کاهش یک درصدی نرخ بیکاری در بهار ۱۴۰۲

در بهار سال جاری، ۴۱.۲ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ۱۴۰۱) ٠.٣ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرکز آمار نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار بهار ١۴٠٢ را منتشر کرد که بررسی نرخ بیکاری افراد ١۵ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۸.۲ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند، بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١۴٠١)، یک درصد کاهش پیدا کرده است.

در بهار ١۴٠٢، به میزان ۴۱.۲ درصد جمعیت ١۵ ساله و بیشتر، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١۴٠١) ٠.٣ درصد افزایش پیدا کرده است.

جمعیت شاغلان ١۵ ساله و بیشتر در این فصل ٢۴ میلیون و ۳۰۶ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٧٢٨ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار ١۴٠٢، بخش خدمات با ۵۱.۳ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی، بخش‌های صنعت با ٣٣.١ درصد و کشاورزی با ١۵.۵ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ١۵ تا ٢۴ ساله، حاکی از آن است که ۲۱.۶ درصد از فعالان این گروه سنی در بهار ١۴٠٢ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١۴٠١) ٢.٤ درصد کاهش یافته است.

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد که در بهار ١۴٠٢، ۱۵.۵ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکار بوده‌اند. این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به بهار ١۴٠١، به میزان ١.١ درصد کاهش داشته است.

بررسی سهم جمعیت ١۵ ساله و بیشتر دارای اشتغال ناقص نشان می‌دهد که در بهار ١۴٠٢، ۸.۳ درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی از جمله فصل غیرکاری، رکود کاری یا پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر، کم‌تر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ٣٩.٨ درصد از شاغلان ١۵ ساله و بیشتر، ۴٩ ساعت و بیشتر در هفته کار کرده‌اند.

کد خبر 671885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.