متعدد در شهرها شده است چرا که حد متوسط جهانی شهر نشینی ۵۰ درصد است. معتقدیم راه آبادانی شهرها، از آبادانی روستاها گذر می‌کند.

وی ادامه داد: بر همین اساس اگر به دنبال آبادی شهر، رفع حاشیه‌نشینی و حل مسائل اجتماعی شهرها هستیم، باید اقدامات مطلوبی در تأمین پایدار شرایط روستایی انجام گیرد.

رئیس مجمع مشورتی رؤسای شورای اسلامی شهرهای مراکز استان‌ها در پایان ضمن قدردانی از اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری تبریز و مدیران استانی گفت: در برنامه هفتم توسعه، بسیاری از مسائل شهری نادیده گرفته شده بود که با همراهی مجلس شورای اسلامی و پیگیرهای مجمع مشورتی بخشی از مسائل حل شد.

کد خبر 673149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.