نواقص قانون مالیات تا آخر سال وجود خواهد داشت

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: نواقصی که درحال حاضر در قانون مالیاتی داریم، حداقل تا آخر امسال وجود خواهد داشت که امید است تا آخر سال جاری، لایحه‌ای که برای تصحیح این قوانین در حال بررسی است اجرا شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس مزیکی امروز _چهارشنبه چهاردهم تیرماه_ در همایش بررسی قوانین و مقررات مرتبط با اشخاص حقوقی (اظهارنامه مالیاتی) که در سالن همایش‌های اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان با حضور فعالان اقتصادی و تولیدی استان اصفهان برگزار شد، ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر اظهار کرد: با توجه به این‌که فردا آخرین روز اظهارنامه مالیاتی مالیات بر ارزش افزوده است، لازم است نکات مهمی مطرح شود. نواقصی که درحال حاضر در قانون مالیاتی داریم، حداقل تا آخر امسال وجود خواهد داشت که امید است تا آخر سال جاری، لایحه‌ای که برای تصحیح این قوانین در حال بررسی است اجرا شود. افراد در حال حاضر به همان منوال سال‌های گذشته اظهارنامه‌های خودشان را ثبت کنند و نگران پذیرش یا عدم پذیرش آن نباشند.

وی افزود: به احتمال زیاد تاریخ اجبار و الزام پرداخت از اوایل مهرماه برقرار خواهد شد و افراد قبل از آن جریمه نمی‌گیرند، اما انتظار می‌رود این موارد را اطلاع‌رسانی کنید تا افراد از آن تاریخی که اجبار شد، آگاهی پیدا کنند و مشمول جریمه نشوند، در تیرماه اغلب اشخاص حقوقی مکلف به ارسال اظهارنامه هستند.

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان با اشاره به برخی اشتباهات مودیان مالیاتی خاطرنشان کرد: تقاضا دارم که مودیان مالیاتی با توجه به قوانین جدید، اظهارنامه‌ها را طوری تنظیم نکنند که منجر به برابر مقررات نشدن اظهارنامه و در پی آن منجر به عدم تأیید اظهارنامه از طرف سازمان امور مالیاتی شود. تجربه نشان می‌دهد که تکمیل نکردن صحیح اظهارنامه‌ها سبب ایجاد دغدغه و نگرانی خواهد شد.

وی اضافه کرد: بعضی اوقات خود فرد اعلام می‌کند که برای مثال ۳۰۰ میلیون تومان فروش داشته است، اما زمان ثبت به اشتباه این مبلغ را به‌عنوان سود ایشان ثبت می‌کنند و بعد مأمور مالیاتی فرد را ملزم به پرداخت مالیات سود ۳۰۰ ملیونی می‌کند. لازم است در مورد پرکردن فرم‌های اظهارنامه فرد سعه صدر داشته باشد و با صبر و دقت بیشتر بررسی کند تا اشتباهی پیش نیاید.

مزیکی اظهار کرد: نکته‌ای که این روزها خیلی مطرح است، بحث گردش حساب‌های بانکی است، فارغ از اینکه هر گردش حسابی عملاً درآمد نیست، با توجه به ماده یک، هر فردی موظف است نسبت به درآمد خود مالیات پرداخت کند.

وی گفت: اظهارنامه در موارد مختلف وجود دارد، اما در بحث مالیات‌ها، اظهارنامه یک فرم خاص است که سازمان مالیاتی برای حسابرسی مالیاتی و بر اساس نیاز خود در یک قالب ویژه ارائه می‌دهد. بیشتر مشاغل ما در تیر ماه اظهارنامه می‌دهند. برای تشخیص اینکه سال مالی هر شرکتی چه موقع است لازم است به اساس‌نامه شرکت مراجعه شود و براساس آن مشخص می‌شود که جزو مشاغل استثنا هستند یا لازم است که اظهارنامه پر کند.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با اشاره به نحوه تعیین سال مالی تاکید کرد: اگر در این اساس‌نامه سال مالی تا فروردین یا اسفند ماه است، زمان اظهارنامه تیرماه است در غیر این ‌صورت افراد تا چهارماه بعد از اتمام سال مالی باید اظهارنامه دهند.

وی ادامه داد: مودیان مالیاتی به جز بخش ارزش افزوده، در دو بخش باید اظهارنامه دهند، یکی در حیطه عملکرد خود اشخاص حقوقی است و دیگری در مورد درآمد اتفاقی است که باید در مورد آن تعیین تکلیف شود. در مورد درآمد اتفاقی، قانون می‌گوید شرکت‌ها برای مجموع درآمدشان باید یک اظهارنامه بدهند.

مزیکی در پاسخ به سوالی در مورد تفاوت اظهارنامه عملکرد و انحلال خاطرنشان کرد: اگر فردی حتی در ۲۸ اسفند شرکت خود را منحل کرده باشد، تنها یک اظهارنامه ارائه کند و آن هم اظهارنامه انحلال است. مهلت ارسال آن شش‌ماه پس از تاریخ ثبت آن شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها است که باید اظهارنامه دهد و دیگر اظهارنامه عملکرد نخواهد داشت.

وی افزود: پیرامون شرکت‌ها و ثبت آن‌ها دو تاریخ داریم؛ یکی تاریخ ثبت روزنامه رسمی آن شرکت و دیگری تاریخ ثبت در اداره ثبت شرکت‌ها است که در مورد اشخاص شخص ثالث تاریخ روزنامه را در نظر می‌گیریم.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان پیرامون اجرایی شدن قانون ارزش افزوده جدید، گفت: قانون اصلاح شده است و به افراد فرصت داده‌اند که خرید و فروش‌ها را انجام داده و تا پایان ماه بعد با نظام مالیاتی تسویه حساب کنند. در قانون ارزش افزوده مصوبه سال ۸۷، تا ۱۵ تیرماه باید اظهارنامه بدهند. در این مورد فعلاً به استناد ماده ۴۷، از نظر اظهارنامه و موارد آن تابع قانون سال ۸۷ هستیم، اما از نظر حسابرسی و نحوه جریمه و… تابع قانون جدید هستیم.

کد خبر 671564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.