۳ هزار نفر در اصفهان متقاضی فرزندخواندگی هستند / ثبت ۴۴۰۳ تماس با اورژانس اجتماعی

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: سامانه‌ای مبنی بر درخواست قانونی فرزندخواندگی در حال فعالیت است و درحال حاضر حدود ۳ هزار نفر متقاضی فرزندخواندگی هستند، همچنین در سه ماهه ابتدایی سال جاری نیز شاهد ثبت ۴۴۰۳ تماس با اورژانس اجتماعی هستیم که نشان از افزایش تماس‌های حاصل شده با این سامانه دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ناصر چاوشی امروز _چهارشنبه بیست‌ویکم تیرماه_ در نشست خبری بهزیستی استان اصفهان اظهار کرد: بهزیستی استان اصفهان در سال ۱۴۰۲، شعاری اختصاصی و متناسب با رسالت‌های خود تحت عنوان «مهار و کنترل آسیب‌های اجتماعی و رشد و ارتقای خدمت‌رسانی» در نظر گرفته است و سیاست‌های خود را منطبق با آن پیش می‌برد.

وی افزود: بیست‌وچهارم تیرماه ۱۳۵۹ با تصویب و مصوب شدن یک قانون، سازمان بهزیستی تشکیل و این روز تحت عنوان روز بهزیستی نام‌گذاری شد. از تاریخ بیست‌وچهارم تا سی‌ام تیرماه سال جاری نیز به عنوان هفته گرامیداشت بهزیستی با شعار «برای مردم، برای به‌زیستن» در نظر گرفته شده است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه این اداره در ۳ حوزه تخصصی ارائه خدمات می‌کند، تصریح کرد: حوزه اول این اداره مربوط به توانبخشی است که نسبت به ارائه خدمت به افراد دارای معلولیت و توان‌خواه اقدام می‌کند. معلولیت‌ها در پنج گروه ناشنوایی، نابینایی، ذهنی، جسمی‌حرکتی و اعصاب و روان تقسیم‌بندی می‌شوند و بخشی از مددجویان که حدود ۹۳ هزار نفر هستند، ترکیب چند معلولیتی دارند.

وی با اشاره به ۱۰۸ معلولیت در سطح استان، ادامه داد: ۲۴۰ مرکز شامل ۶۶ مرکز شبانه‌روزی، ۱۲۶ مرکز روزانه، ۴۵ مرکز ویزیت در منزل و پنج مرکز مراقبت در منزل اقدام به ارائه خدمت به گروه‌های هدف می‌کنند. ۴۳۶۲ مددجوی نیازمند حمایت‌های خاص و ویژه از خدمات مراکز شبانه روزی، ۴۴۵۱ مددجو از مراکز روزانه، ۲۱۴۱ مددجو از خدمات مراکز ویزیت در منزل و ۴۵۰ مددجو از مراکز مراقبت در منزل استفاده می‌کنند.

چاوشی با بیان اینکه به طور کلی ۱۱ هزار و ۴۰۳ نفر در مراکز چهارگانه بهزیستی خدمات مستقیم دریافت می‌کنند، گفت: میزان و فراوانی معلولان در استان، منطبق بر نُرم تعریف شده و میزان معلولیت در آن، ۰.۴ یا ۰.۵ از نُرم بین‌المللی کمتر است. در حوزه دوم فعالیت‌های اجتماعی بهزیستی، به افرادی خدمات ارائه می‌شود که هیچ معلولیتی ندارند، اما به صورت عمده به دلایلی در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: استان اصفهان دارای یک شیرخوارگاه در مرکز استان دایر است که در حال حاضر، ۵۲ کودک که از بدو تولد و حتی از زایشگاه به این مراکز منتقل شده‌اند، در این مرکز سکونت دارند و تا حداکثر ۳ سالگی در این مرکز نگهداری می‌شوند. نیمی از فرزندان حاضر در شیرخوارگاه، دارای معلولیت‌های خاص هستند یا خانواده قادر به نگهداری آنها نیست.

پذیرش ۳۴۹ کودک در بهزیستی در سال گذشته

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه بخش دوم فرزندان حاضر در شیرخوارگاه از کودکان بدسرپرست هستند که مورد کودک‌آزاری قرار گرفته و با حکم قضائی به شیرخوارگاه منتقل شده‌اند، اظهار کرد: تعداد محدودی از این کودکان نیز مجهول‌الهویه هستند که بیشتر آنها معلولیت‌هایی خاص و ویژه دارند.

وی افزود: ۴۰ خانه کودک و نوجوان در سطح استان دایر است که در آنها ۴۵۰ فرزند به تفکیک جنسیت و سن، نگهداری می‌شود. سعی بر این است که عمده کودکان بدسرپرست درون خانواده خود نگهداری شوند و بر همین اساس، ۷۷۰ کودک به اقوام خود به جز پدر و مادر فاقد صلاحیت، واگذار شده‌اند که از آنها تحت عنوان امدادخواه یاد می‌شود و به آنها مستمری تعلق می‌گیرد.

