نیازسنجی واحدهای صنعتی و تولیدی در دستور کار قرار گیرد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری گفت: طی ۲۰ سال آینده به‌طور قطع با مشکل نیروی متخصص در کشور مواجه خواهیم شد؛ لذا باید در گام نخست یک نیازسنجی برای شناسایی نیازهای آموزشی واحدهای صنعتی و تولیدی استان انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرام زارع امروز _سه‌شنبه بیستم تیرماه_ در جلسه هم‌اندیشی، بررسی نیازهای آموزشی و رشته‌های مورد نیاز کسب‌وکار با تاکید بر اینکه شرکت‌های بزرگ در سطح جهان بخشی از سود سالانه خود را به آموزش اختصاص می‌دهند، اظهار کرد: اطلاعات باید به صورت مستمر به‌روز شود، این آمادگی در اتاق بازرگانی وجود دارد که به دو مقوله آموزش و پژوهش به صورت ویژه پرداخته شود.

وی به ارائه پیشنهادها خود درباره نحوه برگزاری دوره‌های آموزشی، نیازهای صنایع برای تربیت نیروی کار، اصلاح دروس و رشته‌های مورد نیاز مراکز آموزشی، شناسایی نیازهای آموزشی واحدهای تولیدی و هدایت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به سمت کسب مهارت پرداخت.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری خاطرنشان کرد: در گام اول یک نیازسنجی برای شناسایی نیازهای آموزشی واحدهای صنعتی و تولیدی استان انجام می‌شود و این اقدام آغاز شده است.

زارع با اشاره به آمار بالای مهاجرت نخبگان از کشور و بالتبع آن از استان چهارمحال‌وبختیاری تصریح کرد: طی ۲۰ سال آینده به‌طور یقین با مشکل نیروی متخصص در کشور مواجه خواهیم شد، امید باید به جامعه نخبگان و کارآفرینان بازگردد و فرار مغزها به حداقل برسد، در این راستا انجمن نخبگان در اتاق بازرگانی تشکیل خواهد شد.

وی ادامه داد: موضوعات اقتصادی و مسائل مرتبط با بازار کار باید از نوجوانی به افراد آموزش داده شود تا در آینده بتوانیم کارآفرینان بزرگ داشته باشیم، پیشنهاد ایجاد مدرسه تاجرپروری نیز در همین راستا ارائه شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه اقدامات آموزشی و پژوهشی باید کاربردی باشد، تاکید کرد: برای برگزاری دوره‌های آموزشی باید نظرات بخش خصوصی شناسایی شود، کمبود نیروی متخصص در بعضی رشته‌ها به وضوح در استان مشاهده می‌شود.

در ادامه سعید فیاضی، عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه حوزه آموزش و پرورش اتاق بازرگانی فعال شده است، اضافه کرد: در حوزه نیروی کار تخصصی مورد نیاز واحدهای صنعتی در استان، خلأهایی وجود دارد. ۴۰ درصد اشتغال کشور در حوزه صنعت است، اما نیروهای کار مورد نیاز واحدهای صنعتی و تولیدی در مراکز آموزشی تربیت نمی‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه ۸۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در رشته تحصیلی خود وارد بازار کار نمی‌شوند، ادامه داد: گاهی اوقات نیروی کار مورد نیاز برای واحدهای صنعتی از سایر استان‌ها تأمین می‌شود.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه رشته‌های دانشگاهی با بازار کار سنخیت ندارد، گفت: لازم است نیاز بازار کار با رشته‌های دانشگاهی و دوره‌های آموزشی تراز و برای برگزاری دوره‌های آموزشی نیازسنجی از دستگاه‌های متولی اشتغال در چهارمحال‌وبختیاری انجام شود.

جلیل رضوی، دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری نیز با اشاره به اینکه بورسیه تحصیلی توسط واحدهای صنعتی در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: بنیاد نخبگان در این حوزه ورود پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه رشته‌های تحصیلی مورد نیاز برای توسعه کسب و کارهای موجود در چهارمحال‌وبختیاری شناسایی شود، گفت: باید بتوانیم در رشته‌های مورد نیاز نیروی متخصص تربیت کنیم.

کد خبر 672714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.