اتمام آزادسازی کمربند شمالی خوراسگان تا پایان امسال / ۴۹ پروژه در دستور کار منطقه ۱۵ است

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان گفت: کمربندی شمالی خوراسگان از پروژه‌های شاخص این منطقه است که به‌عنوان خیابان کمکی جی می‌توان از آن استفاده کرد، لذا تلاش می‌کنیم تا پایان سال جاری آزادسازی آن را به اتمام برسانیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خوراسگان دارای قدمت دیرینه‌ای است که موقعیت محلی آن، از دیرباز مورد توجه حاکمان بوده و این موضوع منجر به ایجاد آثار معماری کهنی در این شهر شده است. یکی از جلوه‌های شاخص آن «عمارت خان» است که از چند حیاط، اندرونی و بیرونی، باغ، حوض و اتاق‌های کوچک و بزرگ تشکیل شده و جلوه‌گر هنرهای معماری، نقاشی و نگارگری دو عصر صفوی و قاجاریه است.

خوراسگان تا چندی پیش شهری در شش کیلومتری اصفهان بود که حدود ۱۵ محله از جمله پزوه، سفلی، علیا، لوپرت (‌محله مسجدعلیخیادان، سلطان‌آباد، سلمان، درب سیبه، بانو مهدی، ستار، پادرخت (‌محله ناروسرحوض، برتیانچی، سمسور، کوی دانایان (محله کودونی) و محله‌های واقع در حاشیه شهر از جمله ارغوانیه، بوزان، ابهر، کنگاز، ارداجی و اریسون را در خود جای داده است.

از جلوه‌های شاخص خوراسگان که به آن وجهه‌ای روحانی و مذهبی بخشیده، وجود بقاع متبرکه چند امام‌زاده است که در این میان بارگاه حضرت ابوالعباس، از نوادگان قمر بنی‌هاشم به‌عنوان جلوه‌گاه هنر معماری، آئینه‌کاری و نقاشی بوده و به‌همت هنرمندان معاصر خوراسگانی بازسازی شده است.

وجود یکی از واحدهای مهم دانشگاه آزاد در خوراسگان از نکاتی است که این شهر را محل توجه بیشتری کرده است. این دانشگاه با داشتن چندین دانشکده محل توجه نسل جوان و تحصیل کرده بوده و دانشکده حقوق آن با دارا بودن دوره کارشناسی ارشد و سطح علمی بالا، برابر با دانشکده‌های کرسی‌دار ایران، همچون تهران، شهید بهشتی و اصفهان است.

منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان در سال ۹۲ به شهر اصفهان الحاق شد و از نظر موقعیت جغرافیایی شرقی‌ترین منطقه اصفهان با مساحت ۶۸۰۰ هکتار است که ۱۶۰۰ هکتار آن در محدوده قرار دارد و شهرداری می‌تواند برای آن پروانه صادر کند، از این‌رو پروژه‌های عمرانی این منطقه در این ۱۶۰۰ هکتار باید انجام شود.

منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان با الحاق شهر خوراسگان به اصفهان در حال حاضر به یکی از مناطق بسیار خوب شهر تبدیل شده است و مدیریت شهری در دوره ششم برای رسیدگی به مناطق کمتربرخوردار از جمله منطقه ۱۵ مصمم است، لذا بودجه‌ای مناسب در سال ۱۴۰۲ برای این منطقه در نظر گرفته شده تا در راستای تکمیل و اتمام پروژه‌های مختلف عمرانی این منطقه از جمله کمربند شمالی و هفت کیلومتر از حلقه حفاظتی چهارم کلان‌شهر اصفهان است که از منطقه ۱۵ عبور می‌کند، گام‌های جدی‌تری برداشته شود.

طول مسیر فاز اول کمربند شمالی خوراسگان حدود ۳.۵ کیلومتر است و احداث این مسیر رابطی بین خیابان جی با بعضی خیابان‌ها از جمله کنگاز، الله‌اکبر و ستار است و خیابان‌های متعددی را به صورت موازی به خیابان جی متصل می‌کند؛ فاز دوم این پروژه نیز از ادامه خیابان سلمان به کارخانه قند و تقاطع غیرهمسطح رینگ چهارم شهر اصفهان متصل می‌شود.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با هوشنگ نظری‌پور، مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان برای آگاهی از پیشرفت پروژه‌های عمرانی این منطقه از جمله کمربند شمالی خوراسگان، بررسی و شناخت ظرفیت‌ها و مشکلات این منطقه و چالش‌های پیش روی آن است.

