گرم‌ترین شهرهای دنیا در سال ۲۰۲۳ + دمای هوا

گرم‌ترین شهرها و نقاط دنیا در سال ۲۰۲۳ شامل بانکوک تایلند، دالول اتیوپی، دوحه قطر، صحرای قره‌قوم ترکمنستان، جده عربستان سعودی و دشت لوت ایران می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اگرچه تابستان، یکی از بهترین فصل‌ها برای گردشگری و لذت‌بردن از طبیعت است، اما دمای هوا در بعضی از شهرهای جهان از ۴۰ درجه سانتی‌گراد نیز پا را فراتر گذاشته و گردش در آنها برای بسیاری از افراد طاقت‌ فرسا می‌شود. به گفته کارشناسان، احتمالاً سال ۲۰۲۳، یکی از گرم‌ترین سال‌های تاریخ خواهد بود. بنابراین چنانچه قصد سفر در این فصل از سال را دارید، بهتر است ابتدا اطلاعاتی در مورد گرم‌ترین مکان‌های جهان در سال ۲۰۲۳ کسب کنید.

بانکوک، تایلند

کلان‌شهر شلوغ بانکوک به دلیل گرمای زیاد خود در دنیا مشهور است. میانگین دمای سالانه ۸۵ درجه فارنهایت در این شهر، هرگز دمایی نیست که افراد بتوانند در آن احساس راحتی کنند. از ماه مارس تا مه، زمانی که دمای هوا به ۳۵ تا ۳۷.۸ درجه سانتیگراد (۹۵ تا ۱۰۰ درجه فارنهایت) می‌رسد، رطوبت هوا حدود ۹۰ درصد باقی می‌ماند. در ماه جولای، افزایش نابرابر باران در سراسر کشور تایلند آغاز می‌شود، اما دمای هوا همچنان بالا است و رطوبت و گرمای زیاد، باعث ناخوشایند شدن هوای این شهر برای شهروندان و گردشگران می‌شود.

گرم‌ترین مکان‌های دنیا در سال ۲۰۲۳+ دمای هوا

دالول، اتیوپی

دالول (Dallol)، یک منطقه هیدروترمال در شمال اتیوپی است که با رسوبات نمک، آبفشان‌های گازی و چشمه‌های اسیدی شناخته می‌شود. این منطقه اکنون رکورد بالاترین میانگین دمای سالانه کره زمین را از آن خود کرده است و دومین مکان گرم جهان در سال ۲۰۲۳ محسوب می‌شود. میانگین دمای سالانه دالول از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۶، ۳۴.۴ درجه سانتی‌گراد بود، اما میانگین حداکثر دما در آن دوره ۴۱.۱ درجه سانتی گراد (۱۰۶ درجه فارنهایت) گزارش شد. دالول، یکی از منزوی‌ترین مکان‌های روی زمین به‌شمار می‌رود و رایج‌ترین راه رفت و آمد در آن از طریق شتر است.

گرم‌ترین مکان‌های دنیا در سال ۲۰۲۳+ دمای هوا

دوحه، قطر

با وجود اینکه دوحه یک کلان‌شهر مهم و مدرن است، افرادی که در آن زندگی می‌کنند، درگیر مبارزه‌ای بی‌پایان برای مقابله با گرما هستند. در این مکان، دما در سال ۲۰۱۰ به بالاترین حد خود یعنی ۵۰.۳ درجه سانتی‌گراد (۱۲۲.۷ درجه فارنهایت) رسید. به همین دلیل مدیران شهر دوحه برای آماده‌سازی جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲، استادیوم‌هایی با قابلیت کنترل آب و هوا ساختند. همچنین ساکنان دوحه تصمیم گرفتند یک پارک برفی سرپوشیده را در مرکز خرید شهر خود ایجاد کنند تا از گرمای طاقت‌فرسای فصل تابستان در امان بمانند.

گرم‌ترین مکان‌های دنیا در سال ۲۰۲۳+ دمای هوا

صحرای قره‌قوم، ترکمنستان

یک شکاف گسترده و شعله‌ور، گردشگران را به صحرای قره قوم در ترکمنستان (Karakum Desert) می‌کشاند؛ جایی که بالاترین رکورد دما به ۵۰.۶ درجه سانتی‌گراد (۱۲۳ درجه فارنهایت) رسیده است. این دهانه که به "دروازه جهنم" معروف است، یک میدان گاز طبیعی فروریخته است. امروزه دهانه گازی دروازا (Darvaza gas crater)، یکی از شناخته‌شده‌ترین جاذبه‌های کشور ترکمنستان است.

