سیاره زهره در بیشترین درخشندگی قرار می‌گیرد

سیاره زهره یکشنبه شب به بیشترین درخشندگی خود خواهد رسید و با قدر منفی ۴.۵ در آسمان می‌درخشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سیاره زهره امروز _یکشنبه هجدهم تیرماه_ به بیشترین درخشندگی خود خواهد رسید و با قدر منفی ۴.۵ در آسمان می‌درخشد. این پدیده در موقعیت مناسبی در آسمان اصفهان قرار می‌گیرد و به ارتفاع ۴۰ درجه بالای افق می‌رسد. مدار سیاره زهره نسبت به زمین به خورشید نزدیک‌تر است، به این معنا که همیشه نزدیک خورشید دیده می‌شود و در بیشتر مواقع در تابش خیره‌کننده خورشید گم می‌شود.

هر بار که سیاره زهره به بزرگ‌ترین جدایی از خورشید می‌رسد، برای چندین ماه قابل مشاهده است، لحظاتی که از آن به عنوان بزرگ‌ترین کشیدگی یاد می‏‌شود. این اتفاق تقریباً هر ۱.۶ سال یک بار تکرار می‌شود. سیاره زهره در این شرایط، به قدری درخشان است که پس از خورشید و ماه، سومین جرم درخشان در آسمان در نظر گرفته می‌شود که اغلب به آن ستاره صبح یا ستاره عصر گفته می‌شود.

میزان روشنایی سیاره زهره به دو عامل نزدیکی آن به زمین و فاز آن بستگی دارد. فاز آن بسته به موقعیت آن نسبت به زمین متفاوت است. برای نمونه، زمانی که مانند ماه نو بین زمین و خورشید قرار می‌گیرد، قسمتی که به سمت زمین می‌چرخد، کاملاً روشن نیست. برعکس، زمانی که در مدار خود در مقابل زمین قرار می‌گیرد و تقریباً از پشت خورشید می‌گذرد، مانند ماه کامل روشن به نظر می‌رسد. با این وجود، در این زمان همچنین در دورترین فاصله خود از زمین قرار دارد، بنابراین کم‌نورتر از زمان‌های دیگر است.

سیاره زهره زمانی به درخشان‌ترین حالت خود می‌رسد که هنوز یک هلال است و کمتر از نیمی از قرص آن روشن شده است، زیرا در این مرحله نسبت به زمان‌های دیگر، به زمین نزدیک‌تر است. در نتیجه، هنگام ظهور عصر، سیاره زهره چند روز پس از جدا شدن از خورشید به حداکثر درخشندگی می‌رسد و هنگام ظهور صبح، چند روز قبل از اینکه در بیشترین فاصله از خورشید قرار بگیرد، به حداکثر درخشندگی می‌رسد.

کد خبر 672111

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.