توجه مدیریت شهری اصفهان به مناطق کم‌برخوردار گامی برای تحقق آرمان‌شهر اسلامی است

امام جمعه شمال شهر اصفهان از نوع نگاه و توجه ویژه مدیریت شهری اصفهان به مناطق کم‌برخوردار قدردانی کرد و گفت: امیدواریم این اقدامات الگویی برای سایر نهادها و ارگان‌ها باشد تا به آرمان‌شهر اسلامی که در آن پایین‌شهر و بالای‌شهر از نظر خدمات یکسان است، برسیم.

حجت‌الاسلام روح‌الله فیاض در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره اهمیت و ضرورت احداث مراکز تفریحی در مناطق کم‌برخوردار شهرها اظهار کرد: در جامعه اسلامی، موضوع عدالت در توزیع خدمات اجتماعی، باید یکی از اولویت‌های جدی باشد.

وی افزود: اگر عدالت در توزیع خدمات به‌عنوان یک اصل مهم برای تمام سازمان‌ها و نهادهای خدمت‌رسان در نظر گرفته شود، اختلاف طبقاتی در توزیع خدمات نخواهیم داشت.

امام جمعه شمال شهر اصفهان خاطرنشان کرد: عدالت در توزیع خدمات کمتر مورد توجه قرار گرفته است، لذا اگر بخواهیم از نگاه مردم به شهر نگاه کنیم، نقاط برخوردار و کم‌برخوردار مطرح می‌شود که همین کم‌برخورداری حاصل نوع نگاه‌ها در طول زمان بوده و راه‌حل این است که نگاه عدالت‌محور را در توزیع خدمات داشته باشیم، موازنه تغییر کند و کم‌کم مناطق کم‌برخوردار، مورد توجه ویژه قرار گیرد و خدمات متناسب با آن محل ارائه شود.

وی تاکید کرد: در سال‌های اخیر شهرداری توجه ویژه‌ای به مناطق کم‌برخوردار شهر داشته است که خروجی آن نگاه عدالت‌محور مدیریت شهری به این مناطق و انجام اقداماتی همچون ایجاد بازیکده تخصصی کودک و نوجوان در محله حصه اصفهان بوده است.

حجت‌الاسلام فیاض افزود: گاهی یک خدمت اجتماعی یا امکاناتی را برای مردم مناطق کم‌برخوردار فراهم می‌کنیم که اقدامی بسیار مهم و باارزش برای رفع مشکلات و دغدغه‌های مردم است اما آنچه از خدمت مهم‌تر است، احساس ساکنان آن مناطق است.

وی تصریح کرد: بارها تاکید کرده‌ام که «احساس بی‌عدالتی» از خودِ بی‌عدالتی برای ساکنان مناطق کم‌برخوردار سخت‌تر است، به‌عنوان مثال کسانی که در نقاطی همچون شهرک ولی‌عصر (عج)، محله امیر عرب ملک‌شهر، جوی‌آباد، حصه، زینبیه و سایر نقاط کم‌برخوردار ساکن هستند، احساس بی‌عدالتی می‌کنند و از کمبود سرانه‌های مختلف فرهنگی، خدماتی، ورزشی و تفریحی در محل سکونت خود رنج می‌برند که این موضوع ضربه روحی به آن‌ها وارد می‌کند.

زمانی خدمات عادلانه توزیع می‌شود که تمام نهادها، دستگاه‌ها و بخش‌های خصوصی و دولتی این موضوع را مورد توجه قرار دهند تا پازل خدمت‌رسانی تکمیل می‌شود.

امام جمعه شمال شهر اصفهان تاکید کرد: ارائه خدمات در مناطق کم‌برخوردار، علاوه بر ارتقای سرانه‌ها، احساس بی‌عدالتی را تعدیل می‌کند که معتقدم این احساس از ارائه خدمت ارزشمندتر است.

وی با اشاره به نقش سایر دستگاه‌های متولی در محرومیت‌زدایی از چهره مناطق کم‌برخوردار در اصفهان و سایر کلان‌شهرها تصریح کرد: به‌طور مسلم شهر را فقط شهرداری اداره نمی‌کند، بلکه از جهات مختلف، سایر ارگان‌ها نیز متولی ارائه خدمات متنوع هستند؛ اگر قرار باشد شهر را فقط شهرداری اداره کند، وجود سایر دستگاه‌ها معنایی نخواهد داشت، لذا هر کدام از این دستگاه‌ها وظایفی دارند و باید سهم خود را برای توجه به مناطق کم‌برخوردار داشته باشند.

حجت‌الاسلام فیاض با بیان اینکه زمانی خدمات عادلانه توزیع می‌شود که تمام نهادها، دستگاه‌ها و بخش‌های خصوصی و دولتی این موضوع را مورد توجه قرار دهند تا پازل خدمت‌رسانی تکمیل می‌شود، ادامه داد: اقدامات وقتی تأثیر بنیادین دارد که تمام ارگان‌ها کنار شهرداری قرار گیرند تا شاهد بروز اتفاقات اساسی باشیم.

وی اقدام شهرداری در راستای احداث بازیکده تخصصی کودکان حصه را بسیار ارزنده و قابل توجه دانست و گفت: از نوع نگاه و توجه ویژه مدیریت شهری اصفهان به مناطق کم‌برخوردار قدردانی می‌کنم و امیدوارم این موضوع الگویی برای سایر نهادها و ارگان‌ها باشد تا به آرمان‌شهر اسلامی که در آن پایین‌شهر و بالای‌شهر از نظر خدمات یکسان است، برسیم.

کد خبر 672842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.