بازیکده حصه، از ایده تا اجرا در مدیریت شهری ششم اصفهان

ایده‌پرداز نخستین بازیکده تخصصی کودک‌ و نوجوان شهر اصفهان در محله حصه گفت: این بازیکده با همکاری تیم اجرایی این منطقه طراحی و از مرحله ایده و اجرا تا بهره‌برداری در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان انجام شد.

محمدمهدی کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ایده بازیکده تخصصی کودک‌و نوجوان شهر اصفهان در محله حصه به‌عنوان یک مرکز تفریحی و بستر حرکت‌های فرهنگی، اجتماعی، تفریحی ناظر بر عارضه‌سنجی آسیب‌شناسی بود که در فضای این محله انجام شده است.

وی افزود: بر اساس تحقیقاتی که در مراکز علمی، دانشگاهی، مراکز شهرداری و حوزه‌های مختلف ادارات انجام شد، آسیب‌شناسی مشکلات منطقه را جمع‌بندی کردیم که در سه کلان مؤلفه هویت، امنیت و فرهنگ دسته‌بندی شد.

مدیر منطقه ۱۴ شهرداری اصفهان با بیان اینکه مقرر شد ذیل این سه کلان مؤلفه، اقداماتی را تعریف کنیم، تصریح کرد: در این راستا مقرر شد در حوزه فرهنگ به معنای اهم و حوزه تفریح به معنای اخص، اقدام یا پروژه‌ای را تعریف کنیم تا علاوه بر اینکه در راستای بسترسازی حرکت‌های فرهنگی تفریحی مؤثر باشد، کودکان محله‌های کم‌برخوردار نیز بتوانند در این فضا بازی کنند، تربیت شوند و یاد بگیرند.

وی ادامه داد: از انواع بازی‌های حوزه تربیتی ازجمله بازی‌های توپی، بازی‌های جنبشی – حرکتی، بازی‌های بومی – محلی تا پارک ویژه ترافیکی، سرسره و تاب، ست بازی، ست ورزشی و بازی‌های خلاقانه‌ای مانند تک‌بال تا یک میدان‌گاه بزرگ برای انجام فعالیت‌ها و مراسم ملی و مذهبی، می‌توان استفاده کرد که می‌توانست به یک پاتوق فرهنگی و تفریحی تبدیل شود.

کریمی خاطرنشان کرد: در ادامه مسیر، بسترسازی لازم برای ایجاد یک بازیکده انجام شد و از سوی دیگر بر این باور بودیم که در حوزه رخدادها و رویدادهای فرهنگی باید یک میدان‌گاه بزرگ وجود داشته باشد تا ساکنان محله حصه برای انسجام برنامه‌های مناسبتی و برگزاری جشن‌ها، مراسم، رویدادهای فرهنگی مانند نمایشگاه، برگزاری تئاتر و موسیقی بهره کافی و لازم را ببرند.

وی با بیان اینکه چنین میدان‌گاهی را در محله‌های حصه و جلوان نداشتیم تا یک‌هزار نفر دور هم جمع شوند و بتوانند از یک برنامه استفاده کنند، گفت: در حوزه رخدادی و رویدادی، میدان‌گاه بزرگی را در نخستین بازیکده تخصصی کودک‌و نوجوان شهر اصفهان در محله حصه طراحی کردیم و در حوزه جریان‌سازی فرهنگی نیز حرکت‌های فرهنگی مؤثر و مستمر مانند کاهش آسیب‌های اجتماعی از کودکان کار تا اعتیاد، کارتن‌خوابی، زنان بد سرپرست و بی‌سرپرست، حوزه آموزش‌های فرهنگی در مهارت‌های زندگی و سایر مباحث پاتوقی انجام شده است.

ایده‌پرداز نخستین بازیکده تخصصی کودک و نوجوان شهر اصفهان در محله حصه با اشاره به سه مؤلفه بسترسازی فرهنگی، تفریحی و مکانی برای رویدادهای فرهنگی و مکانی جهت انجام فعالیت‌های مستمر و طولانی مدت در راستای جریان‌سازی فرهنگی، گفت: بر اساس این سه بستر، یک مجموعه بازیکده که بازی‌های مختلفی داشته باشد و علاوه بر آن فضای پارک و آلاچیق و نشستن خانواده‌ها، طراحی شد تا فضای سبز تفرجگاهی را برای مردم این محله به‌وجود آورد و برای رویدادهای فرهنگی اتفاقات ویژه‌ای بیفتد.

وی با اشاره به جریان‌سازی فرهنگی با انجام آموزش مهارت‌های مختلف و کاهش آسیب‌های اجتماعی اضافه کرد: این سه مؤلفه منجر به ایجاد فضای ۸۵۰۰ متری که بازی‌های آن در ابعاد مختلف در بهترین سطح برای تمام کودکان شد که میدان‌گاهی برای اجرای رویدادهای فرهنگی دارد، ضمن اینکه محیط‌هایی را برای برگزاری کلاس‌های آموزشی و مهارتی و کارهای مستمر فرهنگی در نظر گرفتیم تا جریان‌سازی فرهنگی را رقم زنیم.

کریمی گفت: این بازیکده با همفکری و همکاری و مشورت تیم اجرایی این منطقه شامل معاونان طراحی شد؛ این طرح هیچ پیشینه و سوابقی نداشته است و به‌طور کامل از مرحله ایده، طراحی، اجرا تا بهره‌برداری در دوره ششم مدیریت شهری اصفهان صورت گرفته است.

کد خبر 673032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.