استفاده از ظرفیت‌های علمی و هنری برای گسترش دیپلماسی ملل

دبیر علمی فرهنگی نخستین کنگره بین المللی دیپلماسی ملل گفت: به‌منظور گسترش دیپلماسی ملل باید از تمام ظرفیت کشورها از جمله ظرفیت‌های علمی، هنری و فرهنگی استفاده کرد و دیپلماسی عمومی را شکل داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدامیرمسعود شهرام‌نیا، امروز _یکشنبه هجدهم تیرماه_ در مراسم افتتاحیه اولین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل اظهار کرد: این کنگره با همکاری تشکل‌های دانشجویی و اتحادیه انجمن‌های علوم سیاسی کشور طی روزهای هجدهم و نوزدهم تیرماه برگزار می‌شود.

وی افزود: پیش‌تر نقش مکان‌های علمی و آکادمیک در برگزاری چنین کنگره‌هایی کمرنگ‌تر بود و این در حالی است که امروزه برای شکل‌دهی دیپلماسی عمومی شاهد ورود جدی مراکز علمی، دانشگاهی، اساتید علوم سیاسی، رؤسای دانشگاه‌ها و دانشجویان هستیم و از ظرفیت دانشجویان خارجی و سفرا در جهت تقویت تعاملات علمی نیز بهره گرفته شده است.

دبیر علمی فرهنگی نخستین کنگره بین‌المللی دیپلماسی ملل تاکید کرد: تاکنون روابط بین‌المللی بر مبنای روابط سیاسی بوده است، در صورتی که با مراودات علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی نیز می‌توان انواع دیپلماسی عمومی و روابط بین‌المللی را شکل داد.

وی گفت: استان‌ها و شهرهای ایران هر یک ظرفیت‌های ویژه خود را دارند و می‌توان از این ظرفیت‌ها همچنین جاذبه‌های گردشگری، اقتصاد و صنعت برای دیپلماسی عمومی بهره برد.

شهرام‌نیا ادامه داد: مراکز آکادمیک و آموزش عالی بالاترین مساحت در کشور را دارد و از این ظرفیت نیز می‌توان در جهت دیپلماسی علمی و فرهنگی بهره برد.

وی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این هدف نمی‌توان طی دو روز برگزاری کنگره به گسترش دیپلماسی ملل دست پیدا کرد، بلکه این کار با استمرار ممکن خواهد بود.

شهرام‌نیا تصریح کرد: در این کنگره دوروزه شاهد حضور دیپلمات‌ها و سفرای کشورهای اتریش، لهستان، کرواسی، مالزی، تاجیکستان، رومانی، روسیه، کره جنوبی، بولیوی، ونزوئلا، فیلیپین و فنلاند هستیم.

کد خبر 672216

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.