قوانین و مقررات زبان نظام اداره و حکمرانی هستند

معاون رئیس‌جمهور گفت: اطلاع‌رسانی اقدامات در حوزه تنقیح قوانین و مقررات به بهره‌وری دستگاه‌های اداری و افزایش مفاهمه بین دستگاهی و بین مردم و دستگاه کمک می‌کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان اداری و استخدامی کشور، میثم لطیفی در بازدید از حوزه معاونت تدوین، تنقیح و انتشار قوانین و مقررات معاونت حقوقی ریاست جمهوری، اظهار کرد: قوانین و مقررات، زبان نظام اداره و حکمرانی هستند. اگر قوانین روان، قابل فهم و به اندازه باشند، مفاهمه بین مردم و دستگاه اجرایی آسان می‌شود.

وی با تصریح اینکه تمام کارکنان نظام اداری، حقوقدان نیستند که بر واژگان حقوقی تسلط داشته باشند، افزود: روان‌سازی نظام مکالمه حقوقی در دستگاه‌های اجرایی کشور باید در دستور کار قرار بگیرد، چرا که بخشی از اصطکاک‌هایی که بین دستگاه‌های اجرایی و یا بین مردم و دستگاه‌های اجرایی ایجاد می‌شود عدم فهم دقیق مفاهیم حقوقی است.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به محدود شدن واژگان پرتکرار در زبان محاوره، گفت: طبیعی است که برای برقراری ارتباط هر چقدر دایره واژگان گسترده باشد، انتقال مفاهیم و اطلاع‌رسانی بهتر انجام می‌شود.

وی با تاکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی در حوزه قوانین و مقررات، گفت: تنها استفاده از ظرفیت فناوری اطلاعات کارگشا نیست. به نظر می‌رسد نیاز باشد از ظرفیت‌های حوزه زبان و ادب فارسی، دانش مدیریت و هنر نیز برای هم‌افزایی توان تبیین مفاهیم قوانین بهره گرفت.

لطیفی با بیان این که زبان حقوقی‌ها، متن است، اما زبان غالب جامعه، زبان تصویری است، گفت: در راستای اطلاع‌رسانی مفاهیم حقوقی به زبان عامیانه برای مردم، باید از ابزارهای تصویری کمک گرفت، چرا که کلیپ‌های تصویری امروزه خواهان بیشتری دارند و در تبیین و اطلاع‌رسانی مؤثرتر هستند.

وی اضافه کرد: وب‌سایت‌ها برای حفظ و نشر اطلاعات مناسبت هستند، اما امروزه بیشتر مردم علاقه دارند به واسطه بازوهای هوشمند و شبکه‌های اجتماعی به اطلاعات دسترسی داشته باشند.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور ضمن تاکید بر استفاده از ظرفیت نخبگان با همکاری بنیاد ملی نخبگان، ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم در این معاونت از ظرفیت جذب نخبگان استفاده شود، همچنین معاونت تنقیح قوانین و مقررات با همکاری مرکز آموزش مدیریت دولتی می‌تواند دوره آموزشی ویژه همه همکاران دولت را در این خصوص طراحی کند.

کد خبر 672575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.