سال گذشته ۶۵ مورد تب‌مالت در منطقه کاشان گزارش شد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان اینکه سال گذشته ۶۵ مورد بیماری تب‌مالت در این منطقه گزارش شده است، گفت: در این بین ۸۶ درصد موارد سابقه مصرف لبنیات غیرپاستوریزه را داشتند.

مهدی دلاوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه سال گذشته ۶۵ مورد بیماری تب‌مالت در منطقه کاشان گزارش شده است، اظهار کرد: از این تعداد ۳۶ درصد زن و مابقی مرد بودند و از بین زنان ۳۰ درصد خانه‌دار بودند.

وی با اشاره به اینکه در این بین ۸۶ درصد، موارد سابقه مصرف لبنیات غیر پاستوریزه را داشتند، افزود: به شهروندان تاکید می‌کنیم از محصولات لبنی پاستوریزه استفاده و تمام افراد در تماس با دام نکات بهداشتی لازم را رعایت کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان با اشاره به بیماری سالک، تصریح کرد: این بیماری در سال گذشته نسبت به سال قبل‌تر ۶۰ درصد کاهش داشته است، از این رو کنترل بهتر بیماری سالک مشارکت بیشتر سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها را می‌طلبد.

وی در خصوص بیماری هاری، ادامه داد: این بیماری در برخی استان‌های کشور باعث مرگ شده است، اما در حوزه دانشگاه علوم پزشکی کاشان با مراجعه به موقع موارد حیوان‌گزیدگی جهت دریافت واکسن و سرم ضد هاری، موردی از مرگ گزارش نشده است.

دلاوری اضافه کرد: در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ۵۴ درصد موارد گزش را سگ‌ها و ۴۱ درصد موارد را گربه‌ها تشکیل می‌دهند، همچنین ۹۵ درصد موارد پیشگیری از بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان صورت گرفته است، بنابراین با کنترل سگ‌ها و گربه‌ها بخش عمده‌ای از هاری کنترل خواهد شد.

وی گفت: ضروری است شهروندان توجه بیشتر به بحث پیشگیری از گزش توسط حیوانات داشته باشند و در زمان هرگونه گازگرفتگی و چنگ‌زدگی جهت درمان و پیشگیری از هاری به مراکز درمانی مراجعه کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کاشان افزود: شعار روز جهانی بیماری‌های زئونوز " افزایش آگاهی در خصوص بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوانات" است، همچنین روز جهانی بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان (زئونوز) فرصتی برای افزایش هماهنگی بین‌بخشی و افزایش آگاهی جامعه به منظور پیشگیری از انتقال و ابتلاء جامعه به این بیماری‌ها است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کاشان برخی بیماری‌ها، بیشتر از سایر بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان خودنمایی می‌کند، خاطرنشان کرد: افزایش آگاهی برای محافظت در مقابل بیماری‌ها ضروری است.

کد خبر 671657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.