از سرگیری تولید ۲ داروی بیماران پیوندی با یک چهارم قیمت نمونه خارجی

دو داروی سیکلوسپورین و تاکرولیموس که برای بیماران پیوندی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در طول ماه‌های گذشته دچار کمبود و تولید آن در شرکت سازنده داخلی با مشکل مواجه شده بود و تلاش به منظور تامین داروهای مورد نیاز بیماران در دستور کار مسئولان قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، منصور نکویی‌نیا، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تأمین (تیپیکو)، اظهار کرد: طی روزهای گذشته ترخیص مواد اولیه تولید دو دارو برای بیمارانی که پیوند عضو داشته‌اند صورت گرفت و بر این اساس تولید این دو دارو از سر گرفته شده است.

وی با اشاره به وقفه‌ای که در ماه‌های گذشته در واردات مواد اولیه دو داروی سیکلوسپورین و تاکرولیموس رخ داده بود، افزود: پس از انجام بررسی‌ها و آزمایشات لازم روی مواد اولیه وارداتی، تولید مجدد این دو دارو در شرکت زهراوی به صورت سه شیفت دنبال می‌شود و در روزهای آینده شاهد توزیع این دارو در داروخانه‌ها و مراکز درمانی خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تأمین (تیپیکو) تصریح کرد: نمونه‌های وارداتی این داروها قیمتی حدود سه تا چهار برابر تولید داخل را دارند و با تولید این داروها که به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان عملیاتی شده، شاهد کاهش قابل توجه هزینه‌های این دسته از بیماران هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه محصولات شرکت تولیدکننده این داروها تحت لیسانس شرکت روش(Roche) سوئیس است، تمام روند تولید دارو از صفر تا ۱۰۰ توسط این شرکت رصد و ممیزی می‌شود و بر این اساس می‌توان این اطمینان خاطر را داد که کیفیت این داروها در قیاس با نمونه‌های خارجی آنها برابری می‌کند.

نکویی‌نیا خاطرنشان کرد: سیکلوسپورین که با نام تجاری ایمینورال وارد بازار می‌شود و تاکرولیموس یا کوگرافت داروهایی هستند که برای بیمارانی که پیوند عضو انجام داده‌اند مورد استفاده قرار می‌گیرند تا با مهار سیستم ایمنی بدن مانع از آن شوند که سیستم ایمنی عضو پیوندی را دفع کند.

رفع مشکل کمبود ماه‌های گذشته، نیاز به تأمین چند برابری در ماه‌های آتی دارد

ناصر هیراد، معاون برنامه‌ریزی اداره‌کل داروی سازمان غذا و دارو، با اشاره به تأمین داروی بیماران پیوندی، اظهار کرد: تأمین این داروها به دلیل مشکلات شرکت تولیدکننده داخلی در تأمین ارز و نقدینگی ایجاد شده بود که با توجه به ورود سازمان غذا و دارو برای حل مشکل شرکت، ماده اولیه تولید این دارو پس از شش ماه تأمین شد.

وی افزود: بر این اساس تولید کپسول نرم سیکلوسپورین با ترخیص ماده اولیه از گمرک، توسط شرکت تولیدکننده داخلی آغاز شده است. به منظور اطمینان خاطر از تأمین پایدار این داروی حیاتی بیماران کلیوی، مسیر موازی برای تأمین سیکلوسپورین از محل واردات نیز در دستور کار سازمان غذا و دارو قرار گرفته و اقدامات لازم برای تأمین از ماه‌های گذشته انجام شده بود و مقدار مناسبی از این دارو هم‌اکنون وارد کشور شده است.

معاون برنامه‌ریزی سازمان اداره‌کل داروی سازمان غذا و دارو ادامه داد: واردات سیکلوسپورین همزمان با تولید داخل در دستور کار سازمان غذا و دارو قرار دارد و براساس اقدامات صورت گرفته، امیدواریم تا پایان سال مشکلی برای تأمین این دارو نداشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مقدار مناسبی از این دارو وارد و توزیع شده است؛ هرچند به منظور رفع مشکل کمبود ماه‌های گذشته نیاز به تأمین چند برابری در ماه‌های آتی وجود دارد.

توزیع داروهای بیماران پیوندی در استان مرکزی به صورت هفتگی

پیش‌تر عباس علیمرادیان، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک، دهم تیرماه با توجه به مشکل کمبود سراسری داروهای پیوندی در کل کشور و وارداتی بودن آنها، اظهار کرده بود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا مرتفع شدن این چالش، داروهای مورد نیاز بیماران پیوندی در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اراک، به اندازه نیاز هفتگی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به نگرانی ایجادشده بین این بیماران مبنی بر نرسیدن داروی مورد نیاز خود و دریافت داروها پیش از این به صورت ماهانه افزود: مکاتبات لازم و پیگیری مستمر و جدی برای تأمین داروی بیماران پیوندی ادامه دارد و بیماران در این زمینه نگران نباشند.

کد خبر 671635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی رضا IR ۰۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۹
    0 0
    خدارو شکر مشکل کمبود دارویی ما حل میشه