اتمام آزادسازی کمربند شمالی خوراسگان تا پایان امسال/ ۴۹ پروژه در دستور کار منطقه ۱۵ است

تلاش می‌کنیم در فرایند آزادسازی مسیر پروژه‌ها، حقوق افراد حفظ شود

ایمنا: پروژه‌های شاخص منطقه ۱۵ کدامند؟

نظری‌پور: در این دوره مدیریت شهری، دو پروژه بسیار مهم و کلان اصفهان در منطقه ۱۵ شهرداری در حال اجرا است که یکی از آن‌ها رینگ حفاظتی حدفاصل کیلومتر صفر تا ۶۷۰۰ متر و با عرض ۷۵ متر است؛ به این پروژه اعتباری بالغ‌بر ۲۵ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده که تاکنون ۱۰ میلیارد تومان آن هزینه شده است.

۳۱۰ هزار متر مربع زمین مورد نیاز این پروژه در منطقه قرار دارد که تاکنون ۲۹۱ هزار متر آن تاکنون آزادسازی شده است و ۳۰ درصد از ۲۰ هزار متر باقی مانده در کیلومتر ۱۴۰۰ تا ۲۴۰۰ قرار دارد که امیدواریم آزادسازی پروژه‌های کلان این منطقه تا پایان نیمه اول سال جاری به اتمام برسد و بتوانیم وارد مرحله احداث شویم.

پروژه کمربندی شمالی خوراسگان یکی دیگر از پروژه‌های شاخص این منطقه با اعتباری بالغ بر ۱۱۰ میلیارد تومان شامل هفت خیابان در منطقه است که به‌عنوان خیابان کمکی جی می‌توان از آن استفاده کرد؛ این کمربند در نقطه ابتدایی شامل محله جوزدان و در نهایت تراکم ترافیک آن به رینگ چهارم منتقل می‌شود که با احداث آن می‌توان از دو طرف به خیابان‌های الله‌اکبر و ابر دسترسی داشت، لذا امیدواریم آزادسازی پروژه که پس از اجرا موجب کاهش ترافیک در خیابان جی می‌شود، تا پایان سال جاری به اتمام برسد.

کمربندی شمالی خوراسگان حدود ۳.۵ کیلومتر طول، ۴۵ متر عرض و ۱۳۵ هزار متر آزادسازی دارد که تا سال ۹۶ حدود ۳۸ درصد آزادسازی‌ها انجام شد و از بهمن‌ماه سال گذشته تاکنون نیز بیش از ۶۰ درصد آزادسازی مسیر پروژه انجام شده است.

تملک و آزادسازی پروژه‌ها امری بسیار دشوار است و تلاش می‌کنیم در این زمینه حقوق افراد حفظ شود؛ البته در این خصوص شهروندان نیز همکاری لازم و درستی را با شهرداری داشتند.

ایمنا: در راستای اجرای پروژه‌های محله‌محور در این منطقه چه اقداماتی انجام شده است؟

نظری‌پور: پروژه‌های محله‌محور در این منطقه از سال گذشته تاکنون در دو محله راران و گورت در حال انجام است که در محله گورت، احداث پل با هزینه‌ای بالغ بر ۶ میلیارد تومان و آسفالت معابر با هزینه‌ای بالغ بر ۵ میلیارد تومان در حال انجام است.

محله گورت مشکل فاضلاب و فرسودگی لوله‌های آب داشت که اداره آبفای اصفهان امسال برای رفع این مشکل اقدام کرده است؛ در محله راران، زیرسازی و آسفالت معابر انجام شده و در حال حاضر بهسازی منار راران در دستور کار است؛ آزادسازی اطراف این منار انجام شده و در حال حاضر پیمانکار برای احداث پاتوق شهری اقدام کرده است.

سال گذشته در راستای اجرای طرح‌های محله محور منطقه ۱۵، در محله راران حدود ۱۹ میلیارد و در محله گورت ۱۵ میلیارد تومان هزینه شده است، همچنین زیرسازی و احداث ضلع شرقی بلوار مقداد دوم با هزینه‌ای بالغ‌بر ۲۴ میلیارد تومان در حال انجام است که امیدواریم تا پایان شهریورماه امسال بهره‌برداری شود و در اختیار شهروندان قرار گیرد.

منطقه ۱۵ شهرداری شامل ۲۳ محله است که در بودجه امسال، اعتبارات محله‌محوری در این منطقه ۲۳ میلیارد و ۷۰۰ تومان است؛ پروژه‌های محله‌محور در ۱۰ محله الحاقی این منطقه در نظر گرفته شده که تاکنون بخشی از این پروژه‌ها در محلات راران و گورت اجرا شده است.‌

ایمنا: استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای اجرای پروژه‌های مشارکتی چقدر مورد توجه بوده است؟

نظری‌پور: در این منطقه پروژه‌های مشارکتی خوبی در حال اجرا است؛ مجتمع تجاری «خورشید شهر» با ۲۲ هزار متر زیربنای ساخت و ظرفیت ۳۸۰ پارکینگ از جمله پروژه‌های مشارکتی در منطقه ۱۵ است.

