رکوردشکنی متوالی مصرف برق در کشور / لزوم همکاری بخش خانگی

درحالی که در یکی از گرم ترین هفته‌های سال قرار گرفته‌ایم؛ مصرف برق در روزهای متولی رکورد زده است و وزارت نیرو نیز تلاش دارد قطعی برق در بخش خانگی اعمال نشود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بر اساس آمار منتشر شده از طرف شرکت مدیریت منابع برق ایران، مصرف برق روز گذشته _سه‌شنبه بیستم تیرماه ۱۴۰۲_ در ساعت ۲۰:۳۷، به ۶۷ هزار و ۶۷۷ مگاوات رسید. پیک مصرف برق در مدت مشابه سال گذشته ۶۳ هزار و ۴۲۳ مگاوات بود که رشد ۶.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین ساعت ۱۴:۲۳ روز گذشته پیک مصرف برق ۷۱۵۹۰ مگاوات بود، در صورتی که میزان مصرف برق در مدت مشابه سال گذشته ۶۶ هزار و ۳۰۰ مگاوات بوده که بیانگر رشد ۷.۹ درصدی است.

ردیف تاریخ زمان نیاز مصرف برق در پیک نیاز مصرف برق در پیک (سال گذشته) ذخیره نیروگاه‌ها مصرف برق صنایع تولید نیروگاه‌های تجدید پذیر (مجموع ۲۴ ساعت) میانگین فرکانس
۱ ۱۴۰۲/۰۴/۲۰ ۲۰:۳۷ ۶۷۶۷۷ ۶۳۴۲۳ ۹۰۸ ۴,۴۷۲ ۶۹۶۰ ۴۹.۸۵
۲ ۱۴۰۲/۰۴/۲۰ ۱۴:۲۳ ۷۱۵۹۰ ۶۶۳۰۰ ۷۵۰ ۴,۲۵۴ ۶۹۶۰ ۴۹.۸۵

آن‌طور که آمار منتشر شده از میزان مصرف برق نشان می‌دهد؛ از ابتدای هفته جاری مصرف برق افزایش قابل توجهی داشته و میزان مصرف از شش هزار مگاوات در پیک روز، به بیش از هفت هزار مگاوات رسیده است.

روز دوشنبه هفدهم تیرماه مصرف برق نسبت به سایر روزها بیشتر و ۷۲ هزار و ۴۸۵ مگاوات در پیک روز بوده است. این بیشترین میزان مصرف برق در طول تاریخ صنعت برق جمهوری اسلامی ایران بوده است.

در روزهای گذشته مسئولان وزارت نیرو چندین بار هشدار شکسته شدن حد نصاب مصرف برق را داده است. این در حالی است که میانگین دمای هوا نیز افزایش یافته و پیش بینی افزایش مصرف به بیش از این مقدار نیز دور از انتظار نیست.

مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور نیز در خصوص شکستن رکورد مصرف برق برای سومین روز متوالی اظهار کرد: بیشترین تقاضای مصرف برق ثبت شده در سال گذشته ۶۹ هزار و ۴۵۸ مگاوات بود که بیست‌وپنجم مردادماه ۱۴۰۱ ثبت شده بود، این میزان در مقایسه با آخرین رکورد امسال رشد ۴.۳ درصدی را نشان می‌دهد.

قطع برق ادارات پر مصرف

در روز گذشته مجدداً برق ۳۸ اداره پرمصرف تهران قطع شد. در این زمینه شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ اعلام کرد: بر اساس مصوبه هیئت وزیران کلیه دستگاه‌های اداری موظفند مصرف برق خود را در ساعات کاری به میزان حداقل ۳۰ درصد نسبت به دوره مشابه سال ۱۴۰۰ و در ساعات غیراداری به میزان ۶۰ درصد مصرف جاری با اولویت خاموش کردن روشنایی غیرضروری و سامانه‌های سرمایشی کاهش دهند.

همچنین روشن بودن سامانه‌های سرمایشی ادارات از ساعت ۱۲ به بعد ممنوع است.

این شرکت از عموم مشترکان به ویژه دستگاه‌های اداری و تجاری درخواست دارد با حداکثر صرفه‌جویی در مصرف برق همراه خادمان خود در تأمین برق مورد نیاز هموطنان باشند.

بخش خانگی خط قرمز وزارت نیرو

علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو که پیش از این بارها اعلام کرده است بخش خانگی خط قرمز وزارت نیرو است و این وزارتخانه تلاش می‌کند با اعمال محدودیت مصرف در سایر بخش‌ها از خاموشی در بخش خانگی جلوگیری کند؛ روز دوشنبه و در پی رکوردشکنی مصرف برق اظهار کرد: در هفته بسیار گرمی قرار داریم. بر اساس گزارش سازمان هواشناسی متوسط گرمای کشور در حال حاضر در ۱۱ سال گذشته بی‌سابقه است و همین موضوع شرایط سختی را برای صنعت برق در مسیر تأمین برق پایدار کشور ایجاد کرده است.

وی همچنین ضمن تشکر از مردم بابت همکاری با صنعت برق و اجرای طرح‌های مدیریت مصرف برق ادامه داد: همکاران ما در صنعت برق به صورت بی‌وقفه در تلاش هستند تا بدون کوچک‌ترین مشکلی برق پایدار تأمین کنند.

وزیر نیرو در ادامه با بیان اینکه در روز گذشته رکورد ۷۲ هزار مگاواتی مصرف برق شکسته شد، افزود: پیش‌بینی می‌کنیم امروز به میزان مصرف ۷۲ و ۴۰۰ مگاوات برسیم.

محرابیان اضافه کرد: این میزان مصرف برق نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶ هزار مگاوات و نیز نسبت به رکورد سال گذشته نیز ۳ هزار مگاوات بیشتر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه علی‌رغم افزایش شدید مصرف برق کشور به هیچ عنوان قطعی برقی در کشور صورت نپذیرفته است، افزود: اگرچه ممکن است در برخی نقاط به واسطه حوادث به صورت موردی قطعی برق رخ دهد، اما همکاران ما در صنعت برق تلاش می‌کنند تا برق تمامی بخش‌ها را بدون مشکل تأمین کنند.

وزیر نیرو همچنین در بخش انتهایی سخنان خود ضمن تأکید بر ضرورت مشارکت مردم در طرح‌های مدیریت مصرف با هدف حفظ پایداری شبکه سراسری گفت: با کمک و همکاری مردم می‌توانیم برق پایدار همه بخش‌ها را بدون مشکل تأمین کنیم.

کد خبر 672873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.