استفاده از «اَقونیطون» در ترکیبات دارویی روماتیسم و نقرس

یک متخصص طب سنتی با بیان اینکه اَقونیطون یکی از قوی‌ترین سموم برای سیستم عصبی است، گفت: این گیاه در ترکیبات دارویی آنالزیک (بی‌حس کننده) در روماتیسم، نقرس، سیاتیک و درد دندان به کار می‌رود.

بهنام یوسفیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره گیاه اَقونیطون از خانواده آلاله، اظهار کرد: گرگ کش، اکونیت، ناپل لوس، هلاهل و اجل گیاهی نام‌های دیگر گیاه اَقونیطون بوده و زمان برداشت این گیاه خردادماه تا مهرماه است.

وی افزود: اَقونیطون گیاهی با طبیعت گرم و خشک، پایا با ساقه‌ای افراشته و ریشه پیازی و برگ‌های متناوب پنجه‌ای است، در قسمت بالایی ساقه یک خوشه گل به صورت منشعب دیده می‌شود؛ این گیاه در بسیاری از کشورها تحت حمایت قرار دارد و آن را برای تهیه دارو در صنعت داروسازی به مقدار زیاد کشت می‌کنند.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: قسمت دارویی و قابل استفاده آن پیاز است که پس از درآوردن از خاک و تمیز کردن باید آنها را به طور طولی بُرید و به سرعت در درجه حرارت ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد خشک کرد.

وی ادامه داد: دستکاری و جمع‌آوری گیاه اَقونیطون نیاز به مراعات و احتیاط زیادی دارد، زیرا تمام قسمت‌های آن سمی است. پیاز این گیاه ۱.۵ درصد محتوی ترپنوئیدازته- اکونیتینناپلین، قند، نشاسته و دیگر مواد است. اَقونیطون یکی از قوی‌ترین سموم برای سیستم عصبی است و پیاز این گیاه برای به دست آوردن این آلکالوئید جمع‌آوری می‌شود.

یوسفیان گفت: اقونیطون در ترکیبات دارویی آنالزیک (بی‌حس کننده) در روماتیسم، نقرس، سیاتیک و درد دندان به کار می‌رود و تنها در صورت تجویز پزشک می‌توان از آن استفاده کرد. این دارو همچنین مرهم مؤثری علیه دردها و ناراحتی‌های ناشی از سرماخوردگی شمرده می‌شود.

وی اضافه کرد: مسمومیت اَقونیطون در آغاز با ترشح بزاق به مقدار زیاد، احساس خستگی، لرز، کندی یا تشدید ضربان نبض، دردهای شکمی، گشادی مردمک، فلج کامل و در نهایت مرگ همراه است. پادزهرهای مورد استفاده در مسمومیت با این گیاه شامل آتروپین و استروفانیتن است.

این متخصص طب سنتی خاطرنشان کرد: گیاه اَقونیطون به دلیل اینکه بسیار سمی است باید تحت نظر پزشک تجویز شود.

کد خبر 672612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.