آغاز فرآیند ارزیابی پذیرفته‌شدگان چند برابر ظرفیت آموزگاری از اوایل هفته

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: فرآیند ارزیابی پذیرفته شدگان چند برابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزگاری از روز شنبه هفدهم تیرماه آغاز خواهد شد.

سیدعلی مدینه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به آغاز فرآیند ارزیابی پذیرفته شدگان چند برابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزگاری، اظهار کرد: در شیوه جدید ارزیابی، احتمال اعمال سلیقه شخصی مصاحبه‌کننده در فرایند مصاحبه به حداقل می‌رسد و مصاحبه‌گر به صورت دقیق و با مستندسازی به مصاحبه می‌پردازد.

وی تغییر رخ داده در فرآیند ارزیابی را در راستای افزایش جنبه علمی و روایی کار دانست و افزود: در بسیاری از کشورهای جهان، صلاحیت فرد در قالب کانون‌های ارزیابی سنجیده می‌شود؛ به این صورت که ابتدا متخصصان اهل فن با توجه به مبنا و محاسبات مربوطه، مدل شایستگی را تعریف می‌کنند و سپس هر ارگان و نهادی مطابق مأموریت ذاتی خود، الگوی مناسب را طراحی کرده و سپس آن را خرد می‌کند تا به معیارهای قابل اندازه‌گیری با ابزارهای مختلف تبدیل شود.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به استفاده از چهار ابزار در فرایند ارزیابی پذیرفته‌شدگان چند برابر ظرفیت آزمون استخدامی آموزگاری تصریح کرد: هر معلم سه نقش را برعهده می‌گیرد که یکی در برابر دانش‌آموز، دیگری در برابر اولیا و سومی در برابر جامعه است و در فرایند ارزیابی نقش او در برابر دانش‌آموز با بررسی مهارت‌های تدریس و توانمندی در پیشبرد مسیر یاددهی-یادگیری سنجیده می‌شود.

وی گفت: نقش معلم در قبال اولیا با ایفای نقشی که در آن یک ارزیاب آموزش‌دیده، نقش یکی از والدین را بازی می‌کند، سنجیده می‌شود و داوطلب معلمی باید در این موقعیت، واکنش مناسب را نشان دهد.

مدینه اظهار کرد: نقش معلم در قبال جامعه نیز بسیار مهم است چرا که مدرسه یکی از مهم‌ترین کانون‌های محلی و اجتماعی محسوب می‌شود و ارزیابی فرد در قبال این نقش نیز در قالب یک بحث گروهی با سناریویی مشخص انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در کنار این سه مرحله، مصاحبه عمومی نیز انجام خواهد شد که صلاحیت‌ها و ویژگی‌های عمومی معلم را می‌سنجد و فرایند مصاحبه و ارزیابی کامل می‌شود.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به کنترل، اصلاح و بازطراحی چندباره این فرایند با نظر متخصصان اهل فن و افراد مجرب، افزود: این ابزارها به گونه‌ای طراحی شده که چند بعدی است و تنها به سنجش شایستگی فرد تنها در یک ابزار نمی‌پردازد، بلکه ابزارها با یک‌دیگر هم‌پوشانی دارد و برای مثال حسن خلق و حسن رفتار که دو شاخصه نزدیک به هم و مرتبط با هم هستند در دو ابزار اندازه‌گیری و سنجیده می‌شوند تا امکان خطا به حداقل برسد.

وی ارزیابان را تنها مشاهده‌گر توصیف کرد و گفت: فرد ارزیابی‌کننده نمی‌تواند نظر شخصی خود را در این فرایند دخالت دهد و به همین دلیل، این روش بسیار عادلانه‌تر از روش‌های گذشته است و باعث می‌شود تا افراد انتخاب شده از این مسیر، افرادی توانمند و مستعد باشند.

مدینه با اشاره به آغاز فرایند تشکیل پرونده، بررسی مدارک و انجام معاینات پزشکی از روز سه‌شنبه سیزدهم تیرماه، اظهار کرد: افراد واجد شرایط به کانون‌های ارزیابی معرفی خواهند شد و فرایند ارزیابی از روز شنبه با شش کانون آغاز خواهد شد.

وی اضافه کرد: روز یکشنبه این فرایند، توسعه پیدا خواهد کرد و ۱۹ کانون فعال خواهند شد و از روز سوم، با تمام ظرفیت که شامل ۲۶ کانون ارزیابی مستقر در ۱۳ مدرسه است این فرایند را اجرایی می‌کنیم.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: در هر گروه ارزیابی، شش داوطلب توسط چهار ارزیاب حرفه‌ای در چهار ابزار مختلف مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و همزمان سوابق و مستندات پژوهشی، فرهنگی، هنری، ورزشی و علمی مورد ثبت و بررسی قرار خواهد گرفت و در نهایت نتیجه نهایی توسط سازمان سنجش اعلام خواهد شد.

وی گفت: داوطلبان اسیر تبلیغات افراد سودجو و فرصت‌طلب نشوند، چرا که هیچ جزوه یا منبع مشخصی برای کانون‌های ارزیابی وجود ندارد و در روز ارزیابی، فرد باید خود واقعی‌اش را به ظهور بگذارد، زیرا سناریو از پیش تعیین‌شده‌ای برای این کار وجود ندارد و سناریوی هر روز، متفاوت از روز قبل است.

مدینه افزود: مدارک هویتی، فرم عکس‌دار معاینات پزشکی، مستندات کامل مربوط به فرم شماره ۱۹ که شامل سوابق فعالیت‌های علمی و پژوهشی است باید در روز ارزیابی همراه داوطلبان باشد.

وی با اشاره به طولانی بودن فرایند ارزیابی خاطرنشان کرد: بهتر است ناهار سبک و میان‌وعده مختصری نیز همراه داوطلبان باشد و همچنین ضروری است داوطلبان از همراه آوردن وسایل ارتباطی خودداری کنند، چرا که حتی در صورت خاموش بودن این وسایل، چنین کاری تخلف محسوب می‌شود.

کد خبر 671748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.