کدام کشورها در عرصه مبارزه با موادمخدر پیشرو هستند؟

جمهوری اسلامی ایران شهدای بسیاری را در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده, مرزها را انسداد بخشیده و از طرفی نیز شبانه‌روزی در حال مبارزه است، به طوری که یک سال اخیر ۱۳ شهید را در حوزه مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر تقدیم کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایران در عرصه مبارزه با مواد مخدر جزو پیشتازترین دولت‌ها بوده است، با این حال تحریم‌های ظالمانه باعث شده تا مبارزه با مواد مخدر با مشکلاتی روبه‌رو شود؛ این در حالی است که پاکستان نسبت به گذشته ورود بهتری داشته و تلاش‌هایی برای مبارزه با مواد مخدر داشته است، سایر کشورها نیز تلاش‌هایی دارند، اما کافی نیست و باید امر مبارزه با مواد مخدر پیوستگی داشته باشد و سایر کشورها اراده جدی داشته باشند.

۲۸۴ میلیون نفر در دنیا موادمخدر مصرف می‌کنند

تهمینه باهری، مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه هم اکنون ۲۸۴ میلیون نفر در دنیا مواد مخدر مصرف می‌کنند، اظهار‬ کرد: تغییرات جمعیتی نشان می‌‏دهد که تا سال ۲۰۳۰‬ به‬ تعداد افرادی که در جهان مواد مصرف می‌کنند، ۱۱ درصد افزوده می‏‌شود.

وی افزود: در راستای حمایت این ستاد از رساله‌های دکتری و پایان نامه‌های کارشناسی ارشد با موضوع اعتیاد، رساله کاربردی دکتری با موضوع «طراحی و مهارت‌های فرزندپروری در خصوص محافظت از نوجوانان در برابر اعتیاد برای والدین تحت درمان سوءمصرف مواد بر اساس رویکرد بازاریابی اجتماعی» به چاپ رسید.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با موادمخدر تصریح کرد: در بیان مسئله آمده است که جهان در سه دهه اخیر با آمارهای تکان‌دهنده در خصوص شیوع سوءمصرف مواد در سطح جامعه و به‌ویژه در بین جوانان و نوجوانان مواجه شده است و طبق گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۲۰، حدود ۲۸۴ میلیون نفر مواد مخدر مصرف کردند و بیش از ۳۶ میلیون نفر از اختلالات مصرف مواد مخدر رنج بردند.

وی ادامه‬ داد: علاوه‌بر افزایش در میزان شیوع موادمخدر، سن شروع مصرف مواد نیز کاهش پیدا کرده و به نوجوانی و حتی کمتر رسیده است؛ ابتدای دوره نوجوانی (۱۵-۱۳ ساله) تا انتهای نوجوانی (۱۷-۱۵ ساله) یک دوره بحرانی خطر برای شروع مصرف مواد است، والدین معتاد مهارت‌های مناسب فرزندپروری را ندارند و فرزندان آنان در معرض خطر بالاتری نسبت به سایر نوجوانان برای اعتیاد قرار دارند و اولین گام جهت تهیه برنامه‌های پیشگیری‌کننده از شروع زودرس مصرف مواد در کودکان و نوجوانان تحت آسیب می‌تواند تدوین محتوای آموزشی مناسب و استاندارد در زمینه مهارت‌های فرزندپروری توسط والدین دچار اختلالات مصرف باشد.

کشور در یک سال اخیر ۱۳ شهید در حوزه مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر تقدیم کرده است

علیرضا کاظمی، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: نگاه توطئه‌گرایانه دنیای استکبار پشت قضایای تولید ماده‌های مخدر در دنیا قرار دارد و زمانی که گردش مالی و اقتصادی قاچاق مواد مخدر در دنیا پس از قاچاق سلاح رتبه دوم را به خود اختصاص داده بیانگر آن است که مافیاها و برخی دولت از اقتصاد قاچاق مواد مخدر به راحتی نخواهد گذشت.

وی با اشاره به افزایش میزان تولید مخدرهای صنعتی در دنیا، افزود: بیشترین حجم تولید مواد مخدر صنعتی در افغانستان مت‌آمفتامین‌ها است؛ امروزه افغانستان به عنوان یکی از تولیدکنندگان مخدر شیشه (مت آمفتامین) در دنیا به شمار می‌آید و تنها جمهوری اسلامی در یک سال اخیر توانسته ۳۰ تن از این ماده مخدر را کشف کند و این بیانگر آن بوده که تغییرات الگویی در سطح دنیا در حال شکل‌گیری است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران شهدای بسیاری را در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده, مرزها را انسداد بخشیده و از طرفی نیز شبانه‌روزی در حال مبارزه است، به طوری که یک سال اخیر ۱۳ شهید را در حوزه مبارزه با قاچاقچیان مواد مخدر تقدیم کرده است.

وی با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر عزم جهانی می‌خواهد، خاطرنشان کرد: افغانستان دارای اقتصادی بسیار ضعیف است و وقتی کشاورز می‌بیند کشت ماده‌های مخدر از سود سرشاری برخوردار است به طور قطع به سراغ این کشت خواهد رفت. باید تغیر الگوی کشت در این کشور صورت بگیرد و دنیا به کمک افغانستان بیاید.

کد خبر 672038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.