نسخه فرزند کمتر یا تک فرزندی با مبانی دینی، اخلاقی و رویکردهای علمی هم‌سو نیست

یک فعال حوزه رسانه گفت: یکی از نکات مهم در این زمینه تغییر نگاه نسل جوان به موضوع فرزندآوری است، امروزه برخلاف جو رسانه‌ای حتی تمایل به فرزندآوری در خانوارهای غربی نیز رو به افزایش است، اما در نسخه‌های هالیوودی برای سایر کشورها، فرهنگ تک فرزندی تبلیغ می‌شود، واقعیت باید برای نسل جوان تبیین شود.

محمودرضا کبیری‌یگانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اولین بار مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در سال ۱۳۹۱ در دیدار با کارگزاران نظام مطالبه مهم افزایش جمعیت را مطرح کردند، آنچه شجاعت و بینش عمیق رهبری را در این موضوع نشان می‌داد نگاه کارشناسی و همه جانبه رهبری به موضوع جمعیت بود.

وی افزود: مروری بر سخنان رهبری در آن دیدار قابل تأمل است «ما باید در سیاست تحدید نسل تجدیدنظر کنیم. سیاست تحدید نسل در یک برهه‌ای از زمان درست بود؛ یک اهدافی هم برایش معین کردند، آن‌طوری که افراد متخصص و عالم و کارشناسان علمیِ این قسمت تحقیق و بررسی کردند و گزارش دادند، ما در سال ۷۱ به همان مقاصدی که از تحدید نسل وجود داشت، رسیدیم. از سال ۷۱ به این طرف، باید سیاست را تغییر می‌دادیم؛ خطا کردیم، تغییر ندادیم. امروز باید این خطا را جبران کنیم».

فعال رسانه گفت: رهبر انقلاب اسلامی به عنوان متولی سیاست‌های کلان کشور، موضوع را به گزارش‌های آماری و افراد متخصص و کارشناسان علمی ارجاع دادند، نکته‌ای که پس از آن هم در قالب گزارش‌ها و آمارهای علمی تاکید و منتشر شد.

وی ادامه داد: امروز و پس از قریب به ۱۰ سال از هشدارهای مقام معظم رهبری تبعات بی‌توجهی به سیاست افزایش جمعیت در حال نمایان شدن است؛ به گونه‌ای که مسئولان شورای ملی سالمندان سال ۱۴۱۰ را سال آغاز بحران سالمندی در کشور اعلام کردند و معتقدند جمعیت سالمند ایران در سال ۱۴۱۰ از حدود ۹ میلیون نفر در سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۳.۵ میلیون نفر در سال ۱۴۱۰ (معادل ۱۴ درصد جمعیت کل کشور) می‌رسد که چالش‌هایی از قبیل تغییر سبک و کیفیت زندگی، افزایش هزینه‌های سلامت و بیمه جامعه، کاهش نیروهای خلاق و فعال کار و … را به دنبال دارد.

کبیری‌یگانه اضافه کرد: از سویی عنصر جمعیت در کنار مولفه‌هایی همچون رشد اقتصادی، جغرافیا، فرهنگ، علم و … به عنوان شاخص‌های قدرت یک کشور به شمار می‌آید، از این رو افزایش جمعیت کشور یک ضرورت علمی و کارشناسی است و دستگاه‌های مختلف و مرتبط باید وظایف خود را برای تحقق این هدف انجام دهند، اما اینکه سند ملی سالمندان در ۷۲ ماده تنظیم شده و قرار است پس از جمع‌بندی نظرات تخصصی و کارشناسی در هیئت دولت و مجلس ثبت و سپس عملیاتی شود، در همین راستا برای موضوع افزایش جمعیت نیز باید گام‌های عملیاتی تدوین شود.

موضوع افزایش جمعیت نیاز به رویکردهای استراتژیک و همه‌جانبه دارد

این فعال رسانه خاطرنشان کرد: برای موضوع افزایش جمعیت نیاز به رویکردهای استراتژیک و همه‌جانبه داریم، از سویی این ضرورت نیازمند فرهنگ‌سازی و آموزش است، شهروندان باید از پیامدهای جامعه سالمندی آگاه شوند، نسل جوان باید نسبت به موضوع ازدواج و فرهنگ فرزندآوری آموزش‌های لازم را دریافت کند.

وی گفت: موضوع معیشت شهروندان یک نکته مهم و اساسی در ترویج این فرهنگ است و باید دغدغه اشتغال، درآمد و معیشت خانوارها و جوانان مورد توجه قرار گیرد تا بتوان گام‌های مؤثری در این زمینه برداشت.

کبیری یگانه اظهار کرد: یکی از نکات مهم در این زمینه تغییر ذائقه و نگاه نسل جوان به موضوع فرزندآوری است، امروزه برخلاف جو رسانه‌ای حتی تمایل به فرزندآوری در خانوارهای غربی نیز به دلیل آگاهی از تبعات آن رو به افزایش است و بسیاری از سلبریتی‌ها و الگوهای غربی نیز دارای خانواده‌های پرجمعیت هستند، اما در نسخه‌های هالیوودی و غربی برای سایر کشورها، فرهنگ تک فرزندی تبلیغ می‌شود که با رویکرد حاکم بر خانواده‌های غربی نیز منافات دارد، از این رو این واقعیت نیز باید برای نسل جوان تبیین شود که نسخه فرزند کمتر یا تک فرزندی نه با مبانی دینی و اخلاقی و نه رویکردهای علمی و کارشناسی قابل قبول نیست و لازم است حرکت جدی در مسیر فرزندآوری آغاز شود.

کد خبر 672487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.