مطالعات ترافیکی برای بناهای شهری با کاربری خاص انجام شود

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: انجام مطالعات عارضه‌سنجی برای ساختمان‌های بزرگ با کاربری خاص باید انجام شود. پیگیر هستیم که احداث ساختمان‌های خاص با عارضه‌سنجی ترافیکی همراه باشد و نیاز به پارکینگ و تردد در این ساختمان‌ها در نظر گرفته شود.

رضا خانه‌زادیزدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه مطالعات عارضه‌سنجی ترافیکی در دنیا نوع متداولی از مطالعات است، اظهار کرد: این مطالعات برای هر ملک با کاربری خاص انجام می‌شود.

وی با اشاره به ایجاد ساختمان پزشکان در منطقه‌ای از شهر که موجب ترافیک و انباشته شدن پارک غیرمجاز خودرو شده است، افزود: این طرح عارضه‌سنجی ترافیکی نشده و محیط اطراف خود را با معضل پارکینگ مواجه کرده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به اولویت موضوع در این معاونت، خاطرنشان کرد: پیگیر هستیم که احداث ساختمان‌های خاص حتماً با عارضه‌سنجی ترافیکی همراه باشد و نیاز به پارکینگ و تردد در این ساختمان‌ها در نظر گرفته شود.

خانه‌زادیزدی ادامه داد: احساس ما این است که طرح تفصیلی شهر قم یک الگوی کلی است و برای ساختمان‌های خاص و ویژه باید مطالعات تکمیلی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه عارضه‌سنجی ترافیکی بر مبنای علم روز و با استفاده از ابزارهای نوین بسیار کارگشا است، تصریح کرد: همان‌طور که در هر ساختمان یک طراح سازه، معمار و تأسیسات داریم، یک طراح ترافیک نیز باید وجود داشته باشد که برای این ساختمان‌های خاص برنامه و طرح ارائه دهد تا پس از تصویب اجرا شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: سال‌ها است وجود مهندس ترافیک در نظام مهندسی ساختمان تأیید شده است، اما استفاده از این تخصص تنها به احساس نیاز مالک در موارد خاص بستگی دارد، در حالی که تمام ساختمان‌های با تراکم بالا و کاربری‌های جاذب سفر به‌ویژه در هسته مرکزی شهرها باید این مطالعات را داشته باشند.

کد خبر 672877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.