چاوشی با اشاره به تحویل ۷۷ فرزندخوانده به خانواده‌ها در سال ۱۴۰۱، تصریح کرد: سامانه‌ای مبنی بر درخواست قانونی فرزندخواندگی در حال فعالیت است و در حال حاضر حدود ۳ هزار نفر متقاضی فرزندخواندگی هستند. ۵۰ فرزند تحت عنوان امین موقت نیز به خانواده تحویل داده شده‌اند؛ در واقع حکم فرزندخواندگی برای آنها صادر نشده، اما فرزند در دوره‌ای شش ماهه مهمان خانواده است تا تعیین تکلیف قانونی صورت گیرد.

وی با اشاره به پذیرش ۳۴۹ کودک در بهزیستی در سال گذشته ادامه داد: خانه امن ویژه زنان تحت خشونت خانگی در مرکز استان دایر و در سه ماهه ابتدایی سال جاری، پذیرای ۱۳ مادر بوده است. تلاش بر این است که این افراد با انجام خدمات مشاوره‌ای، روانشناسی و مددکاری به خانواده بازگردند و در حال حاضر هیچ زنی در این مرکز ساکن نیست.

تحت پوشش بودن ۸۷۶۸ زن سرپرست خانوار و ارائه خدمات لازم به آنها

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به تحت پوشش بودن ۸۷۶۸ زن سرپرست خانوار و ارائه خدمات لازم به آنها، گفت: ۲۰۶۵ خانواده دارای فرزندان چندقلو تحت پوشش بهزیستی هستند و بنا به شرایط و تعداد فرزندان، مستمری به آنها پرداخت می‌شود. اورژانس اجتماعی این سازمان با تلفن ۱۲۳ به صورت شبانه‌روزی در دسترس افراد است و در صورت نیاز به مداخله، مداخلات لازم انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه به ترتیب کودک‌آزاری، همسرآزاری، تفکر خودکشی و فرار از منزل بیشترین موارد تماس با اورژانس اجتماعی است، اضافه کرد: سال گذشته، ۱۱ هزار و ۲۱۰ تماس با اورژانس اجتماعی استان برقرار شده است و در سه ماهه ابتدایی سال جاری نیز شاهد ثبت ۴۴۰۳ تماس با این سامانه هستیم که نشان از افزایش تماس‌های حاصل شده با این سامانه دارد.

چاوشی اظهار کرد: همچنین در سال گذشته ۱۲۴۲ بار تیم سیار اورژانس اجتماعی استان به مأموریت اعزام شده و این آمار در سه ماهه سال جاری برابر با ۸۵۴ بار است. ۷۰۹ مورد از مداخلات انجام شده اورژانس اجتماعی در سال گذشته و ۴۲۷ مورد از مداخلات سه ماهه سال جاری منجر به جداسازی شده است.

وی با تاکید بر لزوم معرفی اورژانس اجتماعی به تمام افراد جامعه افزود: فراوانی کودکان کار به خصوص در مرکز شهرها کاهش پیدا کرده است. مرکزی به منظور جذب و نگهداری کودکان کار در اسفندماه سال گذشته افتتاح شد و طی این مدت، ۱۷۶ کودک کار و خیابان در این مرکز پذیرش شده‌اند. جذب کودکان کار و خیابان، توانمندسازی، رفع نیازهای اقتصادی و ارائه خدمات مشاوره‌ای به خانواده، از اقدامات انجام شده است برای این کودکان است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه این مرکز ظرفیت نگهداری ۱۰۰ نفر را دارا است، تصریح کرد: اعتقاد بر این است که در صورت افزایش فعالیت‌ها در حوزه پیشگیری، شاهد کاهش آسیب‌دیدگان خواهیم بود. ۲۸۲ مرکز کلینیک و مشاوره در سطح استان با نظارت این مرکز فعالیت دارند و در سال گذشته به ۱۶۷ هزار و ۷۴۳ نفر ارائه خدمت شده است.

۷۷ کمپ ماده ۱۵ در استان اصفهان دایر است

وی ادامه داد: بخشی از سامانه تصمیم (سامانه‌ای برای مراجعه متقاضیان طلاق) بر عهده بهزیستی است. افراد متقاضی طلاق در این سامانه فعالیت می‌کنند و سپس در مراکز منتخب به آنها خدمات مشاوره‌ای و زوج درمانی ارائه می‌شود. سال گذشته، درخواست ۱۹.۱۲ درصد از افراد متقاضی برای طلاق، به واسطه فعالیت‌های همکاران در قالب سامانه تصمیم، منجر به سازش و سرآغاز مجدد زندگی شده است.

