لزوم توجه و سیاست‌گذاری در خصوص افزایش نرخ ازدواج و فرزندآوری

ازدواج جوانان، یکی از مقوله‌های مهم برای هر کشور محسوب می‌شود. سیاست‌گذاری کشور ایران نیز در راستای افزایش سهولت برای ازدواج جوانان و فرزندآوری و اقدامات بسیاری در این خصوص انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام مهدی متقی‌فر؛ مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان، با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین شاخص‌هایی که برای برنامه‌ریزی در حوزه ازدواج جوانان اهمیت دارد، میانگین سن ازدواج در کشور است، اظهار کرد: میانگین سن ازدواج مردان برای بار اول در سال ۱۴۰۰ معادل ۲۷.۸ سال و برای زنان ۲۳.۶ سال است؛ البته این وضعیت در چند سال اخیر اندکی رو به افزایش بوده است.

وی افزود: میانگین سن طلاق مردان نیز در سال ۱۴۰۰ برابر با ۳۸.۲ سال و برای زنان ۳۳.۴ سال است. در واقع روند سن طلاق مردان و زنان نیز در سال‌های اخیر اندکی افزایشی بوده و به طور کلی در فاصله سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ بر میزان میانگین سن ازدواج و طلاق در ایران تا حدی افزوده شده است. در توضیح چرایی این امر می‌توان گفت مجموعه عوامل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در تأخیر سن ازدواج نقش دارند و با تأخیر در وقوع ازدواج‌ها، سن طلاق نیز به همان اندازه تحت تأثیر قرار گرفته است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان، تصریح کرد: یکی از شاخص‌های مهم برای برنامه‌ریزی در حوزه ازدواج جوانان به نرخ ازدواج و طلاق اختصاص دارد. در تعیین وضعیت نرخ ازدواج و طلاق از نرخ‌های مختلفی استفاده می‌کنند که یکی از دقیق‌ترین آنها، نرخ خالص ازدواج و طلاق است.

وی ادامه داد: در واقع ازدواج‌ها را باید به افرادی نسبت داد که قابلیت ازدواج را دارند و این افراد، همان جمعیت واقع در سن قانونی ازدواج هستند. این شاخص، شمار ازدواج‌ها را در جمعیت مورد مطالعه برای هر هزار نفر از افرادی که در سن قانونی ازدواج هستند و قابلیت ازدواج دارند، در یک سال تقویمی معین به دست می‌آورد. به همین ترتیب می‌توان نرخ خالص ازدواج و طلاق گروه‌های اجتماعی مشخصی مانند جوانان را محاسبه کرد.

نرخ ثابت «ازدواج» و «طلاق» جوانان

حجت‌الاسلام متقی‌فر با بیان اینکه مطالعات نشان می‌دهد نسبت طلاق به ازدواج جوانان در سال‌های اخیر به گونه‌ای است که حدود ۸۴ درصد از مجموع وقایع ثبت شده طلاق و ازدواج در هر سال به ازدواج و ۱۶ درصد به طلاق اختصاص داشته است، گفت: می‌توان گفت این وضعیت طی این سال‌ها به طور تقریبی ثابت بوده و تغییری نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه قیاس آمار ازدواج و طلاق با یکدیگر اشتباه است، خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر، در طول سال‌های اخیر، رفتار جامعه جوان کشور که بخش اعظم ازدواج و طلاق‌ها به این گروه اختصاص دارد، الگوی واحدی داشته و بر خلاف تحلیل‌های نادرست مبتنی بر ارقام خام یا نرخ ناخالص که تحت تأثیر ساخت جمعیت است، ازدواج و طلاق بین جوانان کشور وضعیتی ثابت را تجربه کرده است.

نرخ باروری ۳ فرزندی‌ها افزایش یافته است

امیرحسین بانکی‌پور؛ رئیس کمیسیون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: طبق ماده ۱۰ قانون جوانی جمعیت، تمام دستگاه‌ها باید کارمندانی که در سال گذشته ازدواج کرده‌اند یا فرزند آنها متولد شده است را مورد تجلیل قرار دهند که به همین منظور مراسم امروز نیز در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

وی افزود: خودرو به نام ۲۰۰ هزار مادری که فرزند دوم به بعد آنها از بیست و چهارم آبان‌ماه ۱۴۰۰ تا کنون متولد شده‌اند، ثبت شده است و تا امروز، ۱۱۰ هزار مادر خودروی خود را دریافت کرده‌اند. این خودروها به قیمت کارخانه و بدون نوبت به مادران تعلق می‌گیرد که تفاوت قیمت آنها نسبت به بازار، بسته به نوع خودرو بین ۱۰۰ تا یک میلیارد است.

رئیس کمیسیون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ۱۱۰۰ مادر اصفهانی و سه هزار مادر یزدی که فرزند سوم به بعد آنها از بیست و چهارم آبان‌ماه متولد شده باشد، سه روز پیش زمین خود را دریافت کردند و در هفته جاری تا فرارسیدن عید غدیر خم، حداقل ۱۱۰ خانواده در تمام استان‌ها باید زمین خود را دریافت کنند. زمین‌های واگذار شده به صورت تقریبی رایگان است و افراد تنها هزینه آماده‌سازی آن را در طول ۱۰ سال و از سال دوم به بعد به صورت اقساط با هشت چک پرداخت خواهند کرد.

رئیس کمیسیون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارزش زمین‌های واگذار شده بیش از یک میلیارد و هزینه آماده‌سازی آنها حدود ۱۰۰ میلیون است، ادامه داد: درحال‌حاضر وام فرزندآوری برای فرزند اول ۳۰ میلیون، فرزند دوم ۶۰ میلیون، فرزند سوم ۹۰ میلیون، فرزند چهارم ۱۲۰ میلیون و فرزند پنجم ۱۵۰ میلیون است و در طول سال گذشته، ۸۲۰ هزار مادر وام فرزندآوری خود را دریافت کرده‌اند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر وام ازدواج برای زنان زیر ۲۳ و مردان زیر ۲۵ سال، ۲۲۰ میلیون و برای سایر افراد ۱۸۰ میلیون در نظر گرفته شده و در طول سال گذشته، ۸۰ درصد متقاضیان وام خود را دریافت کرده‌اند. وام‌های ازدواج دارای ۶ ماه تنفس و پرداختی آنها تنها با چهار درصد سود، ۱۰ ساله است.

وی اضافه کرد: موارد بیان شده تنها بخشی از امکانات در نظر گرفته شده برای خانواده‌ها است و تسهیلات دیگری در زمینه‌هایی از جمله اشتغال یا مرخصی‌ها به خانواده‌ها تعلق خواهد یافت. در خصوص واگذاری زمین به خانواده‌ها روی ریل بسیار خوبی قرار گرفته‌ایم و مشکلات آن رفع شده است.

بانکی‌پور خاطرنشان کرد: در طول ۲۰ سال گذشته، هر ساله شاهد کاهش سه فرزندی‌ها بودیم، اما در سال گذشته نرخ باروری سه فرزندی‌ها افزایش یافته است و شاهد رشد سه فرزندی و چهار فرزندی در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ بوده‌ایم. نرخ باروری متولدین دهه‌های ۵۰ و ۶۰ نیز افزایش یافته و سیر نزولی میانگین نرخ باروری که رو به سقوط بود، سال گذشته متوقف شد و از ۱.۶۵ به ۱.۶۶ رسید.

کد خبر 671401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.