۶۹ درصد جمعیت استان تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند / لزوم فرهنگ‌سازی برای خدمات غیرحضوری

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان گفت: نزدیک به ۶۹ درصد جمعیت استان اصفهان را تحت پوشش داریم، در استان اصفهان سه میلیون و ۷۰۴ نفر تحت پوشش هستند که دو میلیون و ۹۹۸ هزار نفر بیمه شده و ۷۰۶ هزار نفر نیز مستمری بگیر هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرتضی حاجی کاظمی امروز _سه‌شنبه بیستم تیرماه_ در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار کرد: بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌ای کشور با پوشش بیش از ۵۲ درصدی جمعیت کشور و ۴۶ میلیون مخاطب و اولین خریدار خدمات درمانی، سازمان تأمین اجتماعی است.

وی افزود: نزدیک به ۶۹ درصد جمعیت استان اصفهان را تحت پوشش داریم، در استان اصفهان سه میلیون و ۷۰۴ نفر تحت پوشش هستند که ۲ میلیون و ۹۹۸ هزار نفر بیمه شده و ۷۰۶ هزار نفر نیز مستمری بگیر هستند.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان گفت: سازمان در حال پرداخت هزینه‌هایی که تعهد دارد است، هدف نهایی رعایت عدالت و افزایش اعتماد بوده است تا خدمات ساده‌تر و راحت‌تر به مردم ارائه شود و مخاطبان دسترسی بهتری به حقوق خود پیدا کنند.

وی با اشاره به تلاش تأمین اجتماعی برای بهبود شرایط خدمت‌رسانی به مردم، تصریح کرد: بسیاری از خدمات تأمین اجتماعی که در حدود ۴۰ خدمت می‌شود، غیرحضوری و هوشمند شده است و در تلاش هستیم تا خدمات را ساده‌تر و دقیق‌تر به مخاطبان برسانیم.

حاجی کاظمی خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که تغییر جهت از ارائه خدمات حضوری به غیرحضوری نیاز به فرهنگ‌سازی نیز دارد که به سادگی رخ نمی‌دهد و بخشی از مخاطبان در ابتدای امر مقاومت می‌کنند.

وی با بیان اینکه تغییر فرهنگ نیاز به اطلاع‌رسانی بیشتر دارد، اظهار کرد: لازم است با فرهنگ‌سازی در استان و در سطوح پایین‌تر به تغییر رویه در کل کشور برسیم، در مسیرهای اطلاع‌رسانی و ارتباط با مردم به کمک رسانه‌ها و خبرنگاران نیاز داریم.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان اضافه کرد: امید است که با تحول در ارائه خدمت با استفاده از سیستم هوشمند، هرچه بیشتر به عدالت اجتماعی برسیم که رویکرد کلی سازمان تأمین اجتماعی نیز در راستای اعتماد است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته به میزان ۲,۳۰۰ میلیارد تومان مستمری ماهیانه پرداخت کردیم، در طول سال با توجه به دیگر مزایا تنها در مقطع بلندمدت، ۲۸ هزار میلیارد تومان پرداختی داشتیم. اگر هزینه‌های پنهان را درنظر بگیریم، بیش از ۱,۲۰۰ میلیارد تومان برای بیمه بیکاری هزینه کرده‌ایم.

حاجی کاظمی ادامه داد: در موارد کمک‌های کوتاه‌مدت مانند بستری، بارداری، هدیه ازدواج و … نیز سال گذشته ماهیانه بیش از ۳۱ میلیارد تومان ماهیانه پرداخت داشتیم.

وی با بیان اینکه هزینه‌های دیگر مانند درمان نیز بسیار سنگین است، افزود: درخصوص صندوق‌های بین نسلی بازنشستگی پایداری منابع بسیار اهمیت دارد، در سال‌های اخیر دیدیم که برخی از صندوق‌ها به ورشکستگی رسیدند و هزینه‌های آن‌ها به دولت سربار شد.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان گفت: ما منابع را خودمان از محل حق بیمه‌ها، شرکای اجتماعی که کارفرماها هستند و درصدی نیز از طریق دولت و از محل سرمایه‌گذاری‌ها مانند شرکت شستا تأمین می‌کنیم.

وی تصریح کرد: مشکلی که اکنون و احتمالاً سال آینده با آن درگیر هستیم، بحث منابع است؛ براساس قوانین تقریباً ۲۷ مورد حق بیمه دریافتی را باید به حساب دولت بگذاریم که از دیون دولت به حساب می‌آید و این مبالغ در سال‌های متمادی روی هم جمع شده است و دولت نمی‌تواند آن را یک جا پرداخت کند.

حاجی کاظمی افزود: اردیبهشت‌ماه سال گذشته سیاست‌های کلی نظام رفاه و تأمین اجتماعی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد که این نظام چندلایه درنهایت به رفاه و عدالت اجتماعی می‌رسد، یکی از مواردی که در آن تاکید شده است، این است که دولت باید دیون خود را به صندوق‌های بیمه‌ای پرداخت کند و با این کار به بهبود خدمت‌رسانی بیمه‌ها کمک کند. پیش‌بینی میزان بدهی دولت در سال جاری نزدیک به ۲۱۴ هزار میلیارد تومان است که باز هم به آن اضافه می‌شود و درحال حاضر بالای ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است.

وی با اشاره به تعامل دولت و مجلس در سال‌های اخیر برای پرداخت دیون به تأمین اجتماعی، گفت: ۱۷۰ هزار میلیارد تومان در دو سال گذشته پرداخت شد، در بودجه سال جاری دولت قرار است ۸۰ هزار میلیارد تومان به‌صورت مستقیم و ۳۰ هزار میلیارد تومان هم مشروط رد دیون شود که کمک بزرگی به سازمان تأمین اجتماعی بود.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی برای رو آوردن مردم به سمت خدمات غیرحضوری، گفت: سامانه ۱۴۲۰ داریم که افراد می‌توانند به‌صورت تلفنی، پیامکی و اینترنتی مشاوره غیرحضوری دریافت کنند و به مشکلات آن‌ها رسیدگی می‌شود. این سامانه ۲۴ ساعته فعال است و روزانه ۲۰ هزار مراجعه غیرحضوری داریم.

وی درخصوص چالش‌های تأمین اجتماعی با لایحه برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: سال‌های گذشته نیز در تدوین بودجه مشکلاتی داشتیم که استقلال ما را به خاطر می‌انداخت، گفته شده است که حق بیمه‌ها از طریق امور مالیاتی دریافت شود که مخالفت خود را با آن اعلام کردیم و درحال رایزنی با نمایندگان هستیم.

حاجی کاظمی ادامه داد: چالش مهمی که داشتیم این بود که محاسبه دیون ما به روش غیرمرکب انجام می‌شد، درواقع حق بیمه بیست سال پیش به همان مبلغ ۲۰ سال پیش محاسبه می‌شد که آن را حذف کردیم، حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان تفاوت محاسبه ساده و مرکب بود.

کد خبر 672737

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.