فسخ قرارداد بیرانوند با پرسپولیس قانونی است یا غیرقانونی؟

پس از حواشی زیادی که پیرامون قانونی یا غیرقانونی بودن فسخ قرارداد بیرانوند مطرح شد، یک حقوقدان ورزشی در این خصوص اظهار نظر کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حالی که روز گذشته علیرضا بیرانوند با حضور در ساختمان سازمان لیگ قرارداد خود را با باشگاه پرسپولیس به صورت یک‌طرفه فسخ کرد، به نظر می‌رسد این اقدام دروازه‌بان ملی‌پوش قرمزها وجاهت قانونی ندارد و شاید سرنوشت دو بازیکن استقلال برای او تکرار شود.

علیرضا بیرانوند که پیش از این با رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس بر سر دریافت مطالباتش به مشکل برخورده بود، بعد از اختلاف نظر به وجود آمده و اتفاقاتی که رخ داد (اخطار اول و دوم فسخ قرارداد)، مراحل فسخ قرارداد خود را دنبال کرد و صبح دیروز توانست برگه فسخ قراردادش را دریافت کند.

شنیده می‌شود با توجه به اینکه فسخ یک‌طرفه بازیکنان باید در شرایط خاصی انجام شود، به احتمال فراوان کمیته تعیین وضعیت حق را به بیرانوند نمی‌دهد و این دروازه‌بان نخواهد توانست قرارداد خود را با پرسپولیس فسخ کند. به نظر می‌رسد بیرانوند با علم به این موضوع اقدام به فسخ یک‌طرفه قراردادش کرده است. مهم‌ترین دلیلی که او چنین کاری انجام داده است، می‌تواند بستن قرارداد جدید با پرسپولیس باشد.

حتی اگر کمیته تعیین وضعیت در خصوص فسخ قرارداد بیرانوند حق را به پرسپولیس بدهد، باز هم حال این باشگاه مجبور خواهد بود رضایت دروازه‌بان ملی‌پوش خود را کسب کند و این جلب رضایت می‌تواند بستن یک قرارداد جدید با پرسپولیس باشد که شاید مبلغش ۹۰ میلیارد تومان نباشد، اما به‌طور قطع بیشتر از رقم قرارداد قبلی او خواهد بود.

اینکه فسخ قرارداد او، قانونی بوده یا خیر، سوالی است که علی خطیر، مشاور عالی رئیس فدراسیون فوتبال و عضو کارگروه تدوین قوانین جدید در حوزه نقل و انتقالات فدراسیون فوتبال در نشست تبیین دستورالعمل ناظر بر سقف بودجه باشگاه‌ها که دو روز قبل برگزار شد، اینگونه در مورد آن توضیح داده است: " قانون فیفا می‌گوید اگر بازیکنی چهار ماه مبلغ قرارداد خود را نگیرد، می‌تواند آن را فسخ کند اما این قوانین نقل‌وانتقالاتی فیفا فقط برای بازیکنان خارجی حاضر در ایران است. قوانین فیفا شامل حال بازیکنان ایرانی نمی‌شود و بازیکنان ایرانی باید از قوانین نقل‌وانتقالاتی فدراسیون فوتبال ایران پیروی کنند."

خطیر در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره فسخ علیرضا بیرانوند گفته بود: "من شنیدم بازیکنانی مثل ابوالفضل جلالی و علیرضا بیرانوند قراردادشان را فسخ کرده‌اند. این قانون به هیچ عنوان شامل حال بازیکنان ایرانی نمی‌شود و ماده ۱۳ قانون نقل و انتقالاتی فدراسیون فوتبال هیچ حق فسخی به بازیکن یا مربی نمی‌دهد و قانون به این شکل است که اگر حقوق یک بازیکن یا مربی به مدت ۳۰ روز داده نشود، این فرد می‌تواند به کمیته تعیین وضعیت شکایت کند و این کمیته در این رابطه رأی می‌دهد."

فرشید طاهری، سرپرست کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ هم دیگر مقام مسئولی است که درباره فسخ قرارداد بیرانوند با پرسپولیس توضیح داده است: "کمیته تعیین وضعیت مسئول رسیدگی به این موضوع است. اگر باشگاه پرسپولیس شکایت کند در این کمیته موضوع فسخ قرارداد یک‌طرفه بیرانوند بررسی و رسیدگی می‌شود. طبق آئین‌نامه نقل و انتقالات فدراسیون فوتبال بدون حقوق واصله موظف هستیم که قرارداد بیرانوند را فسخ کنیم و مرجع رسیدگی آن کمیته تعیین وضعیت است."

فسخ قرارداد بیرانوند با پرسپولیس قانونی است یا غیرقانونی؟

با این حال برای بررسی ابعاد بیشتر این موضوع رسول باختر، حقوقدان ورزشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: سوال مهمی که پیش می‌آید این است که آیا بیرانوند می‌توانست با پرسپولیس فسخ کند یا فسخ فقط برای بازیکن خارجی شاغل در لیگ برتر است. طبق ماده ۱۵ مقررات فدراسیون فوتبال بازیکن در صورت وجود دلیل موجه حق فسخ دارد که این یکی از مصادیق این دلیل موجه پرداخت نشدن مبلغی است که باید به بازیکن پرداخت کنند.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد بازیکن بر همین اساس فسخ قرارداد انجام داده و حتی موفق می‌شود در کمیته وضعیت فدراسیون حکم علیه باشگاه سابق خود بگیرند. البته فسخ قرارداد به تشریفات اخطار و میزان مبلغ هم بستگی دارد که من در جریان جزئیات آن نیستم اما احتمالاً درست رعایت شده است. آیا منظور ماده ۱۳ مقررات فدراسیون این است که بازیکن فقط حق شکایت دارد و حق فسخ ندارد. اما ماده ۱۳ و ۱۵ دو انتخاب برای بازیکن برقرار می‌کند که بر اساس ماده ۱۳ بازیکن در تیم بماند و به فدراسیون شکایت کند یا طبق ماده ۱۵ فسخ کرده و شکایت کند.

این حقوقدان ورزشی افزود: ماده ۱۳ همان ماده ۱۲ فیفا است که در موارد اخیر شیخ دیاباته براساس همین ماده در تیم استقلال ماند و شکایت کرد و در حالی‌که بازی می‌کرد حکم علیه استقلال گرفت. بنابراین در زمان‌هایی بازیکن فقط حق استفاده از ماده ۱۳ مقررات را دارد. اما آیا فیفا ماده ۱۴ مکرر دارد اما مقررات فوتبال ما این ماده را دارا نیست؟ در توضیح ماده ۱۴ مکرر باید بگویم این ماده می‌گوید اگر بازیکن به اندازه دو ماه دستمزد خود، مبلغی دریافت نکند، می‌تواند به باشگاه اخطار بفرستد و سپس فسخ قرارداد انجام دهد. این ماده در اصلاحات مقرراتی که سال ۲۰۱۹ منتشر شد اضافه شده و در گذشته وجود نداشت.

وی در جمع‌بندی صحبت‌های خود تصریح کرد: بازیکن ایرانی هم مثل بازیکن خارجی حق فسخ قرارداد را دارا است و این از سال ۹۶ در مقررات ما نیز نوشته شده است. کمیته تعیین وضعیت بازیکنان فدراسیون فوتبال نیز بارها احکامی را مبنی بر قانونی بودن فسخ بازیکن در این شرایط صادر کرده است. درواقع اگر بیرانوند شرایط لازم و تشریفات قانونی همچون مبلغ و اخطار به باشگاه را طی کرده باشد، فسخ قرارداد وی قانونی است.

کد خبر 671154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.