گرم‌ترین مکان‌های دنیا در سال ۲۰۲۳+ دمای هوا

اودناداتا، استرالیای جنوبی

شهر دورافتاده اودناداتا (Oodnadatta) در استرالیای جنوبی، داغ و خطرناک است و چنانچه وسیله نقلیه شما خراب شود، موقعیت بسیار خطرناکی برایتان پیش می‌آید. اودناداتا که برای هزاران سال، یک مرکز تجاری بوده است، اکنون شهری دورافتاده به‌شمار می‌رود که لقب پنجمین مکان گرم کره زمین را به خود اختصاص داده است.

گرم‌ترین مکان‌های دنیا در سال ۲۰۲۳+ دمای هوا

مخیکالی، مکزیک

نزدیک به یک میلیون نفر در شهر شلوغ مخیکالی (Mexicali) که در فاصله دو ساعتی از سن‌دیگو قرار دارد، ساکن هستند. مخیکالی، مرکز صنعت هوافضای مکزیک است و با ۵۲ درجه سانتی‌گراد (۱۲۵.۶ درجه فارنهایت)، رکورد دومین دمای گرم ثبت شده در آمریکای شمالی را دارد. بخش قابل‌توجهی از این گرما را می‌توان به قله کوه‌های صحرای کلرادو نسبت داد که پوشش ابرها را جذب می‌کنند؛ در نتیجه، دره‌های زیر، خشک و بدون محافظت از خورشید باقی می‌مانند.

گرم‌ترین مکان‌های دنیا در سال ۲۰۲۳+ دمای هوا

جده، عربستان سعودی

برج‌های مدرن جده، مسئولیت مراقبت از گردشگرانی را بر عهده دارد که به سمت استراحتگاه‌ها و مکان‌های زیارتی در امتداد دریای سرخ می‌روند. با وجود اینکه شهر جده در ساحل واقع شده و در اکثر فصول سال دارای آب و هوای خشک است، در معرض دمای سوزان شبه‌جزیره عربستان قرار دارد. در سال ۲۰۱۰، دمای جده به ۵۲.۱۱ درجه سانتی‌گراد (۱۲۵.۸ درجه فارنهایت) رسید که یکی از گرم‌ترین دماهای ثبت شده در قاره آسیا را به خود اختصاص داد. معمولاً روزهای ماه جولای در جده با گرما و رطوبت شدید همراه است.

گرم‌ترین مکان‌های دنیا در سال ۲۰۲۳+ دمای هوا

بصره، عراق

شهر بصره به دلیل داشتن دمای بالا و غیرقابل تحمل در دنیا معروف است. نزدیکی این شهر به خلیج فارس، به سطح رطوبت بالای آن در طول ماه‌های گرم کمک می‌کند. این شهر بندری دارای دمای متوسط رو به بالا است. در طول ماه‌های فصل تابستان، دمای بصره به بالاتر از ۵۰ درجه سانتیگراد (۱۲۲ درجه فارنهایت) می‌رسد. روزهای ماه جولای در این شهر معمولاً با گرما و رطوبت شدید همراه است و دمای هوا به ۴۳ درجه سانتی‌گراد می‌رسد، در حالی که شب‌ها دما تا ۲۸ درجه سانتی‌گراد کاهش پیدا می‌کند. به‌طور معمول بصره در ماه جولای، هر روز ۱۱ ساعت آفتاب دارد که این میزان، ۷۷ درصد از ساعات روشن را تشکیل می‌دهد.

گرم‌ترین مکان‌های دنیا در سال ۲۰۲۳+ دمای هوا

دشت لوت، ایران

فلات صحرایی لوت دارای گرم‌ترین درجه حرارت روی زمین است. اندازه‌گیری‌های ماهواره‌ای بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۹ حداکثر دمای ۷۰.۷ درجه سانتی‌گراد (۱۵۹.۲۶ درجه فارنهایت) را نشان داده است. به علت دمای بالا، هیچ انسانی در این مکان زندگی نمی‌کند.

ترجمه از لیلا شهبازی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 672536

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.