ابتلای ۲۱ هزار نفر به تب مالت /  سال گذشته ۳۲۰ هزار مورد حیوان‌گزیدگی گزارش شد

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تب مالت از طریق فرآورده‌های دامی یا تماس حیوان با انسان منتقل می‌شود، گفت: سال گذشته حدود ۲۱ هزار نفر در کشور به تب مالت مبتلا شدند.

محمدرضا شیرزادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، به مناسبت ششم جولای (پانزدهم تیرماه) به عنوان روز جهانی مبارزه با بیماری‌های مشترک انسان و دام (زئونوز)، اظهار کرد: هدف از نام‌گذاری این روز با عنوان روز جهانی زئونوز، توجه به بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان است.

وی افزود: برای اجرای برنامه‌های کنترلی نیاز است هماهنگی بین‌بخشی دقیق انجام شود، زیرا اصل برکنترل بیماری در دام‌ها و پیشگیری از انتقال بیماری است و باید اقدامات حفاظتی در محیط و آموزش جامعه برای پیشگیری از تماس انجام شود.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت با بیان اینکه تعداد قابل توجهی از بیماری‌های زئونوز وجود دارد، تصریح کرد: در راستای بیماری‌های زئونوز مسئله هاری مطرح است که هنوز در گوشت‌خواران وحشی وجود دارد و به‌راحتی به گوشت‌خواران اهلی به ویژه سگ‌ها منتقل و باعث می‌شود این بیماری بین سگ‌ها و سایر حیوانات اهلی مانند دام‌ها منتقل شود.

وی با بیان اینکه لازم است اگر فردی مورد گزش حیوان و پستانداری قرار گرفت، به سرعت برای اقدامات درمانی و پیشگیری از هاری به مراکز درمانی مراجعه کند، ادامه داد: سال گذشته ۱۴ نفر و سال جاری تاکنون چهار نفر در کشور به هاری مبتلا شدند، باید به این نکته اشاره کرد که هرکس به بیماری هاری مبتلا و علائم آن در وی ظاهر شود، مرگ او حتمی است.

شیرزادی گفت: یکی از بیماری‌های دیگر در زمینه زئونوز که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده، تب مالت است که از طریق فرآورده‌های دامی یا تماس حیوان با انسان منتقل می‌شود و یک بیماری باکتریایی است که ایجاد تب و ناتوانی می‌کند و ممکن است اعضای حیاتی بدن را درگیر کند؛ سال قبل حدود ۲۱ هزار نفر در کشور به تب مالت مبتلا شدند.

وی با اشاره به بیماری سالک که توسط انگل نوعی پشه ایجاد می‌شود، اضافه کرد: این بیماری توسط پشه خاکی منتقل می‌شود، انتقال بیماری سالک به صورت بالقوه در ۱۹ استان صورت می‌گیرد و مهم‌ترین نوع سالک موجود در کشور سالک روستایی است که مخزن آن موش‌های صحرایی هستند.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت ادامه داد: پشه خاکی با نیش زدن به موش‌های صحرایی آلوده می‌شود و با نیش زدن این بیماری را به انسان منتقل می‌کند، به طور معمول دو تا چهار هفته بعد محل گزش ورم می‌کند، جوش کوچکی ایجاد و به تدریج از اطراف گسترش می‌یابد و زخم نامناسبی ایجاد می‌کند، لذا بیماران باید به مراکز بهداشتی مراجعه کنند تا تحت درمان مناسب قرار گیرند.

تاکنون ۳ نفر براثر ابتلاء به تب کریمه کنگو فوت کردند

وی با اشاره به اینکه تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو از دیگر بیماری‌های زئونوز است، اظهار کرد: این بیماری به صورت عفونت ویروسی است و توسط کنه بین دام‌ها منتقل می‌شود؛ کنه از یک دام آلوده خون‌خواری می‌کند و ویروس وارد بدن آن می‌شود و در خون‌خواری مجدد که از دام دیگری انجام می‌دهد، ویروس را وارد بدن دام می‌کند.

شیرزادی افزود: به‌طور معمول دامی که آلوده به تب کریمه کنگو شود، علائم بالینی خاصی ندارد، از این‌رو صاحب دامداری یا دامپزشک متوجه علائم بیماری در فرد یا دام نمی‌شود، بنابراین اگر دام در این شرایط ذبح شود، خون آن آلوده به ویروس بوده و ممکن است فرد ذبح‌کننده یا هنگام قطعه قطعه کردن گوشت به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مبتلا شود.

وی تصریح کرد: علائم تب کریمه کنگو بین چهار تا دو هفته بعد از تماس ممکن است به صورت تب، سردرد و بدن‌درد ناگهانی یا به صورت تظاهرات خونریزی‌دهنده در فرد ظاهر شود، علاوه‌بر آن گزش یا کشتن کنه با دست یا تماس با بیماری که تظاهرات خونریزی‌دهنده دارد، ممکن است بیماری را منتقل کند.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: سال گذشته ۸۷ مورد تب کریمه کنگو در کشور گزارش شد که ۱۰ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند، همچنین سال جاری تاکنون ۲۶ نفر به این بیماری مبتلا شدند و سه نفر فوت کردند.

وی با اشاره به بیماری هاری گربه گفت: گربه‌ها نیز مبتلا به هاری می‌شوند و ممکن است بعد از گزش یا خراشیدگی از طریق پنجه گربه، بیماری هاری به انسان منتقل شود.

شیرزادی افزود: سال گذشته بالغ‌بر ۳۲۰ هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور گزارش شد که افراد به مراکز درمانی مراجعه کردند و به سرعت تحت درمان پیشگیری از هاری قرار گرفتند، از جمله اقدامات انجام شده جهت درمان برای این بیماران تزریق واکسن، سرم و شست‌وشوی محل گزش بوده است.

وی با بیان اینکه در دنیا ۶۰ درصد بیماری‌های عفونی بیماری‌های زئونوز است، خاطرنشان کرد: طبیعی است که این‌گونه بیماری‌ها در کشور نیز وجود داشته باشد، همچنین ۷۵ درصد بیماری‌های نوپدید نیز بیمای‌های زئونوز است؛ از این‌رو باید انسان‌ها در مواجهه با حیوانات باید مراقب باشند تا مورد گزش قرار نگیرند و بیماری‌هایی مانند هاری به آن‌ها منتقل نشود.

کد خبر 671588

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.