این مجتمع تاکنون حدود ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و امیدواریم تا پایان نیمه ابتدایی سال به اتمام برسد.

مجتمع چن منظوره تجاری-اداری و فرهنگی-ورزشی فجر در محله بانو مهدی با حدود ۱۰۰۰ متر مربع فضا برای ایجاد پاتوق شهروندی نیز از دیگر پروژه‌های مشارکتی این منطقه بوده که در حال انجام است.

طرح بازنگری شهر خوراسگان، سال ۸۷ آماده و سال ۹۲ به شهر اصفهان الحاق شد اما می‌توان گفت، طرح تفصیلی شهر خوراسگان متناسب با شهر اصفهان نیست.

در حال حاضر از جمله مشکلات این منطقه تغییر کاربری اراضی است که امکان تملک یا اجرا برای تمام این اراضی وجود ندارد و در توان شهرداری نیست؛ برای مثال اراضی کوره‌های حیدرآباد با ۱۲۶ هزار متر مربع در حریم شهر است که به‌دلیل قولنامه‌ای بودن سندهای این اراضی، شهرداری همچنان برای تغییر کاربری آن با مشکل مواجه است.

اتمام آزادسازی کمربند شمالی خوراسگان تا پایان امسال/ ۴۹ پروژه در دستور کار منطقه ۱۵ است

افزایش ۵۷ درصدی بودجه منطقه ۱۵ در سال جاری

ایمنا: بودجه و اعتبارات منطقه ۱۵ در سال جاری چقدر است؟

نظری‌پور: سال گذشته بودجه منطقه ۳۰۲ میلیارد تومان بود که حدود ۷۸ درصد آن وصول شد و می‌توان گفت این بودجه نسبت به سال قبل (سال ۱۴۰۰) دو برابر افزایش داشته است.

وصولی این منطقه در سال ۱۴۰۰، ۱۲۰ میلیارد تومان بود و حدود ۶۱ میلیارد تومان از مطالبات قبل نیز در سال گذشته پرداخت شده است.

بودجه امسال این منطقه ۴۶۶ میلیارد تومان بوده که نسبت به سال گذشته ۵۷ درصد افزایش داشته است؛ عمده وصول درآمدی شهرداری منطقه ۱۵، مشارکتی است، لذا به مردم این منطقه نیز فشار کمتری وارد می‌شود.

امسال در این منطقه ۴۹ پروژه در دستور کار است که از جمله آن‌ها می‌توان به احداث کلکتور پساب در خیابان جی اشاره کرد.

سال گذشته ساماندهی خیابان ارغوانیه انجام شد و امسال ساماندهی خیابان‌های بسیج و مالک‌اشتر در دستور کار است. بیشتر پروژه‌های این منطقه در حال حاضر برای روان‌سازی عبور و مرور است و ترافیکی محسوب می‌شود، ازجمله پروژه کمربندی شمالی با اعتباری بالغ‌بر ۱۱۰ میلیارد تومان است که ۵۰ میلیارد تومان آن از سوی شهرداری مرکزی پرداخت می‌شود و ۶۰ میلیارد تومان آن از اعتبارات منطقه بوده که از این مبلغ، ۳۷ میلیارد تومان آن توافق شده است.

ایمنا: از زیرساخت‌های فرهنگی منطقه بگویید؟

نظری‌پور: از نکات مهم در منطقه ۱۵ روحیه مشارکتی شهروندان این منطقه در انجام امور فرهنگی است؛ در این منطقه، ۹ فرهنگسرا وجود دارد که فعالیت‌های فرهنگی مختلف و متنوعی از جمله برگزاری کلاس‌های آموزشی یا ورزشی در آن انجام می‌شود.

بافت بومی، سنتی و مذهبی این منطقه شامل بسیج، هیئت‌های مذهبی، شورای امربه‌معروف و امام جمعه منطقه است؛ در دهه کرامت بیش از ۶۰ برنامه در این منطقه اجرا شد و در ایام امامت و ولایت نیز ۵۰ برنامه در منطقه و حدود ۶۰ برنامه به‌صورت مشارکتی انجام شده است.

گویا به لحاظ سرانه فضای سبز و تفرجگاه کمبودهایی در این منطقه وجود دارد.

نظری‌پور: بله، همینطور است. سرانه فضای سبز و تفرجگاهی در منطقه ۱۵ کم است و این سرانه به جز سرانه تفرجگاه‌هی هشت درصد است؛ با توجه به شرایط اقلیمی و ساختار محله در این منطقه در گذشته نیاز به فضای سبز تفرجگاهی کم بوده و شهروندان در این مورد دغدغه‌ای نداشتند؛ شاید امروز توسعه فضای سبز از مطالبات مردم این منطقه باشد اما در گذشته و قبل از الحاق آن این‌گونه نبوده است.

کد خبر 672991

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.