برگزاری آزمون الکترونیکی از سال ۱۴۰۳ اجرایی می‌شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از اجرایی شدن آزمون الکترونیکی در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: این آزمون ابتدا در ابعاد کوچک و بعد گسترده‌تر اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در هفته‌ای که گذشت آموزش عالی کشور مملو از خبرهای پربازدید بود؛ وزیر علوم از هموارشدن مسیر جذب نخبگان در دانشگاه‌ها خبر داد، رئیس دانشگاه تهران از افتتاح شعبه‌های مرکز آموزش زبان فارسی در بغداد و آبادان خبر داد، رئیس سازمان سنجش از دستگیری سرشبکه‌های فروش سوالات کنکور سخن گفت و همچنین راهیابی هفت دانشگاه کشور به رتبه‌بندی کیو اس ۲۰۲۴ جزو پربازدیدترین اخبار علمی و دانشگاهی در هفته‌ای که گذشت بود.

طولانی بودن مسیر جذب نخبگان در دانشگاه‌ها هموار شد

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی پیرامون خروج نخبگان از کشور مصوبه‌ای دارد که اعضای بنیاد ملی نخبگان خارج از فراخوان می‌توانند به دانشگاه‌ها معرفی و جذب شوند.

وی با بیان اینکه باید قدر نخبگان را بدانیم، وقتی نخبگان از کشور خارج می‌شوند در حقیقت ژن‌های هوشمند و نخبگی از کشور خارج می‌شوند، افزود: نخبگان در مرزهای جغرافیایی نمی‌گنجند و متعلق به تمام جامعه بشریت هستند، ولی اگر نخبگان جایی که ریشه آنها است را ترک کنند و در آنجا اثربخشی نداشته باشند زیست‌بوم خود نخبه متضرر خواهد شد، نگاه ما به نخبگان یک نگاه راهبردی و نگاه به آینده است.

وزیر علوم درباره طولانی بودن مسیر جذب نخبگان در دانشگاه‌ها، تصریح کرد: برای رفع این چالش مصوبه‌ای از شورای عالی جذب دریافت کرده بودیم که بر اساس آن به محض تأیید فرد، دانشگاه‌ها مکلف هستند قرارداد همکاری را منعقد کنند که شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه مصوبه‌ای را گذرانده که اعضای بنیاد ملی نخبگان خارج از فراخوان می‌توانند به دانشگاه‌ها معرفی و جذب شوند.

افتتاح شعبه‌های مرکز آموزش زبان فارسی در بغداد و آبادان

سیدمحمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران از افتتاح شعبه‌های مرکز آموزش زبان فارسی در بغداد و آبادان برای آموزش داوطلبان عراقی خبر داد و اظهار کرد: از تقاضای ادامه تحصیل برادران حشدالشعبی در دانشگاه تهران استقبال می‌کنیم.

وی افزود: مسیر حرکت اجزای مختلف اکوسیستم دانش و فناوری از جمله مسیر حرکت دانشگاه تهران مسیر روشنی است، این مسیر را رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای همه ما روشن کرده‌اند.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: هدف نهایی همه ما ایجاد تمدن نوین اسلامی و زمینه‌سازی برای ظهور حضرت ولی‌عصر (عج) است. برای تحقق این هدف مهم، ما با قدرت مسیر شهیدان حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و الگوی تعاملی آنها را ادامه خواهیم داد.

وی با اشاره به مطالعات خود بر روی سبک زندگی و مدیریتی شهید سلیمانی، گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری اشاره کرده‌اند، جوهره مکتب شهید سلیمانی، اخلاص ایشان بوده است. بر این اساس و با توجه به خلوصی که شهید سلیمانی داشت، مجموعه‌ای را مدون کرده و شاخص‌هایی را بر اساس سیره نظری و عملی شهید سلیمانی تدوین کرده‌ام که هم برای انتخاب همکارانم بر اساس آن شاخصه‌ها عمل می‌کنیم و هم اینکه برای بهبود کارمان از این شاخص‌ها تمسک می‌جوییم.

دستگیری سرشبکه‌های فروش سوالات کنکور

عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از دستگیری سرشبکه‌های فروش سوالات کنکور خبر داد و اظهار کرد: شبکه‌هایی از خراسان، لرستان و خوزستان که اقدام به فروش سوالات کنکور می‌کردند دستگیری شدند، اما در تهران موردی نداشتیم.

وی افزود: پلیس فتا و پلیس امنیت فوق‌العاده عمل کردند، شیادان تلاش داشتند که مردم را وادار به پرداخت پول‌های هنگفت کنند اما پلیس عالی عمل کرد و من تشکر ویژه از آنها دارم.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: امروز تقلب انجام نمی‌شود یعنی مرحله بازگشت پاسخ به هیچ عنوان انجام نمی‌شود، محتمل است که عکس بیرون بیاید اما مطمئن باشید که اتفاق خاصی نمی‌افتد.

فرآیند پذیرش دانشجویان خارجی اصلاح می‌شود

الهام امین‌زاده، معاون بین‌الملل دانشگاه تهران اظهار کرد: فرآیند اصلاح و ارتقای کیفی و کمی پذیرش دانشجویان کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه در معاونت بین‌الملل این دانشگاه آغاز شد.

وی با اعلام آمادگی کامل دانشگاه تهران برای استقبال از حضور دانشجویان عراقی در دانشگاه تهران، گفت: فرایند اصلاح و ارتقای کیفی و کمی پذیرش دانشجویان کشورهای مختلف به ویژه کشورهای همسایه در معاونت بین‌الملل دانشگاه تهران آغاز شده است.

