آخرین جزئیات تامین مالی آزادراه اصفهان-شیراز / تصویب ۷۸ همت اموال مازاد

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: برای تکمیل ۱۵ درصد باقی‌مانده آزادراه اصفهان-شیراز، وزارت راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی مکلف شده که اموال مازاد خود را مولدسازی و از این طریق بودجه مورد نیاز خود را تأمین کند؛ این پروژه از جمله پروژه‌های ستاره‌دار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس وعده‌ای که وزیر اقتصاد داده بود، روز گذشته _سه‌شنبه بیستم تیرماه_ از تالار مولدسازی دارایی‌های دولت رونمایی شد.

سیداحسان خاندوزی در مراسم افتتاحیه این نشست از شناسایی بیش از ۱۳۰۰ ملک مازاد دستگاه‌های دولتی خبر داد و اظهار کرد: یکی از بهترین تدابیر که کمک می‌کند تأمین مالی غیرتورمی بودجه‌های عمرانی و سرمایه‌ای کشور سامان پیدا کند، این است که از وسعت دارایی‌های راکد در جهت سرمایه‌گذاری دولت استفاده کنیم.

وی همچنین اظهار امیدواری کرد: اجرای مولدسازی ۳ خروجی داشته باشد؛ شفاف‌سازی اموال و دارایی‌ها و دسترسی برابر همه مردم به اطلاعاتی که برای سرمایه‌گذاری نیاز است، دستاورد دوم شفاف‌سازی در فرایند مولدسازی است و مشخص می‌شود دارایی و املاک اجاره داده می‌شود یا تهاتر می‌شود و در پایان شفاف‌سازی در مصارف مولدسازی دارایی‌ها است تا اگر از محل واگذاری درآمدی کسب شد، اطلاع‌رسانی شود در چه پروژه‌ای استفاده می‌شود.

تاکید بر ایجاد شفافیت در مولدسازی

خاندوزی همچنین با تاکید بر ایجاد شفافیت در مولدسازی تاکید گفت: در پیشبرد مولدسازی باید حداکثر وفاق و اعتماد اجتماعی انجام شود.

وزیر اقتصاد افزود: اگر بر مسئله شفافیت در واگذاری‌ها و خصوصی‌سازی‌ها اصرار داریم، به این دلیل است که در گذشته شفافیت وجود نداشت و شفافیت بیش از واگذاری امکان فرصت برابر برای آحاد ملت ایران، سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصاد ایجاد می‌کند که از این دارایی‌های استفاده کند و می‌توانیم از این طریق وفاق اجتماعی را ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: با اجرای شفافیت در مولدسازی، مسئله مقاومت دستگاه‌ها در اصل واگذاری‌ها نیز از بین می‌رود و مشخص می‌شود که چه تعداد دارایی، در کدام استان و با چه ارزشی وجود دارد.

همه مراحل مولدسازی در تالار آن به صورت شفاف ارائه می‌شود

حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره جزئیات تالار مولدسازی دارایی‌های دولت، اظهار کرد: دغدغه راه‌اندازی این تالار از زمان تصویب آئین‌نامه اجرایی اصلاحی هیئت عالی مولدسازی وجود داشته و هدف از آن ایجاد شفافیت به‌نحوی بوده است که همه مسیرهای مولدسازی به صورت سیستمی و هوشمند در اختیار عموم مردم و کارشناسان قرار گیرد.

به گفته وی، جزئیات دارایی‌های شناسایی‌شده دولت از جمله مراحل شناسایی، تأیید مازاد بودن، ارزش‌افزایی و ارزشیابی در این تالار قابل رهگیری است. این تالار به سایت بورس کالا متصل است و پس از قیمت‌گذاری، اموال دولت در آن عرضه می‌شود که افراد می‌توانند همچون سازوکار موجود در بورس کالا در این خصوص سفارش‌های خود را ثبت کنند و در نهایت مشخص می‌شود که چه کسی برنده این رقابت شده است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به شناسایی ۳ هزار و ۳۵۷ مورد اموال مازاد دولتی در بیش از پنج مرکز استان و تهران گفت: حدود ۳ هزار و ۳۰۰ مورد این اموال به صورت خوداظهاری به دولت اعلام شده و هنوز ارزش‌افزایی و قیمت‌گذاری نشده است.

وی در خصوص جزئیات ارزش‌افزایی دارایی‌های دولت گفت: درخواست تغییر کاربری و افزایش تراکم از مصادیق ارزش‌افزایی است. به‌طور کلی در ارزش‌افزایی، ارزش و قیمت ملک بیشتر می‌شود. دولت به دنبال آن است که خام‌فروشی نکند.

تصویب ۷۸ همت اموال مازاد تاکنون

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: از اموال مازادی که تاکنون شناسایی شده، ۱۵ مورد آن که در تهران و چند کلان‌شهر قرار گرفته، مصوب شده است که شامل ۶۷ هکتار زمین و ساختمان به ارزش ۷۸ هزار میلیارد تومان است.

قربانزاده اضافه کرد: چهار ملک در مرحله عرضه است که ارزش آن ۲ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است. ۱۵ ملک مورد اشاره نیز در ماه آینده ارزش‌افزایی می‌شود. دارایی راکد و حبس شده دولت بیش از بودجه تملک دارایی سرمایه‌ای در طول یک سال است و با همین دارایی‌های مازاد می‌توان کل بودجه تملک دارایی سرمایه یک سال را محقق کرد.

آخرین جزئیات تأمین مالی آزادراه اصفهان-شیراز

وی ادامه داد: برای تکمیل ۱۵ درصد باقیمانده آزادراه اصفهان شیراز، وزارت راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی مکلف شده است که اموال مازاد خود را مولدسازی کند و از این طریق بودجه مورد نیاز خود را تأمین کند؛ این پروژه از جمله پروژه‌های ستاره‌دار است. در بودجه سال جاری ۱۰۶ هزار میلیارد تومان برای تکمیل این پروژه در نظر گرفته شده که از روش‌هایی همچون مولدسازی محقق خواهد شد.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: درآمد مولدسازی دارایی‌های دولت بر اساس قانون بودجه و تاکید رئیس هیئت مولدسازی حتماً در پروژه‌های عمرانی هزینه می‌شود.

کد خبر 672926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.