غفلت یا تقلید در حوزه علوم انسانی کشور را دچار چالش کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی غفلت یا تقلید در حوزه علوم انسانی را سبب ایجاد چالش در کشور دانست و گفت: برای استقلال و پیشرفت باید جهاد تولید و نهضت نرم‌افزاری را از دریچه علم گسترش و سطح عقلانیت عمومی جامعه را توسعه دهیم.

به گزارش ایمنا، محمدباقر قالیباف روز دوشنبه در مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی فارابی که در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، اظهار کرد: در دهه ۹۰ هم در اقتصاد و هم در علوم انسانی موفقیتی کسب نکردیم البته در این راه امکان جبران وجود دارد.

وی غفلت یا تقلید در حوزه علوم انسانی را سبب ایجاد چالش در کشور عنوان کرد و گفت: برای استقلال و پیشرفت باید جهاد تولید و نهضت نرم‌افزاری را از دریچه علم گسترش داده و سطح عقلانیت عمومی جامعه را توسعه دهیم.

قالیباف تصریح کرد: نهاد علم تنها مسیر حل مسائل و مشکلات امروز است و از این پنجره و نگاه می‌توان مشکلات پیش رو را تشخیص داده و با سعی و تلاش گام‌های درستی برداشت.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جمله‌ای از رضا داوری اردکانی از اندیشمندان کشور افزود: بنا به گفته وی ایران پر از مشکل است ولی مساله ندارد. به این معنا که جامعه از مشکلات بسیاری رنج می‌برد ولی مساله ندارد یا اینکه حل آنها را ساده می‌پنداریم. بر همین اساس باید مشکلات را با فکر و تامل حل کرد. از طرفی همه مسائل به مشکلات باز نمی‌گردد.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی زمینه پرسش‌های مختلفی در علوم انسانی فراهم شده است، تصریح کرد: این موضوع سبب شد فرصت خوبی پیش روی جهان دانش در اختیار ما قرار داده و باید به ارتباط علم و دین یا نسبت سیاست و دین توجه کنیم. چرا که در گام دوم انقلاب اسلامی، کشور ما به برنامه‌ریزی در این زمینه نیاز دارد و ما به طور مضاعف به حرکت عالمانه و برخورد حکیمانه با پدیده‌ها و روندها نیازمند هستیم.

در برابر دستاوردهای علوم انسانی اهل تقلید نیستیم البته اهل اقتباس هستیم

قالیباف در ادامه با بیان اینکه ایران اسلامی با تکیه بر میراث معنوی و ذخایر علمی خود در برابر دستاوردهای علوم انسانی امروزی اهل تقلید نیست، یادآور شد: البته اهل اقتباس هستیم یعنی باید آنچه که مناسب با نیاز و پرسش روزگار خود است را فرا بگیریم. اما قرار نیست تا ابد شاگرد دیگران بمانیم.

وی با تاکید به ابتکار عمل و اعتماد به نفس جامعه علمی ایران، تاکید کرد: این بزرگترین سرمایه‌ای است که امام خمینی (ره) به ملت ایران داد و اکنون در هر میدانی به کمک کشور می‌آید.

رییس قوه مقننه با بیان اینکه در چله دوم انقلاب اسلامی برای تحقق حکمرانی نو، نیازمند بازاندیشی در علوم اسلامی هستیم، گفت: در غیر این صورت در دام حکمرانی کهنه گرفتار خواهیم شد که بارهزینه آن بر دوش مردم قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به برنامه هفتم توسعه که بررسی جزییات آن در دستور کار مجلس است، تصریح کرد: در این خصوص باید برنامه‌ها عدالت محور و معطوف به علوم انسانی باشد تا ما را به میراث علمی و معنوی در عرصه‌های مختلف زندگی پیوند دهد. از طرفی علاقه عده‌ای به فرهنگ غرب به دلیل بی خبری از دانش بومی در کشور است.

قالیباف ویژگی علوم انسانی را شرح شرایط امروز کشور عنوان کرد و گفت: علوم انسانی چشم انداز وسیع‌تری از جهانی که در آن زندگی می‌کنیم ارائه می‌دهد ولی تاکنون این جایگاه ارزشمند به درستی مورد توجه قرار نگرفته است. چرا که اگر امروز در سطح جامعه ناآرامی و در سطح حکمرانی ناکارآمدی می‌بینیم، از نشانه‌های عدم بلوغ علمی در این خصوص است.

وی ادامه داد: اگر اهل سیاست به دنبال حل مساله و کارآمدی دین در یک جامعه سالم و متعارف است، باید پای یافته‌ها و دستاوردهای اهل این علم بنشیند چرا که در بلند مدت حل مسائل نظام حکمرانی در دست نهاد علم است.