معاون بین‌الملل دانشگاه تهران تصریح کرد: ایجاد زیرساخت رسیدگی به امور پذیرش متقاضیان تحصیل از همسایگان به ویژه از کشور عراق در دانشگاه تهران مدنظر قرار دارد.

وی گفت: در واکنش به اتهام‌زنی‌های ناروایی که به محور مقاومت و ملت‌های مستقل صورت می‌گیرد، لازم است روشنگری صورت پذیرد؛ در این راستا شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس اثبات کردند که نه تنها هیچ‌گونه خشونتی در اسلام وجود ندارد بلکه رفاه، امنیت و حذف ترور، مبنای تعالی دینی مسلمانان است. بنابراین ضروری است که با جهاد تبیین و همکاری‌های علمی بین دانشجویان و اساتید دو کشور، مواضع و مبانی عالمانه و صلح‌طلبانه قرآن کریم، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه برای جهان تبیین شود.

برگزاری آزمون الکترونیکی از سال ۱۴۰۳ اجرایی می‌شود

محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از اجرایی شدن آزمون الکترونیکی در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: این آزمون ابتدا در ابعاد کوچک و بعد گسترده‌تر اجرایی می‌شود.

وی افزود: ما یک طرح کلان ملی در شورای عالی عتف با حضور شخص ریاست جمهوری برای برگزاری آزمون الکترونیکی مطرح کردیم که مصوب شد اما مستلزم این است که شرکت دانش بنیان مربوطه اقدامات را انجام دهد و ابتدا آزمون الکترونیکی برای آزمون‌های کوچک‌تر انجام می‌دهیم و پس از آن به آزمون سراسری می‌رسیم.

وزیر علوم گفت: با اجرای این طرح کلان ملی هم سرعت و هم امنیت آزمون افزایش می‌یابد ضمن اینکه هزینه‌ها نیز کم می‌شود.

وی با بیان اینکه برنامه سازمان سنجش این است که در سال ۱۴۰۳ آزمون الکترونیکی برای یک آزمون کوچک برگزار شود، خاطرنشان کرد: از ظرفیت هوش مصنوعی هم در برگزاری آزمون الکترونیکی استفاده می‌شود.

۷ دانشگاه کشور به رتبه‌بندی کیو اس ۲۰۲۴ راه یافتند

احمد فاضل‌زاده، رئیس مؤسسه استنادی علوم جهان اسلام از انتشار نتایج رتبه بندی کیو اس ۲۰۲۴ خبر داد و اظهار کرد: هفت دانشگاه از کشور ایران در جمع یک هزار و ۴۹۷ دانشگاه برتر دنیا در این نظام رتبه‌بندی جای گرفتند.

وی افزود: در رتبه‌بندی کیو اس ۲۰۲۴ دانشگاه‌های صنعتی شریف با رتبه ۳۳۴، تهران با رتبه ۳۶۰، صنعتی امیرکبیر با رتبه ۳۷۵ و علم و صنعت ایران با رتبه ۴۵۱ و دانشگاه شیراز با رتبه ۶۹۰-۶۸۱ به ترتیب اول تا پنج شدند.

رئیس مؤسسه استنادی علوم جهان اسلام ادامه داد: دانشگاه شهید بهشتی با رتبه ۱۹۵۱ و فردوسی مشهد با رتبه ۱۰۰۱ تا ۱۲۰۰ از دیگر دانشگاه‌های ایرانی حاضر در این رتبه‌بندی هستند.

وی گفت: در رتبه‌بندی کیو اس در سال ۲۰۲۴ تمام دانشگاه‌های ایران نسبت به سال گذشته از لحاظ رتبه ارتقا پیدا کرده‌اند.

تنها یک صفحه از سوالات کنکور توسط متخلفان منتشر شد

عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اظهار کرد: تنها یک صفحه از سوالات کنکور منتشر شد که بلافاصله فرد متقلب را شناسایی کردیم.

وی درباره انتشار سوالات آزمون سراسری در روز اول این آزمون، گفت: دفترچه سوالات منتشر نشده بلکه توانستند از یک صفحه سوالات عکس بگیرند که فرد متقلب شناسایی شد، اگر شناسایی نشده بود شاید از بقیه صفحات هم عکس می‌گرفت.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تصریح کرد: اگر متقلبان کنکور به هر نحوی سوالات را به خارج از آزمون ارسال کنند، با تدابیر اتخاذ شده، به سرعت شناسایی می‌شوند و به هیچ وجه امکان دریافت پاسخ را ندارند، خیال داوطلبان راحت باشد که حقی از کسی ضایع نمی‌شود و پلیس فتا و پلیس امنیت نیز سرشبکه‌های متقلب را دستگیر کرده‌اند.

پرداخت تمام وام‌های دانشجویان

مسعود گنجی، رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: وام تحصیلی و ضروری دانشجویان را به صورت کامل پرداخت کردیم و سعی داریم در روزهای آتی وام ودیعه مسکن پرداخت کنیم.

وی اضافه کرد: سعی داریم وام شهریه به دانشگاه بدهیم و توافق می‌کنیم به حساب دانشجویان واریز شود، اگر دانشجویان در فرایند دریافت وام ضروری، تحصیلی به حسابشان واریز نشده، برای پیگیری به کارشناس دانشگاه مراجعه کند و اگر مشکل از دانشگاه است ما را در جریان بگذارند تا پرونده‌ها تکمیل شود و اگر دانشجو واجد شرایط نباشد، دلایل را به او می‌گوییم‌.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان با اشاره به آغاز ثبت‌نام خوابگاه دانشجویی، خاطرنشان کرد: ثبت‌نام خوابگاه دانشجویی از بیست‌ویکم تیرماه آغاز می‌شود و دانشجویان می‌توانند از طریق دانشگاه خود نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

کد خبر 671833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.