نقش «استاپ موشن» در خلاقیت نوجوانان

در سال‌های اخیر، استاپ موشن که یکی از تکنیک‌های انیمیشن (پویانمایی) است مورد توجه و استقبال افراد زیادی از جمله گروه سنی نوجوانان قرارگرفته است و می‌توان این مسئله را اتفاق خوشایندی در صنعت انیمیشن قلمداد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، استاپ موشن یکی از تکنیک‌های انیمیشن (پویانمایی) است که در آن یک شیء یا مدل ثابت که می‌تواند عروسک، لوگو، نقاشی باشد را مقدار کمی حرکت می‌دهند و با دوربینی که ثابت واقع شده است از هر فریم عکس‌برداری یا فیلمبرداری می‌کنند، سپس از پشت سر هم قرار دادن تصاویر این حرکت‌های فریم به فریم، تصویر حرکتی القا می‌شود.

رویداد ملی استاپ موشن فرصتی را برای ابراز خلاقیت نوجوانان ایجاد می‌کند، نوجوان امروز به واسطه دنیایی که در آن به سر می‌برد، به جای ایجاد خلاقیت و خلق ایده و اثر، خود مخلوق دنیایی است که او را احاطه کرده و این دنیا به وسیله ابزارهای رسانه‌ای و نظریه‌های دیگر جوامع ساخته شده است. نوجوان امروز با حضور در رویداد ملی استاپ موشن علاوه بر ابراز حضور و وجود و خلاقیت خود، کار تیمی را تجربه می‌کند و یاد می‌گیرد چگونه با خرد جمعی و یاری رسانی یکدیگر تولید داشته باشد.

ایده‌پردازی به‌عنوان یکی از مراحل اولیه ساخت انیمیشن، فرصت خوبی برای پرورش خلاقیت به‌صورت گروهی یا انفرادی است. کار تیمی، توانایی حل مسئله، پرورش خلاقیت و مدیریت یک پروژه از ابتدا تا انتهای آن، ازجمله مهارت‌هایی هستند که نوجوانان می‌توانند در مراحل ساخت یک اثر با تکنیک استاپ موشن به دست آورند.

از منظر صاحبنظران، با توجه به دسترسی راحت و استفاده نوجوانان از ابزارهای ارتباطی مانند تبلت و تلفن همراه، این آثار می‌توانند در خانه، مدرسه و دیگر مکان‌ها با توجه به خلاقیت و نوآوری علاقه‌مندان تولید شوند. استاپ‌موشن در شرایط آماتوری نیاز به صرف هزینه‌ای ندارد و تنها ذهن خلاق و تمرین در چگونگی ساختار مناسب فیلم منجر به تولید یک اثر مطلوب خواهد شد.

با توجه به استقبال قابل توجه نوجوانان و جوانان، اولین رویداد ملی استاپ موشن سمپاد با حضور بیش از ۲۰۰ دانش‌آموز برگزیده مدارس استعدادهای درخشان کشور در اردوگاه شهید بهشتی اصفهان در حال برگزاری است. در این رویداد دانش‌آموزان از سراسر کشور در ابتدا با تولید استاپ موشن آشنا می‌شوند و در نهایت اقدام به تولید آن می‌کنند.

این اولین رویداد ملی استاپ‌موشن سمپاد ویژه دانش‌آموزان دوره اول و دوم مدارس استعدادهای درخشان است که با هدف ترویج روحیه تیمی و آشنایی دانش‌آموزان با فعالیت‌های رسانه‌ای نظیر استاپ موشن به میزبانی اداره استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان برگزار می‌شود. دانش‌آموزان در این رویداد در قالب گروه‌های سه تا پنج نفره با موضوعات مختلف پیرامون فعالیت‌های سمپاد به رقابت پرداخته و در پایان از تیم‌های برتر تجلیل به عمل خواهد آمد؛ استقبال دانش‌آموزان از استاپ‌موشن و این رویداد ملی نشان‌دهنده ظرفیت مناسب این رشته برای بروز خلاقیت دانش‌آموزان و خلق آثار هنری آنها است.

آینده رویداد ملی "استاپ موشن" نویدبخش اتفاق‌های سازنده در دنیای نوجوانان ایران است

پیش‌تر امیررضا مافی، مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری، اظهار کرد: آینده رویداد ملی «استاپ موشن» بسیار روشن است و نویدبخش اتفاق‌هایی تازه و سازنده در دنیای نوجوانان ایران است.

وی با بیان اینکه استاپ موشن از تکنیک‌های مهجور و مغفول انیمیشن در دو دهه اخیر ایران بود که به دلیل مشقت تولید انیمیشن با این تکنیک با اقبال ضعیفی روبه‌رو بود، گفت: در جهان نیز تولید استاپ موشن به خصوص شیوه سه بعدی آن کمتر به کار گرفته می‌شد و از تولید آن به دلیل روند پر هزینه‌ای که داشت، استقبالی نمی‌شد؛ در نتیجه هنرمندان این عرصه تلاشی برای تولید استاپ موشن سینمایی با توجه به دشواری‌های گفته شده آن نمی‌کردند و به این ترتیب استاپ موشن به تولید آثاری محدود و کوتاه جشنواره‌ای ختم می‌شد.

مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری افزود: این موارد در حالی است که طی یکی دو سال اخیر به واسطه تحولاتی که شکل گرفت و ابزارهایی که برای تولید استاپ موشن در اختیار عموم علاقه‌مندان قرار گرفت، این عرصه حیات دوباره‌ای یافت.

وی با بیان اینکه در ایران نیز نخستین اتفاق استاپ موشن در قالب جشنواره و سپس رویداد ملی برگزار شد گفت: میزان استقبال نوجوانان سراسر کشور از استاپ موشن و این رویداد ملی نشان می‌دهد که این رشته ظرفیت مناسبی برای بروز خلاقیت این گروه سنی و خلق آثار هنری آنهاست.

مافی با اشاره به اینکه رویداد ملی استاپ موشن فرصتی را برای ابراز خلاقیت نوجوانان ایجاد می‌کند، ادامه داد: نوجوان امروز به واسطه دنیایی که در آن به سر می‌برد، به جای ایجاد خلاقیت و خلق ایده و اثر، خود مخلوق دنیایی است که او را احاطه کرده و این دنیا به وسیله ابزارهای رسانه‌ای و نظریه‌های دیگر جوامع ساخته شده است.

وی افزود: نوجوان امروز با حضور در رویداد ملی استاپ موشن علاوه بر ابراز حضور و وجود و خلاقیت خود، کار تیمی را تجربه می‌کند و یاد می‌گیرد چگونه با خرد جمعی و یاری رسانی یکدیگر تولید داشته باشد.

مدیر مرکز انیمیشن حوزه هنری اظهار کرد: آینده رویداد ملی استاپ موشن بسیار روشن و نوید بخش اتفاق‌هایی تازه و سازنده در دنیای نوجوانان ایران است. استاپ موشن در دنیای حرفه‌ای خود کاری سخت و پرهزینه است به این ترتیب بیشتر فیلمسازان برای ساخت اثر و ایده خود ترجیح می‌دهند از انیمیشن دو بعدی و حتی سه بعدی یا فیلم کوتاه استفاده کنند اما در نوع خود استاپ موشن برای کودکان و نوجوانان که توانایی و امکانات لازم برای ساخت انیمیشن و فیلم کوتاه را ندارند فرصتی طلایی است تا با کمترین امکانات خلاقیت‌های خود را خرج کنند و نخستین جرقه‌های انیمیشن سازی آنها رقم بخورد.

وی گفت: استاپ موشن بهترین روش برای تجربه اندوزی نوجوانان در تولید انیمیشن است که به لطافت روح این گروه سنی می‌انجامد. اگر موج آغاز شده استاپ موشن در کشور ادامه یابد و تیم‌های مستعد آن استخراج و درست هدایت شوند، به زودی شاهد گروه‌هایی استاپ موشن سازی خواهیم بود که آثار حرفه‌ای در این زمینه تولید می‌کنند. از آنجایی که استاپ موشن اقبالی بین‌المللی دارد، این گروه‌ها کم کم به بازارهای بین‌الملی راه یافته و حرف‌هایی اثرگذار دارد. رویداد ملی استاپ موشن نوید بخش روزهای پرفروغ این رشته انیمیشن‌سازی است که به زودی نتایج آن، خود را نشان خواهد داد.

رقابت ۲۰۰ دانش‌آموز در اولین رویداد ملی استاپ موشن دانش‌آموزی در اصفهان

احسان صنعتکار، رئیس اداره استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا گفت: اولین رویداد ملی استاپ‌موشن سمپاد ویژه دانش‌آموزان دوره اول و دوم سمپاد به میزبانی اداره استعدادهای درخشان استان اصفهان برگزار می‌شود.

وی درباره برگزاری اولین رویداد ملی استاپ‌موشن سمپاد، اظهار کرد: این رویداد، ۱۸ تیرماه در اردوگاه شهید بهشتی با هدف ترویج روحیه تیمی و آشنایی دانش‌آموزان با فعالیت‌های رسانه‌ای نظیر استپ موشن آغاز شده است.

رئیس اداره استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: در این رویداد نزدیک به ۲۰۰ دانش‌آموز در قالب گروه‌های سه تا پنج نفره با موضوعات مختلف پیرامون فعالیت‌های سمپاد به رقابت پرداخته و در پایان از تیم‌های برتر تجلیل به عمل خواهد آمد.

وی خاطرنشان کرد: استقبال دانش‌آموزان از استاپ‌موشن و این رویداد ملی نشان‌دهنده ظرفیت مناسب این رشته برای بروز خلاقیت دانش‌آموزان و خلق آثار هنری آنها است.

کد خبر 672461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.