چاوشی گفت: ۷۷ کمپ ماده ۱۵ در استان اصفهان دایر است که افراد درگیر با پدیده شوم اعتیاد به صورت خودمعرف به این مراکز مراجعه می‌کنند، دوره‌ای ۲۰ روزه را پشت سر می‌گذارند و بهبودیافته از مراکز ترخیص می‌شوند و طبق آمارها، ۹۵ درصد افرادی که به این مراکز مراجعه می‌کنند، سالم و پاک ترخیص می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه میزان عود کردن اعتیاد در سطح جهانی برابر با ۹۵ درصد است، اضافه کرد: کمپ‌های ماده ۱۶ حاکمیتی و پذیرای افراد متجاهر کارتن‌خواب و خیابانی هستند که با حکم قضائی جمع‌آوری می‌شوند و در دوره‌ای سه تا شش ماهه تحت درمان قرار می‌گیرند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان اظهار کرد: تا یک تا دو ماه گذشته، مرکز ماده ۱۶ مردان تحت پوشش بهزیستی در حال فعالیت بود و آمار عملکرد آن برای سال گذشته و دو ماهه اول سال جاری، ۵۸۱ مددجوی مرد بود. بعد از افتتاح و راه‌اندازی کمپ ماده ۱۶ فدک، تمام مردان به کمپ فدک منتقل شدند و کمپ مردان بهزیستی حدود یک ماهی است که به زنان معتاد متجاهر و خیابانی، اختصاص پیدا کرده است و در حال حاضر ۸۴ نفر در این مرکز نگهداری می‌شوند.

وی افزود: مشاوره‌های ژنتیک از سایر خدماتی است که توسط اداره کل بهزیستی انجام می‌شود و مرکز دولتی مشاوره ژنتیک دارای ظرفیتی منحصربه‌فرد، در مجاورت اداره کل انتقال خون خواجو فعالیت می‌کند. در حال حاضر با ۱۸ آزمایشگاه ژنتیک قرارداد داریم و در صورت نیاز به انجام آزمایش ژنتیک، موارد از سمت این آزمایشگاه‌ها پیگیری خواهد شد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از خدمات بهزیستی بر عهده بخش غیردولتی است، فرایند بررسی و صدور درخواست مجوز برای مراکز غیردولتی و مشارکتی مرتبط، توسط اداره کل بهزیستی انجام می‌شود. در حال حاضر ۱۰۸۹ مرکز و مؤسسه غیردولتی تحت پوشش بهزیستی در استان اصفهان که ۲۴۰ مورد مربوط به حوزه توانبخشی است، در حال فعالیت و ۸۵۰۰ نفر در این مراکز مشغول به کار هستند.

۹۴۳۹ فعالیت اشتغال‌زا در طرح‌های متعدد طی سال گذشته

وی ادامه داد: دفاتر مشارکت، پیگیری اشتغال مددجویان و کمک به تأمین مسکن آنها را نیز بر عهده دارند و سال گذشته، ۹۴۳۹ فعالیت اشتغال‌زا در طرح‌های متعدد ارائه و ۱۱۰۴ خدمات مسکن از جمله ۷۰۱ مورد واگذاری واحد مسکونی و کمک‌هزینه اجاره به مددجویان این اداره ارائه شده است. تأمین و واگذاری جهیزیه نیز از سایر خدمات این مراکز محسوب می‌شود و در همین راستا، ۱۳۵ سری جهیزیه به صورت یارانه‌ای توسط اداره کل بهزیستی واگذار شد که با کمک خیران این تعداد به ۵۰۰ سری در استان می‌رسد.

چاوشی گفت: مراکز تأمین توسعه و دفاتر زیرمجموعه آنها، آخرین ساختار بهزیستی هستند که مددجویان ارتباط مستقیمی با این مراکز ندارند؛ همچنین نیازهای تعدادی از مددجویان مستمری‌بگیر و دارای شرایط خاص در ۹۷ مرکز مثبت زندگی استان احصا و رفع می‌شود. سامانه سفیر آرامش نیز با فعالیت در حوزه تحکیم بنیان خانواده و پیشگیری از آسیب‌ها مقابله فعالانه دارد و افراد می‌توانند با ورود به این سامانه با نشانی https://safirearam.ir از خدمات و امکانات آن بهره‌مند شوند.

وی اضافه کرد: اپلیکیشن سایه، با هدف بهره‌گیری از فضای مجازی و با توجه به سلیقه جوانان به منظور آگاهی‌بخشی در حوزه پیشگیری از اعتیاد طراحی شده است و عموم شهروندان می‌توانند با مراجعه به نشانی نرم‌افزار سایه با نشانی https://sayehapp.ir، از نمایشگاه مجازی بازدید و از خدمات ارائه شده استفاده کنند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه نظرسنجی‌های انجام شده نشان از رضایت ۸۲ درصدی از عملکرد مراجعه‌کنندگان به این اداره دارد، ضمن تقدیر از همراهی خیران خاطرنشان کرد: افرادی که به مجموعه بهزیستی کمک نقدی داشته باشند، مشمول معافیت‌های مالیاتی می‌شوند و می‌توانند از امتیازات قانونی برخوردار شوند.

کد خبر 672946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.