اصفهان در همه ادوار مهد تمدن، خاستگاه هنر و زیستگاه مردان بزرگ دین و دانش بوده است

استاندار اصفهان گفت: اصفهان در همه ادوار مهد تمدن، خاستگاه هنر و زیستگاه مردان بزرگ دین، هنر و دانش بوده و از دیرباز بسیاری از معارف را در دل خود جای داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدرضا مرتضوی امروز _یکشنبه، هجدهم تیرماه_ در افتتاحیه نخستین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل اظهار کرد: از طرف مردم فرهنگ‌دوست، هنرآفرین و خلاق اصفهان به حاضران در کنگره که به همت اتحادیه انجمن‌های علمی دانشجویی علوم سیاسی ایران و به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود، خوشامد می‌گویم.

وی افزود: هدف از این نشست، معرفی میراث فرهنگ غنی ایران، ترویج فرهنگ مودت میان ملل و بهره‌مندی از دیپلماسی عمومی در میعادگاه هنر و اندیشه و همیشه جاوید ایثار و مقاومت یعنی اصفهان است.

استاندار اصفهان گفت: اصفهان در همه ادوار مهد تمدن، خاستگاه هنر و زیستگاه مردان بزرگ دین، هنر و دانش بوده و از دیرباز بسیاری از معارف را در دل خود جای داده است.

وی با بیان اینکه این شهر موزه ایرانی، اسلامی همواره کانون گرم و تابنده فرهنگ و تمدن اسلامی بوده و در طول حیات چند هزار ساله خویش جهانی را در معنویت ساخته است، تاکید کرد: بدون اغراق باید اذعان کرد که مایه حیات اصفهان هنری است که نشئت گرفته از اعتقاد والا به خداوند است که همچون رودی مواج در دل شهر جاری است.

مرتضوی اظهار کرد: امروز در سایه ارتباطات نوین جهانی و پیشرفت‌های چشمگیر در همه عرصه‌ها در هزاره سوم، نزدیکی و تعامل روزافزون ملل دنیا، انتقال ارزش‌ها و تأثیر متقابل فرهنگی با گستردگی با شتاب در حال شکل‌گیری است و بسیاری از متفکران، محور روابط آینده جهان را مبتنی بر روابط فرهنگی می‌دانند.

استاندار اصفهان تصریح کرد: در فضای شکننده و بی‌اعتماد سیاست بین‌الملل که فرهنگ‌های بومی رنگ می‌بازند، ملل دنیا نیازمند شناخت باورهای فرهنگی و تمدنی هستند و در این راستا اشتراکات موجود در فرهنگ‌ها وآئین‌ها را باید جست‌وجو کرد و شناخت.

وی تأکید کرد: هر فرهنگ و تمدنی ضمن شناخت میدانی فرهنگ‌های دیگر باید نحوه پذیرش و هم‌زیستی را بشناسد زیرا بیانگر هویت مردمان آن سرزمین است و مصداق بارز این مطلب حضور پیروان ادیان توحیدی در کشورمان به‌خصوص اصفهان است.

مرتضوی تصریح کرد: هم‌اکنون در نظام بین‌الملل، دولت‌ها دیپلماسی عمومی را به‌عنوان ابزاری مؤثر و کارآمد در پیشبرد دیپلماسی رسمی می‌شناسند. تبیین ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اصفهان در عرصه‌های مختلف همه از کارکردهای دیپلماسی عمومی است.

وی با بیان اینکه آنچه که امروز در روابط بین کشورها دارای اهمیت فراوان است، ظرفیت قدرت نرم آن کشور در محیط بین‌الملل است، یادآور شد: استفاده از قدرت نظامی کارایی خود را از دست داده و در همین راستا سرمایه‌گذاری کشورها در زمینه دیپلماسی عمومی افزایش پیدا کرده است.

استاندار اصفهان مطرح کرد: در جهانی که مناقشات تنش‌آلود سیاسی همچون سایه‌ای شوم بر سر جامعه بشری سنگینی می‌کند، توسل به دیپلماسی عمومی به‌دلیل پایداری و اثربخشی بلندمدت در اذهان مخاطبان می‌تواند به‌عنوان قدرت نرم نقشی مؤثر در بهبود اوضاع جهان و کاهش بحران‌های عمیق و هستی‌سوز ناشی از جدال‌های تهدیدآمیز ایفا کند.

وی گفت: نظریه‌پردازان روابط بین‌الملل دیپلماسی عمومی را نمونه بارز و مؤثر برای تبیین قدرت نرم و معرفی توانمند کشور می‌دانند. امروز اصفهان با بهره‌مندی از توانمندی‌های علمی، فناوری و پیشران شایسته جمهوری اسلامی نمونه‌ای بارز از قدرت نرم کشور است.

مرتضوی اظهار کرد: راهبرد اصلی و کلان مدیریت استان، بهره‌مندی حداکثری از دیپلماسی عمومی و قدرت نرم استان در تعامل، توسعه و تقویت روابط در حوزه بین‌الملل، به‌خصوص با کشورهای دوست جمهوری اسلامی است و بر این باور هستیم برگزاری چنین رویدادهایی به شایستگی می‌تواند فرصت طلایی معرفی بیش از پیش ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اصفهان را که دانشنامه‌ای از هنر و معماری ایران اسلامی است، فراهم کند و مکمل سیاست‌های دولت مردمی در عرصه بین‌الملل باشد و با خلق ادبیاتی فاخر در بی‌اثر کردن پروژه‌های ایران‌هراسی قدرت‌های استعماری و تغییر افکار عمومی جهان نقش ایفا کند.

کد خبر 672230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.