مقابله جدی پلیس با جرایم مرتبط با کنکور در حوزه فضای مجازی

کنکور از مهم‌ترین مراحل زندگی افراد به شمار می‌رود و با توجه به این موضوع بسیاری از افراد به دنبال خرید و فروش سوالات و حتی استفاده از شیوه‌های تقلب هستند، هر ساله تدابیر تاثیرگذاری به منظور جلوگیری از جرایم مرتبط با کنکور اندیشیده می‌شود تا این آزمون، در عدالت کامل برگزار شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرکز اطلاع‌رسانی و ارتباطات فراجا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پلیس با تشکیل ۱۰۰ کارگروه ویژه عملیاتی در خصوص جرایم مرتبط با کنکور در حوزه فضای مجازی تعدادی مجرم را در استان‌های اصفهان، تهران بزرگ و خراسان رضوی شناسایی و دستگیر، تارنماهای مجرمانه را مسدود و تعدادی از متخلفان را به مراجع قضائی معرفی کرده است.

یکی از ترفندهای این مجرمان سایبری تبلیغات فروش سوالات کنکور بوده و شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌های غیربومی و خارجی بستر تبلیغات آنها است. این تبلیغات بسیار فریبنده و حساب شده است و گاهی از نام و اعتبار افراد و سازمان‌های دخیل، سوءاستفاده و با جعل عنوان حقیقی و حقوقی آنها و با شناسایی مشخصات افراد متقاضی، هزینه‌ای را از آنها اخذ و سپس شخص را مسدود کرده یا نمونه سوالات چند سال گذشته را چند میلیونی و چند ده میلیونی به فروش می‌رسانند.

سایر اقدامات پلیس در حوزه پیشگیری وضعی و پیشگیری اجتماعی در جهت جلوگیری از وقوع تخلف و جرم در حوزه برگزاری کنکور و دیگر اقدامات تأمینی مانند تسهیلات شدآمدی تا بعد از برگزاری آزمون نیز تداوم خواهد داشت.

اینترنت در زمان برگزاری نوبت دوم کنکور سال ۱۴۰۲ قطع نمی‌شود

عبدالرسول پورعباس؛ رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، اظهار کرد: هفت تا هشت لایه حفاظتی برای آزمون و دفترچه‌های سوالات و پاسخنامه‌ها و کیسه‌های حمل سوالات در نظر گرفته شده است که تمام آنها هوشمند است و هر لایه‌ای که باز شود سازمان سنجش از زمان و نحوه باز شدن آن مطلع می‌شود.

وی افزود: تمام دفترچه‌ها شخصی سازی‌شده و به گونه‌ای است که چینش سوالات در دفترچه هر دو نفری که کنار یکدیگر هستند، متفاوت است. حتی امکان دارد در فاصله‌های جغرافیایی متفاوت نیز چینش‌ها متفاوت باشد.

پلیس چند شبکه گسترده‌ای که تجهیزات تقلب را وارد کشور کرده بودند را دستگیر کردند

رئیس سازمان سنجش گفت: پلیس چند شبکه گسترده‌ای که تجهیزات زیادی برای تقلب در آزمون را وارد کشور کرده بودند را دستگیر کردند. بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ سامانه و گروه‌های مجازی که برای القا تقلب ایجاد می‌کردند، دستگیر شدند. هیچ سوالی از هیچ فردی و از هیچ روزنه‌ای بیرون نخواهد آمد و داوطلبان مطمئن باشند که تمام افرادی که می‌گویند سوال را در اختیار دارند، به منظور کلاهبرداری به میدان آمده‌اند.

وی اضافه کرد: اینترنت با زندگی مردم گره خورده است و اینترنت در زمان برگزاری کنکور قطع نمی‌شود. با اقدامات انجام شده، نیازی به قطع اینترنت نیست و هر موجی که وارد حوزه آزمون شود، شناسایی خواهد شد.

فروش سوالات کنکور، بهانه‌ای برای کلاهبرداری است

پیش از این، سرهنگ سیدمصطفی مرتضوی؛ رئیس پلیس فتای استان اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرده بود: در پی شکایت بیش از ۱۰۰ نفر از شهروندان مبنی بر اینکه فردی ناشناس در شبکه‌های اجتماعی به بهانه فروش سوالات کنکور سراسری از آنها کلاهبرداری کرده است، بررسی موضوع در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

وی افزود: شاکیان در شبکه اجتماعی تلگرام و اینستاگرام با استناد به تعداد اعضا و فالوورهای زیاد صفحه فروش سوالات که به صورت فیک (جعلی) با انگیزه جلب اعتماد داوطلبان توسط متهم ایجاد شده بود، اقدام به واریز وجه به حساب وی کرده‌اند.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان تصریح کرد: شاکیان پس از واریز وجه به حساب معرفی شده، نه تنها موفق به دریافت سوالات نشدند، از پاسخگویی به پیام‌هایشان نیز امتناع شده و کلاهبردار صفحات تبلیغاتی را حذف کرده است.

وی ادامه داد: با بررسی مستندات و اظهارت شاکیان و انجام اقدامات فنی و تخصصی در فضای مجازی، متهم دستگیر و جهت طی مراحل قانونی تحویل مرجع قضائی شد؛ همچنین تاکنون مبلغ پنج میلیارد ریال کلاهبرداری از مال‌باختگان که تعداد آنها بیش از ۱۰۰ نفر است، برآورد شده است.

سرهنگ مرتضوی گفت: با توجه به اینکه سوالات کنکور تا لحظه برگزاری آزمون در قرنطینه است، ادعای دسترسی به سوالات توسط سودجویان تنها با هدف کلاهبرداری است؛ بنابراین شهروندان هیچ مبلغی حتی به عنوان بیعانه به این حساب‌ها واریز نکنند. برخی از این کلاهبرداران با ادعاهایی مانند تضمین قبولی و کسب رتبه برتر در کنکور، داوطلبان را اغفال و پس از دریافت وجوه میلیونی نه تنها هیچ سوالی را ارسال نمی‌کنند، بلکه پاسخگوی تماس‌های آنها هم نیستند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شناسایی سایر مال‌باختگان توسط کارشناسان در حال انجام است، در صورتی که شهروندان با این ترفند مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند، با تنظیم شکوائیه به پلیس فتای استان اصفهان مراجعه کنند.

کد خبر 671171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.