نقش‌آفرینی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در اقتصاد مبتنی بر دانش

دانشگاه فنی و حرفه‌ای علاوه بر رسالت‌های آموزشی، تربیتی و فرهنگی خود می‌تواند به عنوان یکی از بنیان‌های پیشرفت اقتصادی کشور مبتنی بر دانش و تحقق اقتصاد مقاومتی نقش آفرینی کرده و با نگاهی ماموریت‌گرا و نیاز محور در حل مسائل کلیدی کشور نقش بازی کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بنا به گفته عرفان خسرویان، رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای کشور آموزش‌های این مرکز علمی گران است زیرا ۸۰ درصد مهارت‌آموزی دانشجویان در کارگاه‌ها شکل می‌گیرد و در عین حال، مواد اولیه مورد نیاز، استاد ماهر تخصصی و همچنین هزینه‌های کارگاه آموزشی با توجه به نیازهای تخصصی همراه با افزایش قیمت است.

محمد نظری، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ایلام می‌گوید: متولی تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های این دانشگاه تا سال ۹۰ سازمان نوسازی و تجهیز مدارس وزارت آموزش و پرورش بود که پس از منفک شدن دانشگاه از این وزارتخانه تأمین تجهیزات مورد نیاز نیز با مشکل روبرو شده است.

وی می‌افزاید: سرانه دانشجویی در این مجموعه آموزشی یک سوم دانشگاه‌های سراسری است، درحالی‌که دانشگاه‌های سراسری به اندازه این مجموعه نیازمند فضاهای کارگاهی و آزمایشگاهی نیستند؛ کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها از نظر تأمین تجهیزات و همچنین اساتید مجرب و آشنا به بازار کار هزینه بر هستند.

دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در رفع مسائل کلیدی کشور نقش اساسی دارد

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای ایلام خاطرنشان می‌کند: نداشتن ردیف بودجه استانی از دیگر مشکلات این مجموعه است، امیدواریم مسئولان استان ایلام با توجه به این موضوع در تأمین نیازهای این دانشگاه مساعدت داشته باشند.

اصغر شیروانی کرچگانی، معاون پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان اصفهان در پاسخ به این سوال که دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان اصفهان تا چه میزان با چالش تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها دست در گریبان است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: از آنجایی که دانشگاه فنی و حرفه‌ای یک دانشگاه مهارت محور است تطبیق و اتخاذ استانداردهای بین‌المللی برای آموزش فنی و حرفه‌ای از جمله ارائه امکانات، آزمایشگاه‌ها و تجهیزات آموزشی و ماشین آلات در اولویت این مرکز است.

وی با تاکید بر اینکه اتخاذ آموزش مبتنی بر بنگاه‌های اقتصادی از اهداف اصلی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای است می‌افزاید: بیش از ۶۰ درصد ساعات دروس رشته‌های این دانشگاه بصورت عملی بوده که نیازمند تجهیزات است. از طرفی باتوجه به قیمت بالای تجهیزات و پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی و برای این‌که آموزش‌های این دانشگاه به روز باشد نیاز به تجهیزاتی مطابق با پیشرفت تکنولوژی است؛ تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها و به‌روز رسانی آنها از بزرگترین چالش‌های این مرکز علمی است.

شیروانی کرچگانی تقویت روحیه و فرهنگی علم باوری و پذیرش مرجعیت علمی دانشگاه در حل مسائل و مشکلات جامعه به عنوان یکی از رسالت‌های اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای مطرح می‌کند و می‌گوید: دانشگاه فنی و حرفه‌ای علاوه بر رسالت‌های آموزشی، تربیتی و فرهنگی خود می‌تواند به عنوان یکی از بنیان‌های پیشرفت اقتصادی کشور مبتنی بر دانش و تحقق اقتصاد مقاومتی نقش آفرینی کرده و با نگاهی ماموریت‌گرا و نیاز محور در حل مسائل کلیدی کشور نقش بازی کند.

