کدام بیماری‌های چشم در کودکان شایع است؟

فوق تخصص بیماری‌های شبکیه چشم درباره بیماری‌های چشم در کودکان و علل بروز آن توضیحاتی ارائه داد.

علی صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به علل بروز تنبلی چشم در کودکان اظهار کرد: بیماری‌های چشمی در کودکان می‌تواند از ابتدای تولد آنها به شکل مادرزادی وجود داشته باشد یا در سنین کودکی و به علت زمینه‌های ارثی ایجاد شود. وجود آب سیاه زیاد در برخی نوزادان با آب‌ریزش مکرر چشم و ترس از روبه‌رو شدن با نور و روشنایی همراه است و به‌طور معمول نوزاد در مواجهه با نور، چشم خود را باز نمی‌کند.

وی با بیان اینکه برخی کودکان از بدو تولد آب سیاه مادرزادی دارند، افزود: زمانی که چشم‌های نوزادی از ابتدای تولد درشت‌تر از حد معمول باشد، به این گروه از نوزادان «بوفتالموس یا چشم گاوی» می‌گویند. به دلیل اینکه فشار چشم این نوزادان بالا است و عصب چشم را از بین می‌برد و نابینایی مادام‌العمر را ایجاد می‌کند، باید به‌سرعت عمل جراحی شوند.

دلایل تولد برخی نوزادان با آب‌مروارید چشم

فوق تخصص بیماری‌های شبکیه چشم تصریح کرد: وجود آب‌مروارید در کودکان نیز مهم است؛ احتمال دارد نوزادی در بدو تولد از ناحیه یک یا دو چشم دچار آب مروارید باشد، به دلیل اینکه مادر در دوران بارداری به بیماری‌های ویروسی مانند سرخچه ، سرخک یا کرونا مبتلا و مرتب به او داروی کورتون تزریق شده است، نوزاد با آب مروارید متولد می‌شود. برخی نوزادان نیز به دلایل ارثی و به شکل مادرزادی این عارضه را دارند.

وی با تاکید بر اینکه آب مروارید کودکان خطر کمتری دارد و در دو ماه اول بعد از تولد باید به‌سرعت عمل جراحی برای آنها انجام شود، گفت: بعد از عمل جراحی لنز تماسی گذاشته می‌شود و این لنزها باید به‌طور مرتب هر سه ماه تعویض و کنترل شود.

صالحی ادامه داد: با توجه به اینکه رشد بینایی انسان در سه ماهه اول بعد از تولد ادامه دارد، نوزادی که متولد می‌شود، باید با هر دو چشم کامل ببیند و تصویر خوب، هم‌اندازه و هم‌رنگ برای سیستم حسی بینایی مغز ارسال کند تا مغز رشد پیدا کند.

تنبلی چشم کودکان کوری و نابینایی نیست

وی افزود: اگر یک چشم یا دو چشم کودکی در سه ماه اول تولد تصویر خوبی به بخش‌های مغز ارسال نکند، بعد از سه ماه این قسمت‌ها کوچک خواهد شد، در این حالت گفته می‌شود که نوزاد دچار آتروفی مغزی شده است و این پدیده را تنبلی چشم می‌گویند که بیشترین علت نقص بینایی در کودکان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی در خصوص تشخیص تنبلی چشم کودکان تاکید کرد: پزشکان خانواده با معاینه نوزادان متوجه این نقص‌ها می‌شوند و بیمار را برای درمان به چشم‌پزشک ارجاع می‌دهند. تنبلی چشم کوری و نابینایی نیست و کودک دید مبهم و تاری دارد و باید به‌سرعت تحت درمان قرار گیرد.

وی تصریح کرد: دو ماهه اول زندگی بعد از تولد نوزاد، بسیار حیاتی است و رشد سیستم بینایی ادامه دارد و تا ۱۰ سالگی رشد سیستم حسی‌بینایی کودک وجود دارد، اگر ضربه‌ای به چشم کودکان وارد شود و دچار پارگی چشم در اثر برخورد اشیای نوک‌تیز شوند، ممکن استآن‌ها به تنبلی چشم مبتلا شوند و دیگر دید چشمان آنها اصلاح نشود. والدین باید از قرار دادن اشیای نوک‌تیز در اختیار کودکان، جلوگیری کنند و خودمراقبتی لازم را از آنها داشته باشند.

کد خبر 671923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.