میدان سیاست باید از هرگونه خوش‌بینی و بدبینی پرهیز کند

قالیباف در ادامه با تاکید بر اینکه در میدان سیاست باید از هرگونه خوش‌بینی و بدبینی پرهیز کرده و با نگاه آرمان‌خواهانه و واقع‌بینانه گام برداریم، افزود: پس از دفاع مقدس با خام اندیشی، رویکرد مردمی جهادی را از حکمرانی کنار گذاشتیم و فکر کردیم نسخه‌های تجویز شده غربی در باب توسعه ما را در مسیر قافله پیشرفت قرار خواهد داد.

رئیس مجلس شورای اسلامی راهکار رسیدن به استقلال و پیشرفت را در مولد بودن دانست و گفت: باید با تولید قدرت، ثروت و معرفت در مسیر پیشرفت گام برداریم و لحظه‌ای از این موضوع غافل نشویم. همچنین نیازمند بالا بردن سطح عقلانیت عمومی در جامعه هستیم همان طوری که مقام معظم رهبری تصریح کردند یکی از وظایف اولویت دار دولت ارتقای سطح فکری مردم است.

قالیباف با بیان اینکه اگر این امر محقق شود ما می‌توانیم در مسیر پیشرفت گام برداریم، خاطرنشان کرد: هرچه فرهنگ عمومی و دانایی مردم تقویت شود ابتکار و خلاقیت نیز بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه تحول با وجود تاکید رهبر معظم انقلاب هنوز محقق نشده است، گفت: تحول در عرصه حکمرانی بدون تحول در تفکر و علوم انسانی محقق نمی‌شود. برای ایران قوی ما نیازمند حکمرانی دانایی محور هستیم و جشنواره بین‌المللی فارابی می‌تواند با تقویت شبکه نخبگان مسلمان نقش اساسی در ارتقای علوم انسانی در جهان اسلام ایفا کند.

اندیشمندان پیشنهادات کارشناسی درباره برنامه هفتم را در اختیار مجلس قرار دهند

قالیباف با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه که در مجلس در حال انجام است، تصریح کرد: در مسائل مختلف از نظرات کارشناسی نخبگان استفاده کنیم و از همه اندیشمندان و دانشمندان دعوت می‌کنم تا پیشنهادات کارشناسی خود را در تدوین برنامه هفتم توسعه ارائه کنند.

وی ادامه داد: بررسی برنامه‌های سوم تا ششم توسعه نشان می‌دهد که شیوه برنامه ریزی و اجرا به نحوی بوده که خوشبینانه حدود ۳۰ درصد از برنامه‌ها محقق شده است حال آنکه اگر برنامه‌ای هم ارائه نمی‌شد این ۳۰ درصد در مسیر اجرا خود به خود تحقق می‌یافت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در برنامه هفتم توسعه شیوه برنامه ریزی متفاوت دیده شده است، گفت: دولت در این زمینه تلاش کرد و حتی در دو تا سه نوبت با همفکری نخبگان تجدید نظر داشت و امروز نیز این برنامه نیازمند توجه و خرد جمعی اندیشمندان و دانشمندان کشور است.

قالیباف ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه به دنبال این هستیم تا به یک ثبات اقتصادی در پایان برنامه برسیم و به گونه‌ای عمل شود که از سال اول برنامه این امر مشهود باشد نه برای مدیران و مسئولان، بلکه برای آحاد جامعه و مردم این تحول قابل احساس باشد.

خانواده محور اصلی لایحه برنامه هفتم قرار گیرد

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برنامه هفتم باید براساس سیاست‌های کلان و مساله محور انجام شود و باید به سمت مساله محوری و حل مسائل اساسی انجام شود. این مسائل نیز باید اولویت بندی شود به نحوی که چندین مساله اصلی را انتخاب و روی آن تمرکز کنیم.

قالیباف با بیان اینکه پرسش اساسی در بررسی برنامه هفتم این است که مخاطب برنامه کیست، یادآور شد: مخاطب برنامه خانواده است و یکی از سنجه‌ها و شاخص‌های اساسی ما در تدوین برنامه در هر حوزه‌ای آثار آن روی خانواده خواهد بود. به عنوان مثال در حوزه اقتصادی باید سنجید که قدرت خرید خانواده کاهش یا افزایش می‌یابد، یا در یک خانواده سبد فرهنگ کجا قرار دارد و سهم آموزش در کجاست؟

وی خاطرنشان کرد: قطعاً نیازمند تحول اساسی در شکل حکمرانی هستیم و باید تشخیص علمی و تصمیم سیاسی را با یکدیگر ترکیب کرده تا به یک حکمرانی درست دست یابیم و هر دوی این مولفه‌ها نیازمند نهاد علم در بعد تشخیص علمی و تصمیم سیاسی است. چرا که اگر تصمیمات سیاسی ما بر تشخیص علمی تکیه داشته باشد، قطعاً به بی‌راهه نخواهیم رفت.

کد خبر 672482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.