دستگاه قضایی در اغتشاشات با متانت توأم با عقلانیت و قاطعیت رفتار کرد

معاون اول قوه قضائیه گفت: دستگاه قضایی در مدیریت خود در آشوب‌ها و اغتشاشات رویکردی متانت‌محور توأم با عقلانیت و در عین‌ حال با قاطعیت انجام داد و با رویکرد این سه محور توانستیم دشمن را ناکام بگذاریم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام محمد مصدق در مراسم معارفه رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه اظهار کرد: اعتقادم بر این است مطابق فرمایش مقام معظم رهبری، جوانانی که امروز در ایران داریم اعتقادشان به دین و مذهب و دفاعشان از دین به مراتب بیشتر از زمان پیغمبر (ص) است.

وی افزود: هدف قوه قضائیه بر اساس انتظارات رهبری و مردم در یک جمله احقاق حق و اجرای عدالت است و این موضوع هیچوقت با ارائه آمار وارده و آمار پرونده‌های مختومه‌شده امکان‌پذیر نیست، بلکه مردم باید احساس اجرای عدالت کنند و هر چقدر ما بگویم امسال چقدر پرونده در دادگستری مختومه کردیم آن احساس برای مردم پیش نخواهد آمد و آن احساس دلی است.

معاون اول رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: قوه قضائیه زمانی موفق است که بتواند این احساس را در مردم ایجاد کند و مردم این احساس را پیدا کنند که قوه قضائیه به سمت اجرای عدالت گام برمی‌دارد و به سمت ایجاد امنیت در جامعه گام بر می‌دارد.

وی تصریح کرد: خداوند را شاکریم در دو سال اخیر قوه قضائیه به‌صورت برنامه‌محور در حال حرکت است و برنامه‌های سالیانه بر اساس اسناد بالادستی تنظیم شده و این‌گونه نیست که برخورد قوه قضائیه آنی باشد.

مصدق تأکید کرد: برنامه‌های مدون قوه قضائیه بر اساس اسناد بالادستی از جمله بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است که متأسفانه مورد غفلت همه کارگزاران نظام واقع شده و همه قوا مقصر هستیم.

وی گفت: بیانیه گام دوم یک سند است و برنامه می‌خواهد و امروز حتماً دولت باید پاسخ بدهد که چهار سال از صدور این بیانیه گذشته و در مورد اجرای این بیانیه چه کرده است، قوه قضائیه حتماً باید پاسخ بدهد، قوه مقننه نیز باید پاسخ بدهد که برای اجرای بیانیه گام دوم چه اقداماتی انجام داده‌است.

معاون اول رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: در بیانیه گام دوم به‌صورت دقیق و کارشناسی‌شده در مورد هر بخشی صحبت شده و باید بر اساس آن حرکت کنیم، سعی کردیم در دو سال اخیر بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب، برنامه‌ها را تنظیم و اجرا کنیم.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از سیاست‌های اسناد بالادستی، سیاست‌های کلی قوه قضائیه ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری است، و همچنین سیاست‌های کلی برنامه هفتم که مورد تصویب واقع شده و باید در مجلس عملیاتی شود و سند تحول قضائی است که قوه قضائیه بر اساس آن برنامه تدوین کرده و در حال اجرا است.

مصدق افزود: محورهای که مقام معظم رهبری در دو سال اخیر در ملاقات‌های که در محضرشان داشتیم و بیان فرمودند و محورهای که در حکم انتصاب رئیس قوه قضائیه آمده است از دیگر مواردی هست که برای بهبود وضعیت دستگاه قضا به‌صورت جدی موردتوجه واقع شده و سیاست‌های قوه را بر اساس آن تنظیم و پیش می‌بریم.

چالش‌های یک سال گذشته قوه قضائیه در تاریخ ۴۴ ساله انقلاب بی‌نظیر بود

وی اضافه کرد: سالی که گذشت سالی بسیار مهم و تأثیرگذار برای قوه قضائیه بود و نوع چالش‌های که در یک سال گذشته قوه قضائیه با آن مواجه بود در تاریخ ۴۴ ساله انقلاب اسلامی به خصوص در حوزه اجتماعی و امنیتی بی‌نظیر بود و خداوند تبارک و تعالی را سپاس می‌گویم که با مدیریت بسیار خوب ریاست محترم قوه قضائیه و نیز تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری و تلاش شبانه‌روزی سربازان گمنام امام‌زمان (عج) در وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، نیروهای خدوم فراجا و نیز تلاش همکارانم در دادگستری‌های سراسر کشور این تهدید تبدیل به فرصت شد.

معاون اول رئیس قوه قضائیه گفت: دستگاه قضائی در مدیریت خود در آشوب‌ها و اغتشاشات رویکردی متانت محور توأم با عقلانیت و درعین‌حال قاطعیت انجام داد و با رویکرد این سه محور توانستیم دشمن را ناکام بگذاریم و حمایت‌های مردمی دشمن را مأیوس کرد و به دنبال این قضیه تعداد افرادی که تحت تعقیب قرار گرفتند که با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و موافقت مقام معظم رهبری حدود ۹۰ هزار نفر از عفو رهبری برخوردار شدند.