وی پاسخگویی به نیازهای بازار کار، با هدف تدوین الگویی واحد، منسجم، جامع و پایدار، در حیطه چشم انداز بیست ساله کشور را یکی دیگر از اهداف دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای می‌داند و خاطرنشان می‌کند: بازنگری رسالت ساختار و کارکردهای دانشگاه، مهندسی فرآیندهای دانشگاه و اصلاح زیرساخت‌ها و منابع دانشگاه بر اساس مدل دانشگاه کار آفرین از ضروریات است.

معاون پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان اصفهان تصریح می‌کند: توسعه مراکز رشد علم و فناوری در دانشگاه فنی و حرفه‌ای با هدف توسعه کار آفرینی و ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و تقویت فعالیت‌های دانشگاه در راستای توسعه کارآفرینی و تحول به دانشگاه نسل سوم همچنین افزایش سهم آموزش‌های مهارتی تا پایان برنامه در نظام آموزش رسمی آموزش متوسطه به ۵۰ درصد و آموزش عالی به ۳۰ درصد در برنامه کار قرار دارد.

وی با تاکید بر تدوین برنامه دانشگاه برای ایجاد رشته‌های جدید مبتنی بر مزیت‌های منطقه‌ای و مأموریت هر مرکز علمی، خاطرنشان می‌کند: باید به اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و تربیت دانش آموزانی دارای یک مهارت مفید برای تأمین معاش، معرفی حرفه‌ها با توجه به شرایط اقلیمی، بهبود و گسترش حضور جهانی دانشگاه در مجامع علمی بین‌المللی توجه ویژه داشته باشیم.

شیروانی کرچگانی افزایش مهارت و تخصص نیروی کار به ویژه فارغ‌التحصیلان دبیرستان‌ها، هنرستان‌ها تا مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی با ارائه آموزش‌های مهارتی، تخصصی و فنی و حرفه‌ای با استفاده از ظرفیت‌های خدمت زیرپرچم و کارورزی دانشجویان در کنار اعمال سیاست‌های اشتغال‌زایی، مهارت افزایی و ارتقای دانش حرفه‌ای و حمایت از مشاغل کوچک خانگی و دانش‌بنیان مبتنی بر سند ملی را دیگر از رسالت‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای دانست.

وی با اشاره به نامگذاری هفته ملی مهارت و کارآفرینی در تقویم کشور در راستای تعامل بهتر مراکز علمی با کارآفرینان می‌گوید: دانشگاه فنی و حرفه‌ای توانسته با طراحی رشته‌های جدید برای مشاغل خاص حوزه زنان با توجه به آمایش سرزمین و رشته‌های موردتقاضا همچنین حمایت، تشویق و الگوسازی اساتید و دانشجویان موفق در عرصه کارآفرینی و رفع نیازهای اساسی جامعه گام‌های بزرگی بر دارد.

معاون پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان اصفهان معرفی دستاوردهای رفع کننده نیازهای جامعه را یکی از راه‌های مؤثر برای ایجاد تعامل مؤثر دانشگاه و کارآفرینان می‌داند و می‌گوید: تدوین آئین نامه شورای کارآفرینی و اشتغال و تصویب در مراجع ذی‌صلاح، برگزاری همایش و وبینار برای دانشجویان و اساتید و کارشناسان با حضور کارآفرینان برتر و راه‌اندازی هسته‌های کارآفرینی در دانشگاه از مهمترین رسالت‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.

وی با تاکید بر اینکه برقراری ارتباط با مؤسسات ملی و بین‌المللی توسعه کارآفرینی دنیا، برگزاری کارگاه آموزشی با مشارکت کارآفرینان برتر و مؤسسات ملی و بین‌المللی توسعه کارآفرینی دنیا در نهایت شناسایی پیشرانان تولید و فناوری را در پی خواهد داشت.

کد خبر 671435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.