۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸
تعریق زیاد بدن قابل درمان است؟

متخصص پوست‌ومو گفت: تعریق‌های موضعی بدن بیشتر در قسمت‌های کف دست، پا و زیر بغل است و درمان‌های موضعی برای کاهش این نوع تعریق‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محمدرضا امیدقائمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه تعریق‌های موضعی بدن بیشتر در قسمت‌های کف دست، پا و زیر بغل اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: تعریق کف دست به‌طور معمول از سن کودکی آغاز می‌شود و این گروه از کودکان در تعامل با کودکان دیگران مشکل پیدا می‌کنند.

وی با تاکید به اینکه این گروه از کودکان به علت تعریق زیاد کف دست مرتب دست‌های خود را شست‌وشو می‌دهند، افزود: این اقدام باعث از بین رفتن چربی سطح پوست آنها شده و مستعد اگزماهای پوستی می‌شوند، باید این گروه از بیماران دست‌های خود را زیاد نشویند و از الکل استفاده نکنند و مصرف کرم‌های پوست را در اولویت قرار دهند.

متخصص پوست‌ومو تصریح کرد: اگر تعریق کف پا زیاد باشد، وقتی پای انسان در محیط مرطوب کفش قرار می‌گیرد، میکروب‌ها در سطح پوست قرار دارند و باعث بوی نامطبوع در کف پا می‌شود، به این گروه از بیماران توصیه می‌شود از کفش‌های تابستانی و جوراب‌های نخی استفاده کنند تا کمتر دچار مشکل شوند.

وی ادامه داد: تعریق زیر بغل به طور معمول در سنین بلوغ اتفاق می‌افتد و بیماران لباس‌هایشان از شدت تعریق خیس شده و بوی نامطبوعی ایجاد می‌کند که برای خود آنها و دیگران ایجاد مشکل می‌کند.

امیدقائمی با بیان اینکه در بدن سیستم عصبی خودکاری وجود دارد که بسیاری از سیستم‌های بدن را کنترل می‌کند، گفت: در این گروه از بیماران سیستم بیش فعال بود زیاد از حد عمل می‌کند و این اتفاق باعث می‌شود که این مشکل برای بیماران ایجاد شود.

وی در خصوص روند درمان‌های موضعی برای تعریق بدن، اظهار کرد: استفاده از محلول‌های موضعی آلومینیوم کلراید از درمان‌های موضعی برای این بیماران است با غلظت ۲۰ تا ۳۵ درصد تجویز می‌شود و بیماران می‌توانند برای کف دست، پا و زیر بغل استفاده کنند و شش ساعت بعد محلول را با آب شست‌وشو دهند، بیماران هفته‌ای یک بار یا دو بار این کار را انجام می‌دهند تا تعریق بدن آنها کنترل شود.

متخصص پوست‌ومو خاطرنشان کرد: روش دیگر استفاده از یک جریان بسیار ضعیف الکتریکی است که از کف دست و پای بیمار این جریان عبور داده می‌شود و باعث از کار افتادن غدد عرق می‌شود، اما برای کاهش تعریق زیر بغل از این روش استفاده نمی‌شود و بیشتر درمان لیزر بی‌ول در این قسمت کاربرد دارد و موجب کم شدن تعریق می‌شود.

سمپاتکتومی؛ روش‌نهایی درمان موضعی برای کاهش تعریق

وی ادامه داد: از زمان‌های قدیم روش‌های درمانی برای کاهش تعریق بدن وجود داشته است، به‌طور معمول آن قسمت از بدن که تعریق دارد با جراحی برداشته و بخیه زده می‌شود و اثر جراحی ممکن است باقی بماند که این اتفاق برای بیمار خوشایند نیست.

امیدقائمی با تاکید بر اینکه بوتاکس روش دیگری است که به‌تازگی برای درمان تعریق بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: از روش بوتاکس برای کاهش تعریق زیر بغل یا کف دست می‌توان استفاده کرد برای از بین بردن تعریق زیر بغل مصرف کرم بی‌حسی و برای کف دست و پا نیز استفاده از کرم بی‌حسی و بلوک عصبی انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: استفاده از کرم بی‌حسی و بلوک عصبی روش بسیار مؤثری است و ۷۰ تا ۹۰ درصد تعریق بیمار را کاهش می‌دهد و شش ماه اثربخشی مثبت دارد و برای بیمار هم رضایت‌بخش است، روش نهایی درمان موضعی تعریق بدن سمپاتکتومی است که توسط همکاران فوق تخصص جراحی توراکس انجام می‌شود.

کد خبر 672658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.