همه چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند مجهز می‌شود

معاون آب و آبفای وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: سال‌های گذشته نصب کنتورهای هوشمند به‌صورت جدی دنبال نشده بود اما از امسال باید همه چاهای کشاورزی به این کنتورها مجهز شوند.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت نیرو، «محمد جوان‌بخت» در پنجاه و دومین نشست مدیران عامل منابع آب، اظهار کرد: یکی از الزام‌های اجرای طرح تعادل بخشی سفره‌های آب زیر زمینی، نصب کنتورهای هوشمند به صورت جهشی است.

وی خطاب به مدیران استانی ادامه داد: ممکن است گاهی به دلیل ایجاد محدودیت در برداشت آب تحت‌فشار قرار بگیرید که باتوجه‌به شرایط و موقعیتی که مختص هر استان و شهرستانی است باید با درایت و هوشمندی این وضعیت را برای آنها توجیه کرد تا به تعامل منطقی و راهکار اصولی رسید، چرا که گاهی رفتار آمرانه و برخورد از بالا به پایین ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، هدف از برگزاری این نشست را تبیین اهمیت صیانت از آب کشور با مدیریت توأمان آب و برق دانست و خاطرنشان کرد: موارد متعدد بسیاری در مدیریت منابع آب کشور باید به صورت جدی موردتوجه قرار گیرد که صیانت از آب کشور به‌ویژه آب‌های زیرزمینی و مدیریت توأمان آب و برق با استفاده از نصب کنتورهای برق برای کنترل برداشت از چاه‌های کشاورزی از جمله این موارد است.

جوانبخت ادامه داد: قوانین بالادستی کشور، مسیر و تکلیف ما را به‌عنوان متولیان آب در جهت توزیع عادلانه آب مشخص کرده است.

وی گفت: امروز چه مدیران و کارشناسانی که در صنعت آب مشغول به کار هستند و چه سایر بخش‌های جامعه به اهمیت حفظ و حراست از منابع آبی کشور پی برده و به آن اذعان دارند؛ چرا که امنیت غذایی و امنیت اجتماعی در گرو حفظ و حراست از آب به‌ویژه آب‌های زیرزمینی است و رعایت نکردن آن مخاطراتی را برای کشور رقم خواهد زد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو افزود: همه به این باور رسیده‌ایم که گام‌هایی که تا کنون برای صیانت از آب برداشته‌ایم کافی نبوده است، از این رو به همه اهدافی که از قبل برنامه‌ریزی و پیش‌بینی شده بود، نرسیده‌ایم.

جوانبخت خاطرنشان کرد: حفظ منابع آبی کشور از سال‌های گذشته جزو تکالیف قانونی ما بوده و به دلایل مختلف انجام کامل آن به تأخیر افتاده بود که با تأکید وزیر نیرو از نیمه دوم سال گذشته این موضوع در دستور کارویژه و فوری بخش آب کشور قرار گرفته است.

وی یکی از دلایل به تأخیرافتادن اجرایی‌شدن کامل برنامه صیانت از آب در سال‌های گذشته را فقدان تطابق کامل بین بخش آب و برق دانست و افزود: پیگیری و تأکیدهای ویژه آقای محرابیان، در حال حاضر بخش برق کشور در یک هماهنگی و آمادگی کامل، صنعت آب را در مدیریت و حفاظت از منابع آبی همراهی می‌کند.

بحث مولدسازی دارایی‌ها یکی دیگر از مواردی بود که معاون آب و آبفای وزیر نیرو به آن اشاره کرد و گفت: مولدسازی دارایی‌ها موضوع بسیار مهمی است که بیشتر به اراضی و اماکن مازاد بخش‌های دولتی برمی‌گردد و در کشور متولی پیدا کرده است.

جوانبخت ادامه داد: مدیران استانی باید در جریان دارایی و اماکن خود باشند، چرا که ممکن است بخشی از این دارایی‌ها، توسط کارگروه مربوط فهرست شده باشد، بنابراین همه مدیران در استان‌ها باید نسبت به ثبت و مستندسازی دارایی‌های خود اقدام کنند.

محمد حاج رسولی‌ها، مشاور وزیر نیرو در امور آب و آبفا نیز در خصوص شورای هماهنگی آب و برق گزارشی ارائه داد.

علیرضا الماسوندی، معاون امور تلفیق و تنظیم‌گری، به اقدام‌های ستادی وزارت نیرو در خصوص هماهنگی آب و برق برای مدیریت در برداشت از چاه‌ها پرداخت.

تقی عبادی، مدیرکل دفتر توسعه نظام‌های فنی، بهره‌برداری و دیسپاچینگ برقابی به تشریح شیوه‌نامه و دستورالعمل اجرایی مدیریت توأمان منابع آب و مصرف برق چاه‌های کشاورزی پرداخت و همچنین در خصوص الزام‌های بهره‌برداری از سامانه پایش آب و برق در زمینه تکمیل، اصلاح و تدقیق اطلاعات مندرج در پروانه‌های بهره‌برداری توضیحاتی ارائه داد.

کد خبر 671218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.