تشدید اقدامات حفاظتی در تالاب استیل

سرپرست اداره حفاظت محیط‌ زیست شهرستان آستارا با بیان اینکه طی ۶۰ روز گذشته اقدامات حفاظتی در تالاب استیل تشدید شده است، گفت: به منظور افزایش امنیت زیستگاه پرندگان و آبزیان، از ورود قایق‌های موتوری و کامیون‌های ترانزیتی به بستر و حریم تالاب جلوگیری خواهد شد.

محمدرضا سلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: در اردیبهشت ماه امسال که به عنوان سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آستارا منصوب شدم، تالاب استیل عباس آباد به لحاظ زیست محیطی وضعیت نامطلوبی داشت، انواع پسماند خشک شامل نایلون و تعداد بسیار زیادی بطری و شیشه توسط شهروندان، مسافران و رانندگان کامیون‌های ترازیتی در حاشیه تالاب استیل و جاده اصلی رهاسازی و مدت‌ها دپو شده بود، که با همکاری محیط زیست، شهرداری آستارا و سازمان‌های مردم‌نهاد، حاشیه تالاب تا هتل اسپیناس به طور کامل پاکسازی و زباله‌ها به وسیله سه دستگاه کامیون به محل دفن زباله حمل شد.

وی با بیان اینکه تالاب استیل جزو مناطق شکار ممنوع سازمان حفاظت محیط زیست است، افزود: در روزهای پایانی سال گذشته به دلیل بالا بودن حجم ترانزیت کالا و معطلی چند روزه کامیون‌ها در مرز آستارا و نبود تیرپارک، تعدادی از رانندگان کامیون‌ها با حضور در حریم تالاب استیل، با ایجاد آلودگی صوتی، تعویض روغن و رهاسازی زباله و مواد سوختی، زیستگاه پرندگان تالاب را آلوده و ناامن کرده بودند، که هشدارهای لازم از سوی اداره حفاظت محیط زیست به دستگاه‌های ذی ربط ابلاغ شد و با متخلفان در چارچوب قانون برخورد خواهد شد.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آستارا با بیان اینکه طی ۶۰ روز گذشته اقدامات حفاظتی در تالاب استیل تشدید شده است، خاطرنشان کرد: به منظور افزایش امنیت زیستگاه پرندگان و آبزیان، از ورود قایق‌های موتوری و کامیون‌های ترانزیت به بستر و حریم تالاب جلوگیری خواهد شد.

سلامی با بیان اینکه براساس مقررات سازمان حفاظت محیط‌زیست در فصل مهاجرت پرندگان، از ورود قایق‌های تفریحی به تالاب استیل جلوگیری خواهد شد، تصریح کرد: چنانچه پرندگان احساس کنند که زیستگاه آن‌ها ناامن شده است، به سرعت مسیر خود را تغییر می‌دهند و به مکان دیگری مهاجرت می‌کنند، بنابراین تلاش می‌کنیم با همراهی و کمک شهروندان و حامیان محیط زیست، تالاب استیل را برای پرندگان به زیستگاهی امن تبدیل کنیم.

وی درباره لایروبی تالاب استیل اظهار کرد: هر نوع برداشتی از تالاب‌ها و رودخانه‌ها در قالب طرح لایروبی نیازمند بررسی و ارائه طرح از سوی مراجع ذی‌صلاح ازجمله آب منطقه‌ای است.

سرپرست حفاظت محیط زیست شهرستان آستارا گفت: در فصل گرمای تابستان، تبخیر و استفاده آب برای مصارف کشاورزی، به صورت طبیعی موجب کاهش تراز آب تالاب استیل می‌شود و با شروع فصل پاییز و بارش نزولات جوی تراز آب تالاب به حالت عادی بازمی گردد.

به گزارش ایمنا، تالاب استیل عباس‌آباد بندر آستارا با ۱۳۸ هکتار در ۷ کیلومتری این شهر مرزی و در حاشیه جاده رشت به آستارا قرار دارد.

کد خبر 671569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.