وی افزود: این عفو عمومی در تاریخ ثبت شد و عفو در زمانی داده شد که نظام در اوج قدرت بود و عفو به دلیل ضعف نظام نبود و عفو با رویکرد پدرانه مقام معظم رهبری به بچه‌های این مرزوبوم که مورد غفلت قرار گرفته بودند و از احساسات آن‌ها سواستفاده شده بود، مورد رحمت و رأفت پدرانه رهبری قرار گرفتند و رهبری فرمودند اینها بچه‌های ما هستند، دختران و پسران ما هستند و مورد عفو قرار بگیرند و مورد تعقیب قرار نگیرند.

مصدق تأکید کرد: بازخورد بسیار مثبت این کار را در مراحل بعدی مشاهده کردیم و خانواده‌های زیادی آمدند و از این عفو گسترده و پدرانه تقدیر و تشکر کردند و این رویکرد پدرانه مقام معظم رهبری دشمن را مأیوس کرد بیشترین ناراحتی از این عفو برای دشمن بود؛ چون این جوانان به آغوش مردم و خانواده برگشتند.

وی خاطرنشان کرد: در یک جمله منویات مقام معظم رهبری آن است که هر کسی از هر تریبونی باعث شود خدشه‌ای به وحدت بین این ۸۵ میلیون نفر وارد شود این مرضی حق‌تعالی نیست و کارگزاران نظام باید بروند برنامه تنظیم کنند که این منویات را به‌درستی اجرا کنند.

معاون اول رئیس قوه قضائیه ادامه داد: امروز موضوع حجاب در جامعه مطرح است و در اینکه حجاب یک واجب سیاسی، شرعی و فقهی است مطابق آنچه رهبری فرمودند هیچ شکی نیست و حجاب حتماً باید باشد؛ ولی تعدادی در تلاش هستند از این موضوع صف‌آرایی درست کنند و مردم این مرزوبوم را تبدیل به دوقطبی کنند و مقام معظم رهبری به‌هیچ‌وجه به این موضوع راضی نیستند.

وی تصریح کرد: هنر ما آن است که بتوانیم بچه‌های خودمان را در دانشگاه، آموزش‌وپرورش و خیابان‌ها با کار فرهنگی آموزش بدهیم و تعداد اندکی که با ارتباط با بیگانگان در تلاش هستند و می‌خواهند این موضوع ارزشی را از بین ببرند قطعاً مورد برخورد قاطع دستگاه قضائی قرار خواهند گرفت.

مصدق گفت، آمارها نشان می‌دهد خیلی از این افراد که به تعبیر بعضی شل حجاب هستند یا ذره‌ای روسری آن‌ها کنار رفته است عنادی با نظام و اسلام ندارند؛ بلکه در مدت این سال‌ها کسی با آن‌ها صحبت نکرده و زمینه گفت‌وگو فراهم نبوده است.

وی گفت: محرم فرصت بسیار مناسبی است که این فصل گفت‌وگو باز شود و ما زمانی موفق هستیم که به‌جای اینکه ده نفر را دستگیر کنیم حجاب ده نفر را درست کنیم و آنگاه نظام موفق است، پلیس موفق است و قوه قضائیه موفق است.

مصدق در بخش پایانی سخنان خود به موضوع تودیع و معارفه رؤسای قدیم و جدید دادگستری استان کرمانشاه پرداخت و گفت: مراسم امروز برای تکریم از یک مدیر توانمند با سی و چند سال سابقه کار قضائی تشکیل شده است و آقای توسلی‌زاده انصافاً مدیری مردمی، پرتلاش، جهادگر که در حدود چهار سال در خدمت مردم استان کرمانشاه بودند و بر اساس مراجع نظارتی هیچ نقص مدیریتی بر اساس آمار از ایشان نداشتیم ولی بر اساس نظام مدیریتی جدید در قوه قضائیه بنا بر آن شده است که ابلاغ‌های رؤسای کل دادگستری استان‌ها سه ساله صادر شود و در ابلاغ رئیس‌کل جدید دادگستری مدت سه ساله قید شده است و به همین دلیل دو پیشنهاد به ایشان داده شد ابتدا رئیس‌کلی دادگستری در استانی دیگر را بپذیرد و یا به تهران بیایند و در بالاترین مرجع قضائی کشور که دیوان عالی کشور است به‌عنوان یکی از ۱۲۰ نفر قضات عالی‌رتبه کشور حضور پیدا کنند که ایشان گفتند با توجه‌ به مشکلاتی که دارند نمی‌توانند در خارج از استان کرمانشاه انجام‌وظیفه کند و ایشان درخواست بازنشستگی کردند و بر آن اصرار کردند که امروز به درجه بازنشستگی نائل می‌شوند.

کد خبر 672093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.